Cine munceste mai mult, europeanul sau americanul?
Data publicarii: 06-08-2008 | LifestyleParerea generala a europenilor este ca, in comparatie cu americanii, muncesc mult mai putin. Lucru deloc fals daca ne raportam doar la durata concediilor si a orelor petrecute efectiv la munca. Dar, un nou studiu a luat in calcul si munca efectuata pentru rezolvarea treburilor casnice. Rezultatul: balanta s-a echilibrat si chiar a tras putin spre americani.
Frustrarea americanilor a fost, cel putin in parte, temperata de cercetarea a doi profesori: Richard Freeman de la Harvard si Ronald Schettha de la Utrecht University. Ei au extins notiunea de munca, contorizand inclusiv orele pierdute acasa pentru gatit, cumparaturi, reparat etc. Concluzia: per ansamblu, un german lucreaza chiar mai mult decat un american.
Plecand de la un studiu concentrat pe numarul de ore dedicate muncii, cercetorii au descoperit si doua modele diferite de capitalism. Unul, cel american, axat pe munca-profit, altul, cel german (considerat caracteristic intregii Europe), cu o importanta componenta de munca gospodareasca.
In spatele acestor modele se ascund implicatii mai adanci. Se poate deduce ca americanii sunt mai dispusi sa cumpere bunuri si servicii decat sa le produca in casa. De exemplu, un european consuma mai mult timp gatind, in timp ce un american consuma mai multi bani intr-un restaurant.
Consecinta economica este ca in SUA piata serviciilor este mult mai larga si, prin urmare, si numarul de joburi angrenate este mai mare. O analiza a ratei somajului pe ultimii 20 de ani arata ca rata de angajare este considerabil mai mare in SUA decat in Germania.
Categoria care are de castigat cel mai mult este cea a tinerilor a caror experienta inca nu le permite indeplinirea unor joburi complexe. Se observa in Europa o mare problema la angajarea unui absolvent de liceu. In SUA in schimb, sunt dese cazurile in care un tanar isi poate plati studiile si costurile de viata pe durata facultatii.
Cei doi cercetaori au descoperit ca diferentele sunt si mai adanci in privinta sanselor de angajare dupa sexe. In Europa o femeie se va angaja mai greu decat ar putea-o face in SUA, iar salariul ei va fi mai mic. In America, observa autorii studiului, este usor sa cumperi mancare gatita, servicii de baby sitting sau de intretinere a casei, de aceea este mai usor pentru o femeie sa se angajeze, in timp ce in Europa, angajarea full-time este o problema "delicata".
Astfel, tinerele germane au un interes mai scazut de a urma studii superioare. In SUA, 22% dintre femeile cu varsta legala de munca poseda diploma de licenta, in vreme ce in Germania doar 11%.
Fiecare economie functioneaza dupa paradigme si sisteme logice interne puternic diferentiate. Freeman si Schettkat le rezuma astfel: lucrand multe ore si avand vacante scurte, americanii castiga bani cu care cumpara bunuri. Lucrand putine ore si avand vacante lungi, germanii au mai mult timp pentru a produce aceste bunuri in casa.
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor