Cum sa alegeti o retea de franciza?
Data publicarii: 12-02-2007 | Afaceri
Doriti sa va dezvoltati o afacere prin intermediul sistemului de franciza, dar nu stiti ce marca sa alegeti ? Iata cateva criterii care va vor ajuta sa luati cea mai buna decizie in cadrul acestei etape deosebit de importante in demersul dumneavoastra de a va dezvolta o afacere in franciza.
1. Oferta comerciala si conceptul
Verificati daca serviciile sau produsele comercializate de catre marca aleasa corespund tendintelor consumatorilor.
Notorietatea si cota de piata sunt principalii indicatori care va vor ajuta sa aflati care este pozitia pe piata a marcii alese.
Trebuie sa verificati daca francizorul este proprietarul marcii si a mijloacelor cantitative si calitative folosite pentru cresterea notorietatii marcii. Inainte de a semna contractul, francizatul trebuie sa se asigure ca francizorul
dispune de servicii de consultanta pentru francizati si un numar suficient de animatori.
2. Analiza DIP
Citirea Documentului cu Informatii Precontractuale (DIP) va va permite sa verificati seriozitatea retelei. Principalele criterii de analiza sunt transparenta francizorului in privinta rezultatelor financiare si strategia folosita.
Francizorul detine propriile fonduri necesare pentru sprijinirea francizatilor?
Puteti afla aceste informatii din capitalurile proprii, rezultatele financiare si cifra de afaceri. Daca francizorul obtine profit atunci va putea sprijini si candidatii francizati sa reuseasca in noua afacere.
De asemenea, DIP va va permite sa cunoasteti parcursul directorilor marcilor si ce i-a determinat sa se dezvolte in franciza. O experienta anterioara in distributie si/sau in acelasi sector de activitate sunt niste informatii pe care trebuie sa le luati in seama.
3. Istoricul retelei
Este bine sa stiti care este numarul de puncte de vanzare care au parasit reteaua. De obicei aceste informatii ar trebui sa fie in DIP(de obicei DIP este actualizat in fiecare an). Numerosi francizori indica doar soldul, fara sa precizeze numarul iesirilor din retea. Trebuie sa fiti foarte atenti la reteaua care deschide multe puncte de vanzare intr-un timp scurt.
4. Situatia financiara si rentabilitatea francizorului
Analiza datelor trebuie sa fie transparenta. Verificati daca modalitatile de implantare nu au fost schimbate si sunt intrunite aceleasi conditii ca la punctele de vanzare pilot.
Francizatul trebuie sa inteleaga si sa obtina raspunsuri la toate intrebarile sale. Felul in care reteaua raspunde intrebarilor candidatului francizat este un indiciu de transparenta.
5. Relatia francizor-francizat
Trebuie sa existe un echilibru economic intre francizor si francizat. Din punct de vedere juridic nici una dintre parti nu trebuie sa fie in inferioritate. Existenta unor asociatii a francizatilor in cadrul retelei de franciza este un semn al comunicarii.
Astfel francizorul nu va putea sa-si schimbe strategia fara o consultare cu membrii asociatiei de francizati.
Franciza implica relatii intre francizor si francizati, francizatii si prestatorii de servicii exterioare si intre francizati. Organizarea trebuie sa fie coerenta si performanta, procesul si metodele de lucru foarte bine stabilite.
De asemenea este bine sa intelegeti modul in care sunt luate deciziile in cadrul retelei. Trebuie sa evaluati natura, importanta si traseul prestarilor si serviciilor oferite de francizor in ceea ce priveste formarea, asistenta tehnica si comerciala.
Profesionalismul de care da dovada reteaua consta in transferul si calitatea know-how-ului.
Integral in Banii Nostri
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză