Preturile la alimente vor creste semnificativ in Europa pana de Craciun

Data publicarii: 13-10-2007 | International

Consumatorii europeni se vor confrunta cu o noua crestere a preturilor la produsele alimentare, fie ca este vorba de iaurt, branzeturi sau ulei, evolutie justificata prin cresterea persistenta a preturilor agricole mondiale, ceea ce starneste tot mai multa nemultumire, informeaza AFP.

"Preturile la lapte, unt si fainoase au crescut deja in medie cu 20% pana la 25%. In prezent, impactul va fi simtit de consumatori la preturile produselor derivate, precum iaurturile, branzeturile sau cerealele pentru micul dejun, care este de asteaptat sa creasca pana la sfarsitul anului cu 10%", a explicat directorul comercial a lantului belgian de supermarketuri Colruyit, Jean-Pierre Roelands.

"La uleiul vegetal, de arahide sau floarea-soarelui, tendinta este si mai accentuata. Aici se asteapta ca intre noiembrie si decembrie cresterea preturilor sa fie de pana la 30%", a adaugat Roelands.

Cauza acestei cresteri este marirea preturilor materiilor prime agricole la nivel mondial. Ea este provocata de cresterea cererii in statele emergente, de recoltele proaste datorate schimbarilor climatice si de avantul pe care il iau biocarburantii, care "absorb" o parte din culturi.

Compania franceza Danone va proceda in noiembrie la o crestere medie a tarifelelor pentru distribuitori cu 10,48% pe piata nationala (pretul laptelui a crescut cu 30% intr-un an, din cauza cresterii preturilor furajelor cu care sunt hranite animalele).

Si preturile producatorului numarului doi de branzeturi in Europa, Lactalis, vor avea aceeasi evolutie, crescand cu 15% pana la 17% la inceputul lunii decembrie.

"Materia prima cantareste foarte mult in stabilirea preturilor. In cazul svaiterului, laptele reprezinta 80% din costul de productie", explica presedintele Danone, Michel Leonard, intr-un interviu acordat cotidianului francez Les Echos.

Cresterea preturilor alimentare este deja clar vizibila in indicele global al inflatiei in Europa.

In Italia, pretul painii a crescut cu 7,3% intr-un an, iar cel al pastelor, prin excelenta mancarea nationala, cu 4,5%.

Si Federatia Industriilor Agroalimentare (Federalimentara) a avertizat ca "scumpirile nu s-au terminat". "Dupa predictiile noastre, ne asteptam la o crestere cu 2,4% (a preturilor produselor alimentare) pana la Craciun, ceea ce inseamna un cost suplimentar de 60 de euro pentru o familie de patru perosane", a explicat presedintele federatiei, Giandomenico Auricchio. 

In realitate, dupa cum explica Sylvain Brozer, economist la banca Natixis, alimentatia transformata nu reprezinta decat 12% din cosul de bunuri consumate anual de familiile europene.

Totusi, "este suficient pentru a aparea sentimentul inflatiei in randul familiilor europene. Consumatorul este in mod particular sensibil la variatia preturilor cumparaturilor sale zilnice", spune el. "El este si mai sensibil la preturile produselor a caror cantitate pe care o consuma o poate cu greu micsora, precum produsele de alimentatie", adauga specialistul.

Xavier Durieu, secretar general al Federatiei Europene de Comert en Gross si en Detail (Eurocomert), spune ca europenii vor asista, dupa multe decenii, la o "recuperare a ramanerii in urma" a preturilor putin ridicate la produsele alimentare.

Insa argumentul nu convine deloc consumatorilor, care ii banuiesc pe producatorii din sector ca profita de scumpirea materiilor prime pentru a-si creste exagerat profiturile.

In Spania, unele asociatii de consumatori au denuntat lipsa de transparenta din distributie si au cerut populatiei sa fie vigilenta.

Aflati sub presiune, responsabilii politici au intervenit in aceasta problema. In Franta, secretarul de stat care se ocupa de consum, Luc Chatel, i-a acuzat pe cei din industria de prelucrare. "Am vazut pretul laptelui scazand cu 25%, dar niciodata nu am vazut ca si cel al iaurtului sa scada cu 25%.  Nu se poate sa avem intotdeauna consecinte cand preturile cresc, dar niciodata cand scad", a afirmat el cu regret.

AFP prezinta situatia din cateva state europene. Astfel:

In Germania, conform Federatiei Germane a Brutarilor, preturile au crescut "intre 5% si 10% dupa inceputul anului. In ceea ce priveste produsele lactate, grupul de distributie REWE subliniaza ca pretul untului a ajuns, din iunie-iulie, de la 79 de eurocenti pentru 250 de grame la 1,19 euro. Pretul sucului de mere, foarte consumat in Germania, a explodat din cauza "r celor mai proaste recolte din Uniunea Europeana si din statele est-europene din ultimii zece ani", potrivit Federatiei producatorilor de sucuri de fructe. In unele regiuni, preturile sucurilor pot ajunge sa creasca cu pana la 100%, potrivit Federatiei, iar cele ale concentratelor de fructe cu pana la 250%.

In Cehia, consumatorii au tendinta sa inlocuiasca untul, al carui pret a crescut cu 30% incepand din luna iunie, cu cea mai buna margarina de pe piata. Vanzarile de unt ale grupului britanic de distributie Tesco, foarte bine implantat in acest stat, au scazut in consecinta cu 20-30%, in timp ce vanzarile de margarina au crescut cu 10%, potrivit unui purtator de cuvat al societatii.

In Polonia, unde alimentatia constituie inca o parte importanta pe care este cheltuit bugetul familiilor, consumatorii se plang de cresterea rapida a produselor de baza. Pretul unui litru de lapte semidegresat (cu 2% grasime) a crescut de la 1,50 PLN (0,40 euro) in iulie la 1,90 PLN la inceputul lui septembrie, iar in prezent este de 2,30 PLN (0,60 euro), afirma consumatorii din Varsovia. Anumite feluri de paine s-au scumpit in acelasi timp cu 30%.

In Spania, painea s-a scumpit cu 8,1% intr-un an, laptele cu 11,1%, carnea de pasare cu 11,3%, fructele si legumele proaspete cu 7,3%, conform Institutului National de Statistica. Asociatia consumatorilor CEACCU a lansat o campanie pentru controlul preturilor, protestand ca scumpirile "afecteaza produsele esentiale si pe toti consumatorii, dar mai ales pe cei cu venituri mici".

In Italia, conform Institutului de Statistica, pretul painii a crescut in septembrie cu 7,3% fata de septembrie anul trecut, iar cel al pastelor cu 4,5% intr-un an. Federatia Industriilor Agroalimentare (Federalimentara) s-a aparat afirmand ca, in zece ani, preturile alimentelor prelucrate au crescut cu 28% fata de 30% cu cat a crescut inflatia.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: