Doar una din 10 firme romanesti isi ''spioneaza'' concurenta

Data publicarii: 09-02-2007 | Afaceri
In Europa, 80% din companii au departamente speciale de investigatii in care lucreaza sute de oameni, noteaza cotidianul Adevarul. Urmarirea indeaproape a concurentei, culegerea de informatii relevante pentru piata in care evolueaza firma si utilizarea acestor date in scopul dezvoltarii afacerii este o practica larg raspandita in companiile multinationale mari din Occident. In Romania insa, functia de "Intelligence" se regaseste in mai putin de 10% din agentii economici.

Potrivit estimarilor societatii Intell Competitiv, specializata in promovarea conceptului de competitivitate bazata pe informatie, peste 80% din companiile mari isi urmaresc atent firmele direct concurente (inclusiv pe clientii acestora) si formeaza baze de date cu analize si studii de piata, articole din presa, pagini web etc. Aceasta functie, numita "Intelligence", este apoi utilizata continuu in orientarile strategice ale businessului, contribuind hotarator la dezvoltarea companiei si, mai ales, la prevenirea unor surprize neplacute.

Angajatii pleaca, informatiile raman

"In mai multe tari dezvoltate, statul sustine prin programe nationale implementarea Intelligence-ului, iar universitatile organizeaza masterate cu aceasta specializare", ne-a declarat, ieri, dr. Vasile Paun, senior consultant la Intell Competitiv. El a aratat ca in Romania - prin comparatie - lipsesc instrumentele de management strategic si "foarte putine companii isi planifica actiunile pe baza de informatii". In firmele active din punctul de vedere Intelligence se organizeaza portaluri interne (de preferat, pe intranetul companiei), pe care se stocheaza datele culese de angajati privind concurenta, evolutiile de pe piata de profil, articolele din mass-media, de pe internet ori din alte surse.

Principalul avantaj al stocarii de date consta in faptul ca informatiile raman in firma, nu "pleaca" odata cu salariatii care, din diverse motive, parasesc organizatia. In plus, este evident ca a sti (aproape) totul despre firmele concurente si tendintele pietei aduce avantaje certe in batalia pentru cucerirea pietei. "Ramane la latitudinea echipei manageriale sa foloseasca aceste arme; daca nu se si aplica acele masuri care se impun in urma respectivelor informari, totul a fost in zadar", a mai spus Vasile Paun.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: