PwC: Impactul crizei COVID-19 în industria auto. Scenarii privind evoluția din acest an
Data publicarii: 11-08-2020 | AutoÎncă dinainte de criza provocată de pandemia de Covid-19, industria auto se confruntă deja cu probleme serioase cauzate atât de costurile ridicate cu investițiile în noile tehnologii cât și de presiunea pentru a crea noi soluții de mobilitate, vehicule autonome, conectivitate ori țintele ambțioase de reducere a emisiilor de dioxid de carbon impuse de mare parte din guvernele lumii. Pe fondul pandemiei din acest an, industria se confruntă de asemenea cu o scădere majoră a vânzărilor la nivel global, încetinirea producției, două dintre problemele care afectează capacitatea companiilor de a asigura lichiditățile necesare finanțărilor.
„Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Distanțarea socială destul de dificilă pe o linie de asamblare, deficitul de forță de muncă cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte măsuri de siguranță influențează productivitatea firmelor în perioada următoare”, scrie Daniel Anghel, partener, lider al serviciilor pentru industria automotive al PwC. „Totodată, cererea consumatorilor a scăzut pe termen scurt, ducând la prăbușirea vânzărilor de vehicule noi, amânarea cheltuielilor pentru întreținere neesențială și neplata creditelor pentru împrumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producătorilor”, continuă acesta.
În acest context, expertul PwC întrevede patru scenarii majore pentru evoluția din cadrul industriei automotive, în acest an.
Potrivit acestuia, în cazul în care deficitul producției din lunile de criză majoră nu se va compensa dar cererea va crește în perioada următoare, producția autovehiculelor din Europa ar putea scădea cu 10,7%, în vreme ce vânzările se vor diminua cu ceva mai mult de 20%.
Imediat după ridicarea restricțiilor inițiale, guvernele europene au început să ofere stimulente pentru vânzări într-un mod similar acțiunilor din 2008-2009, încercând să ajute producătorii auto și dealerii din acest sector al economiei să vândă stocurile deja existente. „Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de producție sunt limitate în cel mai bun caz, dacă nu sunt adaptate la vehiculele ecologice și cele noi, care să inducă cererea imediată de înlocuire a mașinilor vechi. În aceste condiții este estimată o reducere cu 26,3% a producției în 2020 și cu 32% a vânzărilor”, scrie Daniel Anghel.
Al treilea scenariu presupune o recuperare a producției într-un ritm mai lent, pe baza deteriorării rețelelor de furnizori. Redresarea treptată a acestui segment al economiei s-ar întinde astfel pe o perioadă cuprinsă de mai multe trimestre, lucru care ar putea duce la o prăbușire a industriei auto europene cu 32,6%, vânzările scăzând de asemenea cu peste 38%.
Potrivit expertului PwC, după această vară ne putem aștepta la un al doilea val pandemic care pe de altă parte va putea fi stăpânit mai eficient cu măsuri mai direcționate. Efectul general va fi structural însă și se va putea extinde și în anii care urmează, scenariu care ar conduce la o reducere a producției de aproape 16%, respectiv o scădere a vânzărilor de 26,4%.
Cât privește țara noastră, „o vulnerabilitate în această perioadă este dependența de exporturi, care își revin foarte greu. Exporturile de maşini şi componente auto reprezintă 46,6% din totalul livrărilor externe ale României, iar în primele șase luni ale anului au consemnat o cădere de peste 20%, potrivit Institutului Național de Statistică”, scrie Daniel ANghel. „De asemenea, vânzările de autoturisme înregistrează pe piața românească, conform numărului de autoturisme noi înmatriculate, o scădere de peste 34% în primele șapte luni ale lui 2020, față de perioada similară a anului trecut”, conchide acesta.
„Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Distanțarea socială destul de dificilă pe o linie de asamblare, deficitul de forță de muncă cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte măsuri de siguranță influențează productivitatea firmelor în perioada următoare”, scrie Daniel Anghel, partener, lider al serviciilor pentru industria automotive al PwC. „Totodată, cererea consumatorilor a scăzut pe termen scurt, ducând la prăbușirea vânzărilor de vehicule noi, amânarea cheltuielilor pentru întreținere neesențială și neplata creditelor pentru împrumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producătorilor”, continuă acesta.
În acest context, expertul PwC întrevede patru scenarii majore pentru evoluția din cadrul industriei automotive, în acest an.
Potrivit acestuia, în cazul în care deficitul producției din lunile de criză majoră nu se va compensa dar cererea va crește în perioada următoare, producția autovehiculelor din Europa ar putea scădea cu 10,7%, în vreme ce vânzările se vor diminua cu ceva mai mult de 20%.
Imediat după ridicarea restricțiilor inițiale, guvernele europene au început să ofere stimulente pentru vânzări într-un mod similar acțiunilor din 2008-2009, încercând să ajute producătorii auto și dealerii din acest sector al economiei să vândă stocurile deja existente. „Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de producție sunt limitate în cel mai bun caz, dacă nu sunt adaptate la vehiculele ecologice și cele noi, care să inducă cererea imediată de înlocuire a mașinilor vechi. În aceste condiții este estimată o reducere cu 26,3% a producției în 2020 și cu 32% a vânzărilor”, scrie Daniel Anghel.
Al treilea scenariu presupune o recuperare a producției într-un ritm mai lent, pe baza deteriorării rețelelor de furnizori. Redresarea treptată a acestui segment al economiei s-ar întinde astfel pe o perioadă cuprinsă de mai multe trimestre, lucru care ar putea duce la o prăbușire a industriei auto europene cu 32,6%, vânzările scăzând de asemenea cu peste 38%.
Potrivit expertului PwC, după această vară ne putem aștepta la un al doilea val pandemic care pe de altă parte va putea fi stăpânit mai eficient cu măsuri mai direcționate. Efectul general va fi structural însă și se va putea extinde și în anii care urmează, scenariu care ar conduce la o reducere a producției de aproape 16%, respectiv o scădere a vânzărilor de 26,4%.
Cât privește țara noastră, „o vulnerabilitate în această perioadă este dependența de exporturi, care își revin foarte greu. Exporturile de maşini şi componente auto reprezintă 46,6% din totalul livrărilor externe ale României, iar în primele șase luni ale anului au consemnat o cădere de peste 20%, potrivit Institutului Național de Statistică”, scrie Daniel ANghel. „De asemenea, vânzările de autoturisme înregistrează pe piața românească, conform numărului de autoturisme noi înmatriculate, o scădere de peste 34% în primele șapte luni ale lui 2020, față de perioada similară a anului trecut”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare