La Biroul de Credit ajung doar restantele mai mari de 10 lei
Data publicarii: 27-02-2007 | Finante-Banci
De la inceputul lunii februarie, bancile raporteaza catre Biroul de Credit doar restante mai mari de 10 lei, titreaza Romania Libera. Este vorba doar de intarzierile la plata care depasesc 30 de zile fata de data scadentei. Potrivit directorului general al Biroului de Credit, Serban Epure, in baza de date gestionata de aceasta institutie exista inscrisa o persoana cu 17 restante la 12 banci. "Acesta este varful actual si este vorba despre o situatie mostenita inainte de aparitia Biroului de Credit. Pe de alta parte, cea mai mare restanta este aproape de 200.000 de euro, aferenta unui credit imobiliar", a precizat Epure. Cele mai mici restante inscrise in aceasta baza de date au o valoare de 1 leu si au fost inscrise anterior lunii ianuarie.
Profilul rau-platnicului
Profilul restantierului la credite se pastreaza, ne-a declarat Serban Epure. "Barbatii sunt mai rau-platnici decat femeile. Prin urmare, portretul-robot al restantierului arata in felul urmator: barbat, din Bucuresti, cu varsta intre 35 si 39 de ani, restanta de valoare mica, la un credit de consum", afirma Epure. De altfel, cel mai mare volum de credite acordat este in Capitala, unde se inregistreaza si cele mai multe restante. "Nu cred ca pe o perioada foarte scurta se va schimba acest profil. Poate va avea loc doar o migratie, pe masura ce va trece timpul, spre grupa urmatoare de varsta", este de parere directorul general al Biroului de Credit.
Gradul de risc curent
Biroul de Credit calculeaza, la solicitarea bancilor, un indicator numit grad de risc curent. Practic, daca in baza de date a Biroului o persoana figureaza cu o restanta, se inmulteste valoarea acesteia cu numarul zilelor de intarziere. Biroul de Credit efectueaza doar aceasta operatie aritmetica si o transmite mai departe catre institutia care solicita raportul respectiv. "In functie de indicatorul calculat de noi, bancile includ clientul respectiv intr-o anume grupa de risc, conform normelor interne.
De exemplu, daca gradul de risc curent calculat de noi este 100, o banca poate considera acest grad 100 ca fiind satisfacator si sa acorde un alt imprumut clientului respectiv, in timp ce o alta poate considera aceasta valoare ca fiind maxima si sa refuze accesul la credit. Noi transmitem acest grad de risc curent al solicitantului de credit, fara insa a impune prin aceasta un anumit comportament din partea bancilor. Este treaba institutiilor de credit sa aprecieze informatia pe care noi o furnizam", a declarat Serban Epure.
Romanii au invatat sa lucreze direct cu Biroul de Credit
In fiecare zi, Biroul de Credit primeste in jur de 70 de solicitari din partea persoanelor fizice. Acest fapt demonstreaza ca o parte dintre cei care doresc sa obtina un imprumut sau au deja unul au invatat sa lucreze cu "politia creditelor". Solicitarile primite din partea populatiei vizeaza fie verificarea informatiilor primite de la o banca, fie obtinerea unui raport inainte de a solicita un imprumut.
8 banci furnizeaza si informatii pozitive
La sistemul Biroului de Credit participa 23 de banci care detin o cota de piata de 97%, sase societati de credit de consum, o firma de leasing si o companie de asigurari. Cu informatii pozitive participa opt din cele 23 de banci, doua societati de credit de consum si compania de leasing dau si informatii pozitive. "Este greu sa estimez momentul in care toate bancile vor face si raportari pozitive. Avem si sprijinul BNR in acest sens. Am sperante mai mari ca anul acesta vom ajunge la o cota de piata semnificativa si cu informatiile pozitive", a precizat Epure.
Cum se "sterg" restantele din baza de date
Biroul de Credit nu poate "sterge" restantele unei persoane. Singura institutie care poate solicita acest lucru este banca sau societatea de credit care a facut raportarea catre Birou si doar in situatii justificate. Nu putine au fost cazurile de titulari cu credite achitate care apareau ca rau-platnici. Explicatia, eroarea ofiterului de credit la calculul dobanzii sau la intocmirea scadentarului sau modificarea dobanzii.
Explicatiile bancilor in astfel de cazuri sunt multiple. Pentru un client care se afla inscris la Biroul de Credit acestea ajuta fix cat o frectie la un picior de lemn. In plus, bancile recurg la urmatorul mic santaj: recunosc in fata clientului ca au gresit si, culmea, ii ofera un alt credit. Ofiterii bancilor stiu foarte bine ca atunci cand un client solicita stergerea din lista de rau-platnici are motive intemeiate si, in plus, are nevoie de un alt imprumut. De ce sa fie luat de la o alta banca? Si, uite asa, clientul ramane captiv, iar bancile raporteaza credite mai mari de la an la an.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor