Cel mai bogat european
Data publicarii: 26-02-2007 | Afaceri
Fondatorul IKEA - Ingvar Kamprad - a ajuns pe primele pagini ale ziarelor la inceputul lui 2004, cand revista suedeza de afaceri Veckans Affarer a relatat ca l-a surclasat pe Bill Gates ca cel mai bogat om din lume. Suedezul a ajuns si in Romania chiar saptamana trecuta, noteaza Wall-Street. In timp ce structura neconventionala a actionariatului IKEA ridica multe semne de intrebare, nu este nici o indoiala ca IKEA este in continuare una dintre cele mai mari si de succes companii cu capital privat din lume, cu peste 200 de magazine in 31 de tari, avand angajati peste 75.000 de oameni si generand anual vanzari de peste 12 miliarde de dolari.
Nascut antreprenor
Kamprad s-a nascut in sudul Suediei, in 1926, si a crescut la ferma Elmtaryd, langa Agunnaryd - un mic sat. La o varsta frageda, a descoperit ca poate sa cumpere chibrituri in cantitati mari de la Stockholm si sa le vanda la un pret mic, dar cu profit bun. El a reinvestit profiturile si s-a extins la comertul cu peste, seminte, decoratii de Craciun, creioane si pixuri. La varsta de 17 ani, tatal lui Kamprad i-a dat o recompensa frumoasa pentru reusitele la scoala. Pe ce a cheltuit-o? A fondat IKEA.
Fondarea IKEA
Numele IKEA a fost format din initialele lui Kamprad (I.K.) si primele litere ale fermei si satului unde a crescut - Elmtaryd si Agunnaryd. A continuat sa-si extinda afacerea cu o varietate de bunuri, incluzand portofele, ceasuri, bijuterii si actiuni. Cand si-a perfectionat abilitatea de a discuta cu clientii individual, el si-a transformat afacerea intr-un fel de operatiune de schimb prin posta, contactand dubita locala care transporta laptele pentru a-si face livrarile.
"Cea mai mare greseala a vietii mele"
In perioada adolescentei, Kamprad a participat la cateva intalniri pro-naziste. Cand a fost descoperit in 1994, Kamprad a spus: "Aceasta este o parte a vietii mele pe care o regret nespus. Dupa cateva intalniri in cel mai pur stil nazist, am renuntat" Intr-o scrisoare catre angajati, intitulata : "Cea mai mare greseala a vietii mele", el a cerut iertare, si a dedicat 2 capitole acestui subiect in cartea sa din 1998, "Istoria IKEA". Intr-un interviu dupa publicarea cartii, el a declarat, "Acum am spus tot ce am putut. Poate cineva sa fie iertat pentru o asemenea prostie?"
Concentrarea atentiei pe mobila
In 1974, Kamprad a introdus produsele de mobilier in linia IKEA. Forta de munca locala pe care a folosit-o i-a permis costuri scazute. Mobila a fost un success si, in 1951, Kamprad a decis sa opreasca productia tuturor celorlalte bunuri si s-a axat pe mobila. In 1953, s-a deschis primul showroom IKEA, datorita presiunii competitionale. IKEA se gasea intr-un razboi al preturilor cu concurentul ei cel mai mare. Showroom-ul le-a permis oamenilor sa vada, sa atinga, sa simta, si sa se asigure de calitate inainte de a cumpara.
Concurenta a condus la inovare
IKEA a ajuns sa fie cunoscuta peste tot in lume datorita inovatiei si stilului. Aproape toate produsele IKEA sunt concepute pentru a fi ambalate intr-o forma cat mai mica, reducandu-se astfel costurile de livrare, minimizand daunele provocate de transport, marind capacitatea de stocare si facilitand sarcina cumparatorilor de a-si lua singuri produsele acasa, fara a necesita sa fie livrate. Insa adevaratul motiv pentru aceasta inovatie a fost presiunea competitorilor IKEA fata de furnizorii sai, concurenti care au boicotat IKEA, fortand-o sa produca singura.
Design atragator, functionalitate si calitate la un pret scazut
Viziunea lui Kamprad a fost forta ce a condus IKEA catre succes. IKEA angajeaza si in prezent proprii designeri, care au primit numeroase premii de-a lungul anilor. Kamprad crede ca IKEA exista nu doar pentru a imbunatati viata oamenilor, ci pentru a imbunatati insisi oamenii. Designul magazinelor (cu auto-servire) si usurinta asamblarii mobilei IKEA nu reprezinta doar simple masuri de reducere a costurilor, ci si facand parte din viziunea globala IKEA de a-si determina clientii sa fie independenti si implicati. De asemenea, aceasta viziune se regaseste si in reclamele si catalogul lor.
Integral in Wall-Street.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025