Vanatorii de formate cauta lacrimi si bataie pentru Romania

Data publicarii: 30-06-2008 | Media

Reality show cu vedeta pe post de asistenta personala, un joc japonez, o combinatie de "Tradati in dragoste" si "9595" sunt cateva formate noi, importate pentru publicul autohton, noteaza Cotidianul.

O jumatate de ora de show strain se transforma intr-o ora, doua, chiar trei, in Romania. Lungite pentru a umple mai mult spatiu de emisie in lipsa banilor, formatele straine sunt cautate cu grija printre hiturile din afara si adaptate pentru sufletul romanului.

Cele mai multe vin din Olanda, Marea Britanie, Suedia sau Germania. Casele de productie romanesti le aleg in functie de lacrimi si de conflict, iar televiziunile autohtone le intaresc cu prezentatori-vedete. Cumpararea licentei mananca aproximativ 10% din buget, spun producatorii, iar consultanta oferita de firma-mama producatoare de peste hotare poate duce la economii de 15%.

Producatorii romani pun ochii pe formate noi mai ales la targurile de televiziune internationale, de genul MipTV si MipCom de la Cannes sau Discop la Budapesta, apoi le trec prin sita. Se cauta tot timpul "o reteta verificata", cu audienta buna in spate, spune Peter Marschall, fondatorul Paprika Entertainment, care a adus in Romania emisiunile "Schimb de mame", "Super Nanny", "Curat, Murdar" sau "Te pui cu blondele?".

Germanul a pus ochii recent, la Discop, in Ungaria, pe sitcomul de comedie "My problem with women", pe care planuieste sa-l aduca in tara. Totodata, s-a atasat si de proiectul strain "Eye for an Eye", pe care il descrie drept "un amestec genial de «Tradati in dragoste», «9595» si «Monica Show»", si este in cautare de telenovele cu iz local pentru piata romaneasca.

"Alegerea unui format se face dupa succesul avut in mai multe teritorii, dupa specificul postului - nu vei cumpara niciodata o emisiune cu masini pentru Romantica -, dupa adaptabilitate, dupa buget si, nu in ultimul rand, dupa intuitie", intareste Bogdan Nicolescu, senior executive producer la Zucchero Media, aflat in spatele unor formate internationale precum "Iarta-ma!", "Ciao, Darwin!", "Gogomanii" sau "Prima Iubire".

Si Zucchero Media a rezervat, la Targul MipTV de anul acesta, doua formate. "PA for a Day" are in prim-plan o vedeta de televiziune "pusa pe sotii" ce isi ofera serviciile de personal assistant unui sef ce reprezinta un model de succes in domeniul sau de activitate. Iar "Silent Library", un gameshow de succes in Japonia pentru care au inceput deja filmarile in Romania, pune in scena un grup de sase prieteni reuniti intr-o biblioteca, ce isi dau unul altuia provocari chinuitoare, sub ochii vigilenti ai unui bibliotecar, neavand voie sa scoata nici un sunet oricat de grea ar fi "tortura".

Formatele care prind cel mai bine trebuie sa fie cat mai putin sofisticate si sa mizeze pe "emotii puternice si pe conflict/bataie", dupa cum spune Peter Marschall, completat de Bogdan Nicolescu cu alte adjective: "dragoste, lacrimi, castig, lacomie", indiferent ca e vorba de un public roman, finlandez, japonez sau nigerian.

Publicul-tinta este sfant, directorul Paprika Entertainment recunoscand ca cel mai greu este sa "traduci un format pentru sufletul romanului". "Schimb de mame" si "Super Nanny" au priza respectand intocmai formatul original, spune el. In schimb, "Curat, Murdar" si "Te pui cu blondele?" sunt mulate pe "piata si mentalitatile din Romania", cu acordul creatorilor de peste hotare. Iar daca "«Iarta-ma!» este o idee atat de simpla incat oriunde in lume e la fel", dupa cum spune Bogdan Nicolescu, "Ciao, Darwin!" a pastrat structura si tipul de conflict din formatul-mama, insa glumele au fost coapte de producatorii romani. "Cel care s-a indepartat cel mai mult de original a fost «Gogomanii». Dupa ce l-am cumparat, ne-am dat seama ca doar 15% din glume se pot adapta, asa ca am pus mana si am scris", continua senior executive producer-ul de la Zucchero Media.

Formatele straine se lovesc si de bugetele mici din Romania, care duc la lungirea duratei emisiunilor pentru a acoperi cat mai mult din program. Formatele de o jumatate de ora devin de o ora, cele de o ora ajung sa se labarteze pe doua ceasuri de emisie si nu mai au ritmul originalului apreciat de directorii de programe, explica Bogdan Nicolescu. "Pentru «Surprize, surprize...» sau «Iarta-ma!» nu e o problema, ca mai aduci un caz. Dar pentru gameshow-uri e jale, ca nu se mai pupa ritmul, iar pentru comedie e o tragedie. Un minut de comedie e cel mai greu de facut, pentru ca nu poate fi umplut cu «aer», ci cu poante".

Apoi intra in scena prezentatorul emisiunii, impins in fata de televiziuni in mare parte din cazuri. "Majoritatea statiilor vor sa-si formeze vedete sau sa le valorifice pe cele pe care le au in ograda. La «Iarta-ma!» am dat casting si am ales-o pe Raluca Moianu, care in timp s-a impus ca o mare vedeta a showbizului romanesc. Propunerea a venit din partea casei de productie. La «Ciao, Darwin!», statia si-a dorit un format pentru Dan Negru", spune Bogdan Nicolescu, care stabileste si o proportie privind decizia asupra unui prezentator: 70% postul de televiziune, 30% casa de productie. La Paprika Entertainment insa, postul de televiziune impune gazda aproape intotdeauna cand vine vorba de formate preluate din afara. "In ceea ce priveste show-urile locale, si ma refer acum strict la «SOS - Salvati-mi casa!» si la «Hai sa bucatarim!» de pe TVR 1, organizam un casting si incercam sa gasim varianta optima de prezentator", spune Peter Marschall.

Daca directorul Paprika Entertainment spune ca televiziunile din Romania prefera acum telenovelele, in special pe cele locale, Bogdan Nicolescu se plange ca nu exista un interes pentru gameshow-uri, "care au un succes imens in afara": "Probabil ca succesul relativ al emisiunii «Vrei sa fii miliardar?» si al lui «Deal or No Deal» i-a facut pe directorii de programe sceptici la adresa genului. Nu cred ca genul e de vina si ar trebui insistat, pentru ca aduc audienta si nu sunt scumpe. Cred ca televiziunile prefera emisiuni ieftine care aduc profit, ca in orice loc de pe planeta".

"O data pe an poti gasi un format bun si in SUA"

Muzele producatorilor din Romania vin din tari precum Olanda, Marea Britanie, Australia sau Columbia. "Cu siguranta ar trebui sa cauti in primul rand in Olanda. Au multe canale, bugete mai reduse decat alte state vest-europene si asta ii obliga sa fie creativi. Daca adaugi spiritul lor de comercianti si seriozitatea dai peste o reteta de succes", intra in detaliu Bogdan Nicolescu, continuand topul cu Marea Britanie, Suedia, Germania, chiar si Israel. "Pentru telenovele, piata cea mai atractiva ramane America de Sud. SUA scot cateva formate pe an, dar stau destul de prost, pentru ca piata lor e bazata mai mult pe fictiune si talk show. Dar poti gasi o data pe an un format bun si de la ei."

Cotidianul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: