Opt motive pentru care sa cumperi aur
Data publicarii: 12-11-2008 | AfaceriAurul este respectat peste tot in lume pentru valoarea si istoria sa indelungata. Se poate spune ca el a fost primul liant al multitudinii de culturi umane, proprietatile sale fiind recunoscute pe toate continentele, servind ca mijloc de schimb universal. Monedele din aur au aparut in jurul anului 800 BC si de atunci, din varii motive, oamenii au continuat sa cumpere cantitati mai mari sau mai mici. Si in momentul de fata, cand criza de pe pietele financiare mondiale nu a atins inca apogeul, exista motive puternice pentru a investi in aur. Iata cateva din ratiunile pentru care investitorii recomanda achizitii ale metalului galben.
1. Isi pastreaza valoarea in timp. Fata de bancnote, monede sau alte valori, aurul isi pastreaza valoarea in decursul anilor. Multi oameni vad aurul ca pe o cale de a-si conserva si a-si transmite averea de la o generatie la alta.
2. Slabiciunea principalelor valute. Desi dolarul este una dintre cele mai importante valute, foarte multe tari tinandu-si rezervele in aceasta moneda, cand valoarea sa scade, asa cum s-a intamplat in ultmii 10 ani, multi investitori isi intorc privirea spre aur. In aceeasi perioada pretul aurului aproape s-a triplat.
3. Inflatia. Aurul a fost in permanenta un bun mijloc de protectie impotriva inflatiei deoarece pretul lui tinde sa se aprecieze cand costul vietii creste. Un exemplu edificator vine din economia americana. Anii in care inflatia a fost cea mai mare dupa Al Doilea Razboi Mondial (1946, 1974, 1975, 1979 si 1980) au insemnat un randament bursier de -12,33%, in vreme ce randamentul investitiei in aur a fost de 130,4%.
4. Deflatia. Perioadele deflationiste au ca atribute contractarea preturilor, incetinirea afacerilor si dezechilibrarea economiei prin debite excesive. E ceea ce s-a intamplat in 1930 si in mare masura astazi. In astfel de perioade sunt putine bunurile al caror pret creste, iar aurul este unul dintre ele.
5. Incertitudinile geopolitice. Aurul isi mentine valoarea nu doar in timpuri de incertitudine finanaciara, ci si in vremurile tulburi din punct de vedere geopolitic. Cand tensiunile intr-o anumita zona cresc, cele mai multe investitii se dovedesc nerentabile. La fel cand increderea in propriul guvern se naruie. Insa, invers proportional, creste increderea in aur, fapt ce duce la aprecierea sa.
6. Scaderea productiei si a intrarilor pe piata. Pana la sfarsitul anilor '90, cantitatile cele mai mari de aur intrau pe piata direct din trezoreriile bancilor. Pentru a-si spori lichiditatile, institutiile financiare vindeau lingouri. In ultmii ani insa bancile au redus semnificativ cantitatea de aur vanduta. In acelasi timp a scazut si productia mondiala de aur. Acesti doi vectori au facut ca pretul aurului sa creasca.
7. Cresterea cererii. Cresterea bunastarii in economiile emergente a dus la un salt al cererii de aur. In multe tari aurul are conotatii culturale. India este una dintre cele mai mari consumatoare de aur, metalul fiind folosit in nenumarate moduri. Cresterea cea mai puternica este inregistrata in luna octombrie, perioada traditionala a nuntilor. La fel stau lucrurile si in China, tara cu o populatie tot mai prospera.
8. Diversificarea portofoliului. Orice investitor trebuie sa aiba in vedere riscul de a-si pierde activele detinute. Daca investesti intrega suma intr-un singur tip de active exista riscul de a pierde intrega investitie. Un portofoliu diversificat micsoreaza riscurile. Datele adunate pe o perioada de cateva zeci de ani arata o corelare negativa a burselor cu pretul aurului. Astfel, anii '70 au fost ani buni pentru aur, dar nefavorabili pentru burse. In anii '80 si '90 s-a intamplat invers. Acum lucrurile par sa se intoarca iar in favoarea aurului, in conditiile in care bursele sufera.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut