Opinie Deloitte: competiție acerbă pentru atragerea de investiții în industria auto
Data publicarii: 09-12-2019 | EconomieIndustria auto din România, unul dintre pilonii de bază al economiei noastre se confruntă cu noi provocări în ultima perioadă, provocări ce pot frâna atragerea de noi investiții și dezvoltarea continuă. Potrivit Elenei Geageac, Senior Manager Taxe Directe și A corinei Simion, Manager Taxe Directe Deloitte România, se resimte un val de pesimism venit dintre Germania, cel mai mare producător auto european dar și nevoia stringentă de investiții de care producătorii au nevoie pentru a se adapta la noile tehnologii.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Poate România să facă mai multe sau să ajute în vreun fel această industrie de care continuă să depindă economia locală? De altfel, aceasta este și întrebarea de la care pornesc Elena Geageac și Corina Simion.
„Semnele nu sunt dintre cele mai bune. Industria auto scade, încet dar sigur, având în vedere că schimbările tehnologice transformă profund procesele de producție, dar și preferințele consumatorilor. Coloșii din industrie și-au mutat deja atenția către noul trend, respectiv motorizarea electrică, unii dintre ei, cum ar fi Volkswagen, mizând pe un viitor în care mașinile 100% electrice vor domina piața” scriu cele două.
Pentru o industrie care până acum s-a bazat de mai bine de un secol de istorie în mare parte pe combustibili fosili, provocarea este dată de dezvoltarea alternativelor electrice, din ce în ce mai populare pe piața de profil. Pentru ca acest lucru să devină o realitate însă, sunt nevoie de investiții majore în cercetare și mai apoi, dezvoltare. Guvernele altor țări s-au arătat interesate în a sprijini acest tip de investiții, oferind și o serie de facilități precum deducerile fiscale sau fondurile nerambursabile.
„În ceea ce privește facilitățile fiscale, momentan, în România există disponibile trei scheme de acest gen pentru companiile care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și pentru angajații acestora. Este vorba de o deducere suplimentară de 50% a valorii investițiilor și o scutire de impozit pe profitul reinvestit la nivelul companiilor, pe de o parte, și o scutire de impozit pe venit la nivelul angajaților, pe de altă parte. Din păcate, însă până acum nu a existat suficientă claritate privind modalitatea de aplicare a acestei facilități” se arată în comunicatul Deloitte.
Progresele făcute pe plan local însă sunt minore iar facilitățile suficient de mici pentru a pune eventuale piedici companiilor care doresc să investească. Comparativ cu țara vecină Ungaria, unde de-a lungul ultimilor ani, spre exemplu, legislația s-a dezvoltat semnificativ în sensul ajutării industriei auto. „Dacă România își dorește o industrie auto competitivă și cu adevărat relevantă, trebuie să continue să introducă și să aplice facilități menite să atragă și să mențină investiții în activități cu valoare adăugată mare” conchid cele două semnatare ale comunicatului.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an