Avansarea in sistemul bancar se bazeaza pe recomandari?

Data publicarii: 21-11-2007 | HR/Cariere

Daca in tara noastra, perioada medie de timp dupa care un angajat ajunge sa ocupe o functie importanta este de 6-7 ani, in Europa Centrala si de Est se cere o experienta de minimum 10-15 ani, noteaza Adevarul. O cariera in domeniul bancar incepe sa devina o realitate pentru tot mai multi tineri. Pe langa studiile economice, ce se pot dovedi insuficiente, este nevoie de o automotivare si determinare prin care sa treci cu brio peste provocarile ce intervin in procesul de dezvoltare.

Si asta pentru ca, spre deosebire de alte domenii, o cariera in domeniul bancar se poate dovedi dificila din mai multe puncte de vedere. In primul rand e vorba de un mediu in care exista o cu totul alta cultura, o structura inregimentata in reguli si proceduri ce trebuie respectate cu strictete. Pe de alta parte, specialistii in resurse umane considera ca avem de-a face cu un mediu elitist, acest aspect fiind valabil atat la nivelul de incepator, dar mai ales la pozitiile de top.


Cum sa te angajezi la banca

Mihaela Damian, partener financial services practice group la StatonChase, sustine ca mediul bancar este unul aparte, in care trebuie impletita creativitatea cu rigurozitatea. "Zona de vanzari reprezinta una dintre specificitatile domeniului bancar. Insa nu putem vorbi de vanzator in sensul larg - exista anumite constrangeri ale functiei", a precizat Damian.

O cariera de succes in mediul bancar presupune de multe ori abilitatea de inovare a unor noi instrumente bancare. Nevoia de dezvoltare a unor noi variante de imprumut sau depozite este cu atat mai mare, cu cat in prezent, majoritatea bancilor ofera aproximativ aceleasi produse de creditare. "Asistam la o criza de diferentiere.

Produsele oferite de banci sunt in majoritatea lor identice. Inovatia de produs nu exista in mod sustenabil", considera Adrian Stanciu, partener in cadrul companiei de consultanta Ascendis. Automotivarea reprezinta un aspect esential in dezvoltarea unei cariere.

"In ultima vreme, foarte putini angajati se motiveaza singuri. Cei mai multi asteapta mereu ordine din partea sefilor si nu fac nimic inainte de a li se recomanda anumite directii ", spune Bianca Morar Demeter, managing partener in cadrul companiei Professional. Mai mult decat atat, o companie trebuie sa suprinda motivarea angajatilor, dar si pastrarea acesteia in timp.

In ceea ce priveste perioada de timp dupa care un angajat al unei banci devine un posibil candidat pentru o functie de conducere, aceasta ajunge de cele mai multe ori la o medie de 6-7 ani. "Experienta anterioara este relevanta pentru decizia de a avansare. Mai mult decat atat, o perioada mai mare de timp petrecuta in sistem inseamna si o constientizare a resurselor si abilitatilor pe care cineva la are si care il recomand sau nu pentru o anumita pozitie", spune Damian.

Potrivit acesteia, de la un anumit nivel, avansarea in sistemul bancar se bazeaza pe recomandari. "Cu cat sunt vizate functii de top, cu atat recomandarile devin esentiale pentru nominalizarea potentialilor candidati", precizeaza Damian.

In mediul bancar insa, multe dintre pozitiile de conducere sunt ocupate de persoane tinere, pentru care dorinta unei cariere s-a transpus intr-o pregatire continuua. "In interiorul Raiffeisen Bank putem oferi exemple de tineri cu o cariera de succes la mai putin de 30 de ani. Pe zona de Retail, un astfel de traiect profesional ar insemna un cumul de experiente, abilitati si rezultate pe fluxul de creditare pentru persoane fizice, IMM, iar in final ocuparea unei pozitii de director de agentie", a declarat, Carmen Albu, departament recrutare Raiffeisen Bank.

Recrutarea se face din interior

Pe fondul lipsei acute de specialisti resimtite de intreg sistemul bancar, tendinta este de promovare din interior in functiile de conducere. Personalul angajat pe partea de entry-level va fi tot mai mult instruit pentru a constitui ulterior o pepiniera de formare a celor care poseda abilitatile si cunostintele necesare promovarii intr-o functie de conducere.

Astfel, daca in urma cu cativa ani vorbeam de un sistem ermetic in care accesul tinerilor se facea cu greutate, in prezent, lucrurile s-au schimbat. "Daca facem referire la perioada de dinainte de 2005, sistemul bancar era caracterizat de procese de restructurare si centralizare a activitatii, iar pozitiile deschise solicitau un anumit nivel de expertiza intr-o piata nu foarte matura. Pentru 2007, statisticile indica prezenta unui numar din ce in ce mai mare de institutii care furnizeaza servicii financiare, majoritatea aflate in plina expansiune a retelei teritoriale. Focusul este reprezentat de dezvoltarea portofoliului de clienti si extinderea gamei de servicii bancare", a declarat Carmen Albu.

Potrivit acesteia, in special la nivelul echipelor de vanzare, bancile au absorbit cateva mii de tineri, in slujba pregatirii carora au creat programe ample de dezvoltare a unor competente care sa maximizeze rezultatele din vanzari.

"De aici poate perceptia unei relaxari a exigentelor de angajare in sectorul bancar, insa nu trebuie interpretata ca un rabat de la calitate in favoarea cantitatii, ci ca un mecanism de raspuns la mesajul nu foarte incurajator al pietei muncii", spune Albu.

Integral in Adevarul