Managementul conflictului, o noua provocare
Data publicarii: 14-03-2007 | HR/CariereUn studiu efectuat de catre Asociatia Americana de Management releva faptul ca managerii din nivelurile superioare si de mijloc isi consuma aproximativ 2 ore din timpul lor pentru solutionarea unor situatii conflictuale. Tot mai multi specialisti considera managementul conflictului ca fiind la fel de important ca si celelalte functii ale managementului, noteaza Wall-Street.
Se poate spune ca nu exista organizatie fara conflicte, dupa cum nu exista grup social fara frictiuni. De altfel, acolo unde interactioneaza cel putin doi oameni, se creaza mediul propice aparitiei si dezvoltarii conflictelor. Si, cu toate acestea, putini stiu ce este cu adevarat conflictul. El reprezinta un proces de opunere si confruntare ce poate aparea intre diferiti indivizi sau grupuri, atunci cand fiecare urmareste urmareste propriile interese. Trebuie remarcat faptul ca un conflict intre grupuri poate aparea numai atunci cand acestea difera intre ele, dar sunt dependente unele de celalalte.
Pentru a simplifica analiza manageriala, procesul conflictului poate fi defalcat in cinci secvente, si anume: Conflictul latent, Conflictul perceput, Conflictul simtit, Conflictul manifest si Conflictul final.
Este conflictul necesar?
Componenta inerenta a societatii, dar mai ales a grupurilor, conflictele au din punct de vedere psiho-social atat aspecte negative, cat si pozitive, putand genera haos, dar si progres, dezbinare sau coeziune. Printre efectele benefice ale conflictelor se numara:
1. Diminuarea tensiunilor acumulate, ajutand la stabilizarea si integrarea membrilor.
2. Posibilitatea grupurilor de a-si exprima parerile si doleantele. Impulsurile astfel aparute se pot consuma mai eficient datorita efectului de transformare a acestora in schimbari.
3. Mentinerea nivelului de stimulare necesar creativitatii, conflictele intergrup putand reprezenta o sursa de motivare in cautarea schimbarilor.
4. Sugerarea unei identitati a grupului.
Surse de conflict
Daca luam in considerare tipurile specifice de conflicte putem spune ca in ceea ce priveste conflictele interpersonale, principalele motive ar fi: diferenta de pregatire profesionala, rezistenta la stres, capacitatea de efort, dorinta de putere, neconcordanta de caracter si comportament, hartuirea sexuala, conducerea slaba.
Referitor la conflictele intergrupuri, cele mai importante surse sunt: comunicarea defectuoasa, sisteme de valori diferite, scopuri diferite, ambiguitati organizationale, dependenta de resurse limitate, influenta departamentala reciproca, nemultumirea fata de statutul profesional.
Modul de manifestare
Conflictele se pot manifesta sub forma conflictelor de interese, a reclamatiilor, a practicilor neloiale in munca, conflictelor de recunoastere.
Primul tip de manifestare apare atunci cand negocierea dintre sindicate si patronat nu se poate solutiona, nu se poate ajunge la o intelegere si atunci este necesara interventia unui mediator.
Cea de a doua forma de manifestare, reclamatia, se refera la protestele angajatilor datorate unor tratamente considerate inechitabile sau incalcari ale unor drepturi. Acest tip de conflicte pot fi, teoretic, solutionate repede deoarece exista norme precise in acest sens.
Practicile neloiale la locul de munca se rezolva legislativ, ele presupunand ca un drept a fost exercitat ilegal.
Conflictele de recunoastere se refera la refuzul patronatului de a recunoaste dreptul unui sindicat de a reprezenta o categorie particulara de lucratori la sfarsitul negocierilor colective.
Integral in Wall-Street.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză