Expertii Deloitte: Criza a accelerat digitalizarea
Data publicarii: 20-10-2020 | EconomieProcesele de digitalizare demarate în urmă cu multe vreme, care evoluau extrem de lent în ultimii ani, au fost accelerate de pandemia de Covid-19. Cu toate acestea, potrivit Deloitte, afacerile se confruntă în continuare cu incertitudini de natură fiscală, cu o lipsă de transparență și cu o mulțime de alte probleme prezente din ce în ce mai puternic în mediul de afaceri de azi.
„Incertitudinea cauzată de pandemia de COVID-19 este resimțită inclusiv în domeniul fiscalității și vine atât din nesiguranța companiilor cu privire la adoptarea unor măsuri fiscale solicitate de multă vreme de mediul de afaceri, cât și din surprizele legislative ce pot apărea înainte sau după alegerile parlamentare. Constatăm că procesul de legiferare continuă în condiții de netransparență, iar numeroase decizii de impact pentru anumite domenii sunt luate fără consultare prealabilă. Exemple relevante în acest sens sunt modificarea legii energiei electrice și a gazelor naturale (prin legea nr. 155/2020) și noua lege privind vânzarea terenurilor agricole (nr. 175/2020), adoptate în această vară, care introduc impozite noi în procente greu de suportat, de 80% și 90% din valoarea adăugată generată de companii. Între timp, mediul de afaceri încă așteaptă modificarea legii offshore, care blochează dezvoltarea de proiecte în zona Mării Negre, sau adoptarea actului normativ care să permită consolidarea fiscală și alte măsuri care ar duce la creșterea atractivității României în fața investitorilor”, spune Dan Bădin, Partener Impozitare Directă la Deloitte România.
Potrivit lui Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice în cadrul aceleiași companii, anul curent și implicit cel care urmează, anunță perioade extrem de complicate în ceea ce privește echilibrul bugetar. „Nivelul de colectare a veniturilor fiscale la bugetul de stat în primele opt luni ale acestui an se află sub cel din aceeași perioadă a anului trecut. La TVA, în mod special, scăderea este de aproape 15% în perioada menționată, față de aceeași perioadă a anului trecut. Printre factorii care au generat diminuarea încasărilor la buget se numără evoluția economică nefavorabilă cauzată de pandemia de COVID-19 și faptul că multe companii au optat pentru facilitatea acordată de stat de a amâna plata taxelor, fără dobânzi și penalități, până la data de 25 octombrie 2020”, scrie acesta.
Ne putem așadar aștepta la un nivel de colectare al veniturilor la finalul anului mult sub cel de anul trecut în vreme ce cheltuielile au crescut. Și decalajul de încasare al TVA rămâne în continuare la cel mai mare nivel din cadrul Uniunii Europene, de aproximativ 33%.
Pe de altă parte, „Pandemia a accelerat digitalizarea, transformând un proces pe care unii îl consideraseră până recent drept un deziderat de lux într-un imperativ imediat general valabil. În prezent, părțile implicate se concentrează pe fiabilitate, eficiență și pe experiența clientului/utilizatorului. Semnalez însă că este nevoie de mare atenție pentru a nu se pierde din vedere aspectele juridice asociate, care au două dimensiuni mari: una de conformitate (GDPR, protecția consumatorului, AML, KYC) și alta care ține de forța juridică a documentelor digitale, pentru că, să nu uităm, contractele sunt semnate inclusiv pentru a fi puse în executare. În acest sens, pe de o parte este nevoie de o accelerare a familiarizării instanțelor cu subiectul documentelor semnate digital pentru a ne asigura că vom avea cât de curând o jurisprudență consecventă în materie, iar în cazul agenților comerciali este necesară o atenție sporită și gândire în perspectivă potențial litigioasă, pentru a adăuga beneficiilor digitalizării și siguranța juridică”, conchide Andrei Burz-Pînzaru, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal.
„Incertitudinea cauzată de pandemia de COVID-19 este resimțită inclusiv în domeniul fiscalității și vine atât din nesiguranța companiilor cu privire la adoptarea unor măsuri fiscale solicitate de multă vreme de mediul de afaceri, cât și din surprizele legislative ce pot apărea înainte sau după alegerile parlamentare. Constatăm că procesul de legiferare continuă în condiții de netransparență, iar numeroase decizii de impact pentru anumite domenii sunt luate fără consultare prealabilă. Exemple relevante în acest sens sunt modificarea legii energiei electrice și a gazelor naturale (prin legea nr. 155/2020) și noua lege privind vânzarea terenurilor agricole (nr. 175/2020), adoptate în această vară, care introduc impozite noi în procente greu de suportat, de 80% și 90% din valoarea adăugată generată de companii. Între timp, mediul de afaceri încă așteaptă modificarea legii offshore, care blochează dezvoltarea de proiecte în zona Mării Negre, sau adoptarea actului normativ care să permită consolidarea fiscală și alte măsuri care ar duce la creșterea atractivității României în fața investitorilor”, spune Dan Bădin, Partener Impozitare Directă la Deloitte România.
Potrivit lui Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale și Juridice în cadrul aceleiași companii, anul curent și implicit cel care urmează, anunță perioade extrem de complicate în ceea ce privește echilibrul bugetar. „Nivelul de colectare a veniturilor fiscale la bugetul de stat în primele opt luni ale acestui an se află sub cel din aceeași perioadă a anului trecut. La TVA, în mod special, scăderea este de aproape 15% în perioada menționată, față de aceeași perioadă a anului trecut. Printre factorii care au generat diminuarea încasărilor la buget se numără evoluția economică nefavorabilă cauzată de pandemia de COVID-19 și faptul că multe companii au optat pentru facilitatea acordată de stat de a amâna plata taxelor, fără dobânzi și penalități, până la data de 25 octombrie 2020”, scrie acesta.
Ne putem așadar aștepta la un nivel de colectare al veniturilor la finalul anului mult sub cel de anul trecut în vreme ce cheltuielile au crescut. Și decalajul de încasare al TVA rămâne în continuare la cel mai mare nivel din cadrul Uniunii Europene, de aproximativ 33%.
Pe de altă parte, „Pandemia a accelerat digitalizarea, transformând un proces pe care unii îl consideraseră până recent drept un deziderat de lux într-un imperativ imediat general valabil. În prezent, părțile implicate se concentrează pe fiabilitate, eficiență și pe experiența clientului/utilizatorului. Semnalez însă că este nevoie de mare atenție pentru a nu se pierde din vedere aspectele juridice asociate, care au două dimensiuni mari: una de conformitate (GDPR, protecția consumatorului, AML, KYC) și alta care ține de forța juridică a documentelor digitale, pentru că, să nu uităm, contractele sunt semnate inclusiv pentru a fi puse în executare. În acest sens, pe de o parte este nevoie de o accelerare a familiarizării instanțelor cu subiectul documentelor semnate digital pentru a ne asigura că vom avea cât de curând o jurisprudență consecventă în materie, iar în cazul agenților comerciali este necesară o atenție sporită și gândire în perspectivă potențial litigioasă, pentru a adăuga beneficiilor digitalizării și siguranța juridică”, conchide Andrei Burz-Pînzaru, Partener Reff & Asociații | Deloitte Legal.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare