PwC: Impactul crizei COVID-19 în industria auto. Scenarii privind evoluția din acest an
Data publicarii: 11-08-2020 | AutoÎncă dinainte de criza provocată de pandemia de Covid-19, industria auto se confruntă deja cu probleme serioase cauzate atât de costurile ridicate cu investițiile în noile tehnologii cât și de presiunea pentru a crea noi soluții de mobilitate, vehicule autonome, conectivitate ori țintele ambțioase de reducere a emisiilor de dioxid de carbon impuse de mare parte din guvernele lumii. Pe fondul pandemiei din acest an, industria se confruntă de asemenea cu o scădere majoră a vânzărilor la nivel global, încetinirea producției, două dintre problemele care afectează capacitatea companiilor de a asigura lichiditățile necesare finanțărilor.
„Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Distanțarea socială destul de dificilă pe o linie de asamblare, deficitul de forță de muncă cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte măsuri de siguranță influențează productivitatea firmelor în perioada următoare”, scrie Daniel Anghel, partener, lider al serviciilor pentru industria automotive al PwC. „Totodată, cererea consumatorilor a scăzut pe termen scurt, ducând la prăbușirea vânzărilor de vehicule noi, amânarea cheltuielilor pentru întreținere neesențială și neplata creditelor pentru împrumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producătorilor”, continuă acesta.
În acest context, expertul PwC întrevede patru scenarii majore pentru evoluția din cadrul industriei automotive, în acest an.
Potrivit acestuia, în cazul în care deficitul producției din lunile de criză majoră nu se va compensa dar cererea va crește în perioada următoare, producția autovehiculelor din Europa ar putea scădea cu 10,7%, în vreme ce vânzările se vor diminua cu ceva mai mult de 20%.
Imediat după ridicarea restricțiilor inițiale, guvernele europene au început să ofere stimulente pentru vânzări într-un mod similar acțiunilor din 2008-2009, încercând să ajute producătorii auto și dealerii din acest sector al economiei să vândă stocurile deja existente. „Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de producție sunt limitate în cel mai bun caz, dacă nu sunt adaptate la vehiculele ecologice și cele noi, care să inducă cererea imediată de înlocuire a mașinilor vechi. În aceste condiții este estimată o reducere cu 26,3% a producției în 2020 și cu 32% a vânzărilor”, scrie Daniel Anghel.
Al treilea scenariu presupune o recuperare a producției într-un ritm mai lent, pe baza deteriorării rețelelor de furnizori. Redresarea treptată a acestui segment al economiei s-ar întinde astfel pe o perioadă cuprinsă de mai multe trimestre, lucru care ar putea duce la o prăbușire a industriei auto europene cu 32,6%, vânzările scăzând de asemenea cu peste 38%.
Potrivit expertului PwC, după această vară ne putem aștepta la un al doilea val pandemic care pe de altă parte va putea fi stăpânit mai eficient cu măsuri mai direcționate. Efectul general va fi structural însă și se va putea extinde și în anii care urmează, scenariu care ar conduce la o reducere a producției de aproape 16%, respectiv o scădere a vânzărilor de 26,4%.
Cât privește țara noastră, „o vulnerabilitate în această perioadă este dependența de exporturi, care își revin foarte greu. Exporturile de maşini şi componente auto reprezintă 46,6% din totalul livrărilor externe ale României, iar în primele șase luni ale anului au consemnat o cădere de peste 20%, potrivit Institutului Național de Statistică”, scrie Daniel ANghel. „De asemenea, vânzările de autoturisme înregistrează pe piața românească, conform numărului de autoturisme noi înmatriculate, o scădere de peste 34% în primele șapte luni ale lui 2020, față de perioada similară a anului trecut”, conchide acesta.
„Majoritatea fabricilor din industria auto s-au deschis treptat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Distanțarea socială destul de dificilă pe o linie de asamblare, deficitul de forță de muncă cauzat de concediile medicale sau timpul necesar pentru igienizare sau pentru a aplica alte măsuri de siguranță influențează productivitatea firmelor în perioada următoare”, scrie Daniel Anghel, partener, lider al serviciilor pentru industria automotive al PwC. „Totodată, cererea consumatorilor a scăzut pe termen scurt, ducând la prăbușirea vânzărilor de vehicule noi, amânarea cheltuielilor pentru întreținere neesențială și neplata creditelor pentru împrumuturi auto, multe dintre acestea fiind datorate companiilor de leasing sau creditare ale producătorilor”, continuă acesta.
În acest context, expertul PwC întrevede patru scenarii majore pentru evoluția din cadrul industriei automotive, în acest an.
Potrivit acestuia, în cazul în care deficitul producției din lunile de criză majoră nu se va compensa dar cererea va crește în perioada următoare, producția autovehiculelor din Europa ar putea scădea cu 10,7%, în vreme ce vânzările se vor diminua cu ceva mai mult de 20%.
Imediat după ridicarea restricțiilor inițiale, guvernele europene au început să ofere stimulente pentru vânzări într-un mod similar acțiunilor din 2008-2009, încercând să ajute producătorii auto și dealerii din acest sector al economiei să vândă stocurile deja existente. „Efectele imediate ale schemelor de stimulare asupra volumelor de producție sunt limitate în cel mai bun caz, dacă nu sunt adaptate la vehiculele ecologice și cele noi, care să inducă cererea imediată de înlocuire a mașinilor vechi. În aceste condiții este estimată o reducere cu 26,3% a producției în 2020 și cu 32% a vânzărilor”, scrie Daniel Anghel.
Al treilea scenariu presupune o recuperare a producției într-un ritm mai lent, pe baza deteriorării rețelelor de furnizori. Redresarea treptată a acestui segment al economiei s-ar întinde astfel pe o perioadă cuprinsă de mai multe trimestre, lucru care ar putea duce la o prăbușire a industriei auto europene cu 32,6%, vânzările scăzând de asemenea cu peste 38%.
Potrivit expertului PwC, după această vară ne putem aștepta la un al doilea val pandemic care pe de altă parte va putea fi stăpânit mai eficient cu măsuri mai direcționate. Efectul general va fi structural însă și se va putea extinde și în anii care urmează, scenariu care ar conduce la o reducere a producției de aproape 16%, respectiv o scădere a vânzărilor de 26,4%.
Cât privește țara noastră, „o vulnerabilitate în această perioadă este dependența de exporturi, care își revin foarte greu. Exporturile de maşini şi componente auto reprezintă 46,6% din totalul livrărilor externe ale României, iar în primele șase luni ale anului au consemnat o cădere de peste 20%, potrivit Institutului Național de Statistică”, scrie Daniel ANghel. „De asemenea, vânzările de autoturisme înregistrează pe piața românească, conform numărului de autoturisme noi înmatriculate, o scădere de peste 34% în primele șapte luni ale lui 2020, față de perioada similară a anului trecut”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România