Doar una din 10 firme romanesti isi ''spioneaza'' concurenta
Data publicarii: 09-02-2007 | Afaceri
In Europa, 80% din companii au departamente speciale de investigatii in care lucreaza sute de oameni, noteaza cotidianul Adevarul. Urmarirea indeaproape a concurentei, culegerea de informatii relevante pentru piata in care evolueaza firma si utilizarea acestor date in scopul dezvoltarii afacerii este o practica larg raspandita in companiile multinationale mari din Occident. In Romania insa, functia de "Intelligence" se regaseste in mai putin de 10% din agentii economici.
Potrivit estimarilor societatii Intell Competitiv, specializata in promovarea conceptului de competitivitate bazata pe informatie, peste 80% din companiile mari isi urmaresc atent firmele direct concurente (inclusiv pe clientii acestora) si formeaza baze de date cu analize si studii de piata, articole din presa, pagini web etc. Aceasta functie, numita "Intelligence", este apoi utilizata continuu in orientarile strategice ale businessului, contribuind hotarator la dezvoltarea companiei si, mai ales, la prevenirea unor surprize neplacute.
Angajatii pleaca, informatiile raman
"In mai multe tari dezvoltate, statul sustine prin programe nationale implementarea Intelligence-ului, iar universitatile organizeaza masterate cu aceasta specializare", ne-a declarat, ieri, dr. Vasile Paun, senior consultant la Intell Competitiv. El a aratat ca in Romania - prin comparatie - lipsesc instrumentele de management strategic si "foarte putine companii isi planifica actiunile pe baza de informatii". In firmele active din punctul de vedere Intelligence se organizeaza portaluri interne (de preferat, pe intranetul companiei), pe care se stocheaza datele culese de angajati privind concurenta, evolutiile de pe piata de profil, articolele din mass-media, de pe internet ori din alte surse.
Principalul avantaj al stocarii de date consta in faptul ca informatiile raman in firma, nu "pleaca" odata cu salariatii care, din diverse motive, parasesc organizatia. In plus, este evident ca a sti (aproape) totul despre firmele concurente si tendintele pietei aduce avantaje certe in batalia pentru cucerirea pietei. "Ramane la latitudinea echipei manageriale sa foloseasca aceste arme; daca nu se si aplica acele masuri care se impun in urma respectivelor informari, totul a fost in zadar", a mai spus Vasile Paun.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză