Companiile isi evalueaza managerii inainte de a-i recruta

Data publicarii: 10-06-2008 | HR/Cariere

Tot mai multe companii de pe piata locala evalueaza compatibilitatea viitorului manager cu firma si cu postul de management, precum si capacitatea acestuia de a face cariera in companie, prin instrumente tot mai specializate de testare.

Cele mai performante solutii de acest gen sunt sistemele computerizate, "in care nimeni nu poate interveni pentru a modifica ceva", explica Doru Dima, director pentru compania de consultanta Profiles International. "Solutia cea mai buna este ca intr-o companie sa se elaboreze un job-pattern - structura de compatibilitate cu postul care ne ajuta in a identifica potentialul psihoaptitudinal al individului si la a face o predictie corecta privind performantele viitoare ale acestuia", explica Dima. Un sistem performant de evaluare trebuie sa emita si rapoarte de dezvoltare, de indrumare a carierei, de management si de analiza a nevoilor de formare. O modalitate de verificare a eficientei acestei solutii este gradul de retentie a personalului, spun consultantii.

Implementarea unei solutii de evaluare a candidatilor difera de la companie la companie, in functie de tipul instrumentelor folosite: testele de aptitudini/abilitati pentru personal de executie costa 40-70 euro/persoana, un test de evaluare a retelelor neuronale costa intre 80-175 euro/persoana, iar implementarea unui Assessment Centre pentru evaluarea managerilor presupune costuri de 400-500 euro/persoana, din cauza resurselor pe care le presupune (teste multiple, mai multi evaluatori), potrivit lui Stelian Marian.

Conform estimarii lui Doru Dima, evaluarea a o mie de angajati poate costa intre 45.000 si 85.000 de euro. Aceste instrumente pot fi aplicate pentru orice nivel de post, dar au o importanta deosebita in selectarea candidatilor pentru posturi cu responsabilitate. In Romania, mai ales companiile multinationale apeleaza la aceste solutii, importand practica din tara de origine, este de parere Cristina Cruceanu, senior consultant HCS Group. "Companiile locale inca sunt reticente in fata unor astfel de solutii, preferand metodele clasice, si nu acorda suficienta importanta si resurse procesului de recrutare", explica Cruceanu. In general, companiile cu o crestere rapida, care au nevoie de specialisti de calitate si "nu au timp de pierdut cu contracte de proba", utilizeaza cel mai des aceste solutii, potrivit directorului Profiles International.

Business Standard