Cum pot internautii sa faca inutila existenta marilor agentii de rating
Data publicarii: 12-06-2009 | IT&CMoody's, Standard & Poor's sau Fitch au fost nume respectate decenii la rand. Credibilitatea lor a fost pusa la indoiala abia recent, dupa ce mai multe companii catalogate cu rating maxim s-au dovedit giganti cu picioare de lut.
Economistii, politicienii si opinia publica au criticat in termeni duri prestatia agentiilor de rating, iar o parte a analistilor le-a numit principalele responsabile pentru actuala criza financiara.
In paralel cu intensificarea atacurilor, doi tineri antreprenori, Jesper Andersen si Toby Segaran, ambii cu un consistent background in domeniul statisticii si internetului, au ajuns la concluzia ca masurarea riscurilor corporatiste se poate face pe o cale mai buna si mai simpla.
Agentiile de rating consacrate sunt lipsite de transparenta, folosesc seturi de date limitate si se bazeaza prea mult pe cateva modele consacrate, unul dintre ele fiind cupola Gaussiana. Mai mult, ele sunt platite de firmele pe care le evalueaza, fapt ce ridica un semn de intrebare asupra obiectivitatii, sustin cei doi.
Andersen si Segaran propun inlocuirea agentiilor cu o armata de voluntari cu pregatire financiara si cu pasiune pentru internet. Pentru a facilita agregarea acestora, ei au lansat platforma online Freerisk.org in care oricine poate adauga informatii nestructurate despre o companie.
Utilizatorii pot, dupa strangerea unei cantitati relevante de date, genera rezultate prin folosirea catorva algoritmi standard, precum Altman Z-Score (o formula de evaluare a sanselor de intrare in faliment conceputa in 1968 de economistul Edward I. Altman) sau metoda Piotroski (folosita indeosebi de brokerii bursieri).
Pentru a facilita folosirea pe scara larga a platformei, initiatorii au creat o interfata accesibila, usor de ajustat pe nevoile utilizatorilor care isi pot stabili astfel propriul model de risc. Fondatorii platformei spera ca acest nou instrument nu doar sa stabileasca cu precizie stabilitatea unei companii, ci si sa contureze conditiile generale ale pietei.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
 Print
 Print