AFP: in Romania interesele imobiliare se imbina adesea cu cele politice
Data publicarii: 04-06-2008 | ImobiliareFrenezia imobiliara a atins o culme in Romania, unde si cea mai mica bucata de pamant este scoasa la vanzare la preturi exorbitante, in timp ce speculatiile funciare se imbina adesea cu interesele politice, scrie miercuri agentia France-Presse intr-un material intitulat "Romania: teren de vanzare".
La Bucuresti, metrul patrat ajunge de la 300 de euro, la o periferie saraca, pana la 5.000 de euro in zona de lux Primaverii, fost cartier al nomenclaturii comuniste. Insa, cum terenurile in capitala au devenit rare, promotorii vizeaza din ce in ce mai mult comunele limitrofe.
"In zona metropolitana sunt multe terenuri disponibile si, chiar daca preturile au crescut, ele sunt inca accesibile", a declarat pentru AFP presedinta Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI), Ruxandra Cleciu. "Bucurestenii sunt reticenti deocamdata sa se instaleze in afara capitalei din cauza infrastructurilor insuficiente, dar pentru promotori singura optiune este de a iesi din Bucuresti, daca vor sa dezvolte mari proiecte rezidentiale", a explicat Cleciu.
Aceasta zona este vizata, de asemenea, de speculantii imobiliari, care vad in ea o ocazie de a se imbogati negociind cu statul despagubiri de expropriere in proiecte de utilitate publica. Astfel, relateaza AFP, anuntarea construirii a doua sosele de centura, la sud si la nord de Bucuresti, si a unei autostrazi care sa lege capitala de Brasov a facut ca preturile terenurilor din regiune sa explodeze.
Situata la nord de Bucuresti, pe traiectoria viitoarei autostrazi, localitatea Moara Vlasiei a fost scena unei adevarate batalii pentru cumpararea de terenuri, preturile urcand in cateva luni de la 3 la 100 de euro pe metru patrat. "Chiar daca exista un risc, pentru ca traseul autostrazii se poate schimba, cei care cumpara mari suprafete vor avea mereu de castigat", spune Ruxandra Cleciu.
In plus, potrivit analistilor, afacerile imobiliare si politica sunt din ce in ce mai legate, in asa masura, incat "grupurile de interese imobiliare au facut jocurile in campania pentru alegerile locale", scrie AFP citandu-l pe Cristian Parvulescu. "Exista riscul ca primarii alesi la acest scrutin sa fie marionete ale acestor grupuri", spune Parvulescu.
Satul Stefanesti, aflat la 30 de kilometri nord-est de Bucuresti, pare sa ilustreze aceasta tendinta, in conditiile in care, potrivit zvonurilor, cei doi principali candidati la Primarie n-ar fi ezitat sa cumpere voturi pentru a-si asigura victoria, provocand busculade fara precedent intre sustinatorii lor respectivi, in ziua votului. Miza ar fi un teren de 300 de hectare, evaluat la 300 de milioane de euro, situat in apropierea viitoarei autostrazi, si doua mari ansambluri rezidentiale, dezvoltate de compania spaniola Fadesa si de cea turca Opus Projects, proiecte estimate in total la aproape doua miliarde de euro. Acest teren este ravnit de mai multi oameni de afaceri importanti, care vad in el o mina de aur in perspectiva viitoarelor exproprieri, interesele lor fiind reprezentate de cei doi candidati la Primarie, scrie AFP, citand HotNews.
Aceasta febra imobiliara a cuprins si alte mari orase, de pilda Timisoara si Cluj, ale caror comune limitrofe cunosc un formidabil avant gratie interesului promotorilor si investitorilor care vor sa vina aici. Astfel, de la venirea gigantului finlandez Nokia la Jucu preturile terenurilor au luat-o razna, in timp ce batalia electorala s-a inasprit, candidatii recurgand la o ampla desfasurare de forte pentru a seduce electoratul. "In ultimele saptamani, toti candidatii au batut de mai multe ori la usa mea pentru a-si lauda proiectele si a-si critica adversarii. In 2004 niciodata nu s-a intamplat asta", a declarat pentru AFP Lucian, un locuitor din Jucu.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut