Evolutia Romaniei in direcția debirocratizarii si a simplificarii relației cetateanului cu statul
Data publicarii: 22-09-2020 | Economie„Promovarea principiului ”doar o singură dată”, care implică extinderea situațiilor în care administrațiile publice refolosesc informațiile despre cetățeni sau companii, pe care le dețin deja, fără a le solicita din nou, este una dintre orientările cheie la nivel european din domeniul e-guvernării, la care România trebuie să se alinieze”, scriu Andrei Ștefanovici și Irina Bîcă, avocați în cadrul Radu și Asociații și consultanți, membri ai echipei de proiect privind Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Principiul enunțat mai sus presupune ca persoanele fizice și juridice să furnizeze informații administrației publice doar o singură dată, fără ca acestea să mai fie obligate să prezinte aceleași documente unei alte instituții publice, în contextul în care acestea au fost deja prezentate. În același timp, organele administrației publice trebuie să asigure partajarea și reutilizare a acestor date, inclusiv la nivel transfrontalier, asigurându-se în același timp că respectă legile în vigoare cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Aplicarea acestui principiu are consecințe pozitive și la nivel macroeconomic, pe lângă faptul că simplifică interacțiunea companiilor și a indivizilor cu autorităților și implicit, a autorităților publice între ele.
„Din analiza noastră derulată în cadrul proiectului “Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare (EGOV)”, aplicarea acestui principiu la nivelul României ar putea genera economii de aproximativ 180 milioane EUR pe an, respectiv economii de aproximativ 1,8 miliarde EUR într-un orizont de timp de 10 ani. Ținând cont că beneficiile aplicării principiului ”doar o singură dată” se pot reflecta mai ales la nivelul companiilor care ar accesa serviciile publice într-o formă simplificată, estimăm că aproximativ 50% din aceste sume ar putea reprezenta economii pentru companii, respectiv 90 milioane EUR/an sau 900 milioane EUR într-o perioadă de 10 ani”, scriu cei doi avocați.
Din păcate, în România, acest principiu nu se aplică încă la nivelul întregii administrații publice, din punct de vedere legislativ, schimbul de date și documente dintre instituții fiind reglementat în mod expres doar pentru anumite situații specifice.
Pe de altă parte, principiul este deja aplicat la nivelul unor state membre ale Uniunii Europene, Estonia fiind un bun exemplu în acest sens. În îndepărtata țară baltică, 99% dintre serviciile publice sunt furnizate prin mijloace electronice. Mai mult, cetățeanului îi sunt solicitate date specifice o singură dată, bazele de date ale instituțiilor și administrației publice fiind interoperabile.
„Deși nu ne aflăm încă la nivelul atins de Estonia, România face progrese în sensul asigurării interoperabilității sistemelor și registrelor și, deci, a aplicării principiului „o singură dată”, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și povara pentru cetățenii/întreprinderile solicitante de servicii publice și, totodată, să se simplifice, securizeze și accelereze procesele din administrația publică”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare