Opinie Deloitte: competiție acerbă pentru atragerea de investiții în industria auto
Data publicarii: 09-12-2019 | EconomieIndustria auto din România, unul dintre pilonii de bază al economiei noastre se confruntă cu noi provocări în ultima perioadă, provocări ce pot frâna atragerea de noi investiții și dezvoltarea continuă. Potrivit Elenei Geageac, Senior Manager Taxe Directe și A corinei Simion, Manager Taxe Directe Deloitte România, se resimte un val de pesimism venit dintre Germania, cel mai mare producător auto european dar și nevoia stringentă de investiții de care producătorii au nevoie pentru a se adapta la noile tehnologii.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri