In cate moduri ti se poate spune ca esti concediat
Data publicarii: 17-11-2008 | HR/CariereUna dintre sarcinile cele mai grele ale managerilor sau patronilor de companii este sa-si anunte angajatii ca vor fi concediati. Acest lucru este cu atat mai greu, cu cat nu prestatia salariatului este cauza, ci situatia economica sau alte probleme independente de rezultatele individuale ale celor care trebuie sa paraseasca firma.
Vestea concedierii este de cele mai multe ori o lovitura serioasa pentru angajati. Cheltuielile zilnice, ratele pentru casa, pentru masina, pentru asigurarile de sanatate, pentru cresterea copiilor sunt puse sub semnul intrebarii. Pentru a atenua cat mai mult impactul vestii, patronii apeleaza la resursele vaste ale vocabularului inlocuind cuvantul "concediere" cu altele ce suna mai putin grav.
Acum doua saptamani cand directorul executiv al American Express, Kenneth Chenault, a anuntat intentia de a concedia 7.000 de salariati, a numit acest plan o "re-dinamizare" a afacerii. La cateva zile dupa, presedintele Fidelity Investment, Rodger Lawson, a descris concedierea a 1.300 angajati ca "plan de imbunatatire a costurilor".
Expertii spun ca executivii folosesc un jargon opac pentru a minimiza impactul public al concedierilor in masa. "Cand esti nevoit sa iei o decizie cu puternice implicatii emotionale, folosesti un limbaj sters pentru a atrage cat mai putin atentia", crede Robert Sutton, profesor de psihologie la Stanford University.
Termenii binevoitori ca "reducerea fortei", "rearanjare", "dinamizare", fac parte dintr-un mecanism de aparare. "Cand faci ceva rau altcuiva, ai tendinta sa folosesti un limbaj vag pentru a te distanta", observa Sutton.
Companiile din Silicon Valley s-au dovedit pana acum cele mai inventive la acest capitol. Luna trecuta, CEO Tesla Motors, Elon Musk, se referea intr-o nota postata pe un blog la o "filosofie a rearanjarii personalului" in contextul unei situatii economice speciale. De fapt, trimiterea lui era legata de intentia de a concedia 10% din forta de munca.
Ebay anunta in octombrie concedierea a 1.500 angajati, insa termentul folosit a fost "simplificare". Mai recent, un alt jucator important in industria internetului, Yahoo, isi anunta 10% dintre angajati printr-un e-mail trimis de CEO-ul Jerry Yang, ca firma trebuie sa "reintre in forma" prin micsorarea personalului.
Directorii vor sa creeze impresia ca au situatia sub control si ca fac alegeri rationale, mai ales in timpul recesiunilor. Ceea ce spera oamenii cel mai tare este ca nimeni nu are controlul unei situatii. "Cea mai complicata parte intr-o astfel de situatie este retinerea angajatilor talentati. Daca managerii nu au un plan de aratat, angajatii cei mai buni vor incepe sa se gandeasca la alte optiuni", spune Jennifer Chatman, profesor la Berkeley University.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor