Pandemia COVID-19 - catalizatorul schimbărilor radicale în politicile fiscale?
Data publicarii: 24-07-2020 | EconomieDe orice natură ar fi acestea, fie că au implicat amânări de la plată sau alte înlesniri, facilitățile fiscale acordate în această perioadă dominată de Pandemia de Covid-19 reprezintă una dintre cele mai importante componenta ale planurilor de sprijin economic pe care guvernele europene și nu numai le-au aplicat în primă fază, imediat după conștientizarea problemei dar și ulterior, pentru repornirea economiei.
Politicile fiscale ale guvernelor de pe tot cuprinsul globului s-au adaptat repede, din mers, pentru a putea răspunde rapid condițiilor economice atipice cauzate de criza medicală prin care trecem. În planurile privind relansarea economică, în România, se regăsesc câteva direcții privind politicile fiscale locale pe care Guvernul își dorește să le implementeze. Documentul de bază pornește de la câteva realități specifice situației actuale pe care o descrie astfel: ”mai multe modificări ad-hoc implementate în cursul ultimilor ani au subminat stabilitatea și transparența sistemului. Deși cotele de impunere pentru toate impozitele mari sunt aliniate nivelurilor practicate de țările comparabile din regiune, raportul general dintre veniturile fiscale și PIB din România este inferior. Cauzele principale ale acestei situații sunt bazele de impunere mai reduse și colectarea ineficientă”. În continuare, documentul arată că ”un sistem fiscal mai echitabil, mai eficient, mai simplu și mai transparent ar susține mai bine activitățile din economia națională și ar contribui la rezolvarea problemelor de conformare".
Ce măsuri se iau în considerare în acest moment, la nivel concret? Ei bine, propunerile pe termen mediu și lung se referă la eliminarea distorsiunilor și a lacunelor din domeniul fiscal, care să permită contribuabililor minimizarea poverii fiscale. Totodată, se are în vedere și simplificarea regulilor astfel încât să se faciliteze conformarea și administrarea, eficientizându-se modul în care sistemul asigură distribuirea corectă a poverii fiscale.
Pe de altă parte, se conștientizează și problema necesității unui sistem de impozitare just, idee pe care o regăsim și în documentul publicat pe site-ul Băncii Naționale a României, „România zona euro”.
„În același timp, unele voci consideră că ar trebui reintrodusă impozitarea progresivă”, se arată într-un comunicat Deloitte. „Ar fi o metodă care a crea mai multă echitate și ar crește colectarea? Există argumente pro și contra, dar ca de obicei implementarea este esențială. Diferitele metode de creștere a colectării au avut efecte minore în România. Mediul de afaceri a insistat că reforma administrației fiscale și informatizarea ar rezolva această problemă într-o mare măsură. Progrese s-au făcut în acest sens, dar prea puține față de nevoile bugetare care, după pandemie, se află în creștere abruptă” scriu experții companiei.
La nivel global și, ceea ce ne interesează pe noi într-o mai mare măsură, la nivel european, nevoia de venituri bugetare este din ce în ce mai mare, toate guvernele lansând planuri generoase de susținere a economiei. De unde vin acești bani însă?
Ei bine, Comisia Europeană ia în calcul o taxă digitală, o taxă pe carbon, o taxă pentru întreprinderile mari. În urmă cu o săptămână, Comisia a adoptat deja un pachet fiscal menit să stimuleze echitatea fiscală, lucru care s-ar putea realiza prin intensificarea luptei împotriva abuzurilor fiscale, reducerea concurenței fiscale neloiale și sporirea transparenței fiscale.
„De asemenea, Comisia va elabora o reformă profundă a sistemului de impozit pe profit pentru a se adapta economiei digitale, prin realinierea drepturilor de impozitare cu modul în care se creează valoarea și prin stabilirea unui nivel minim de impozitare efectivă a profiturilor companiilor” scriu experții Deloitte.
Politicile fiscale ale guvernelor de pe tot cuprinsul globului s-au adaptat repede, din mers, pentru a putea răspunde rapid condițiilor economice atipice cauzate de criza medicală prin care trecem. În planurile privind relansarea economică, în România, se regăsesc câteva direcții privind politicile fiscale locale pe care Guvernul își dorește să le implementeze. Documentul de bază pornește de la câteva realități specifice situației actuale pe care o descrie astfel: ”mai multe modificări ad-hoc implementate în cursul ultimilor ani au subminat stabilitatea și transparența sistemului. Deși cotele de impunere pentru toate impozitele mari sunt aliniate nivelurilor practicate de țările comparabile din regiune, raportul general dintre veniturile fiscale și PIB din România este inferior. Cauzele principale ale acestei situații sunt bazele de impunere mai reduse și colectarea ineficientă”. În continuare, documentul arată că ”un sistem fiscal mai echitabil, mai eficient, mai simplu și mai transparent ar susține mai bine activitățile din economia națională și ar contribui la rezolvarea problemelor de conformare".
Ce măsuri se iau în considerare în acest moment, la nivel concret? Ei bine, propunerile pe termen mediu și lung se referă la eliminarea distorsiunilor și a lacunelor din domeniul fiscal, care să permită contribuabililor minimizarea poverii fiscale. Totodată, se are în vedere și simplificarea regulilor astfel încât să se faciliteze conformarea și administrarea, eficientizându-se modul în care sistemul asigură distribuirea corectă a poverii fiscale.
Pe de altă parte, se conștientizează și problema necesității unui sistem de impozitare just, idee pe care o regăsim și în documentul publicat pe site-ul Băncii Naționale a României, „România zona euro”.
„În același timp, unele voci consideră că ar trebui reintrodusă impozitarea progresivă”, se arată într-un comunicat Deloitte. „Ar fi o metodă care a crea mai multă echitate și ar crește colectarea? Există argumente pro și contra, dar ca de obicei implementarea este esențială. Diferitele metode de creștere a colectării au avut efecte minore în România. Mediul de afaceri a insistat că reforma administrației fiscale și informatizarea ar rezolva această problemă într-o mare măsură. Progrese s-au făcut în acest sens, dar prea puține față de nevoile bugetare care, după pandemie, se află în creștere abruptă” scriu experții companiei.
La nivel global și, ceea ce ne interesează pe noi într-o mai mare măsură, la nivel european, nevoia de venituri bugetare este din ce în ce mai mare, toate guvernele lansând planuri generoase de susținere a economiei. De unde vin acești bani însă?
Ei bine, Comisia Europeană ia în calcul o taxă digitală, o taxă pe carbon, o taxă pentru întreprinderile mari. În urmă cu o săptămână, Comisia a adoptat deja un pachet fiscal menit să stimuleze echitatea fiscală, lucru care s-ar putea realiza prin intensificarea luptei împotriva abuzurilor fiscale, reducerea concurenței fiscale neloiale și sporirea transparenței fiscale.
„De asemenea, Comisia va elabora o reformă profundă a sistemului de impozit pe profit pentru a se adapta economiei digitale, prin realinierea drepturilor de impozitare cu modul în care se creează valoarea și prin stabilirea unui nivel minim de impozitare efectivă a profiturilor companiilor” scriu experții Deloitte.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024