Cum pot internautii sa faca inutila existenta marilor agentii de rating

Data publicarii: 12-06-2009 | IT&C

Moody's, Standard & Poor's sau Fitch au fost nume respectate decenii la rand. Credibilitatea lor a fost pusa la indoiala abia recent, dupa ce mai multe companii catalogate cu rating maxim s-au dovedit giganti cu picioare de lut.

Economistii, politicienii si opinia publica au criticat in termeni duri prestatia agentiilor de rating, iar o parte a analistilor le-a numit principalele responsabile pentru actuala criza financiara.

In paralel cu intensificarea atacurilor, doi tineri antreprenori, Jesper Andersen si Toby Segaran, ambii cu un consistent background in domeniul statisticii si internetului, au ajuns la concluzia ca masurarea riscurilor corporatiste se poate face pe o cale mai buna si mai simpla.

Agentiile de rating consacrate sunt lipsite de transparenta, folosesc seturi de date limitate si se bazeaza prea mult pe cateva modele consacrate, unul dintre ele fiind cupola Gaussiana. Mai mult, ele sunt platite de firmele pe care le evalueaza, fapt ce ridica un semn de intrebare asupra obiectivitatii, sustin cei doi.

Andersen si Segaran propun inlocuirea agentiilor cu o armata de voluntari cu pregatire financiara si cu pasiune pentru internet. Pentru a facilita agregarea acestora, ei au lansat platforma online Freerisk.org in care oricine poate adauga informatii nestructurate despre o companie.

Utilizatorii pot, dupa strangerea unei cantitati relevante de date, genera rezultate prin folosirea catorva algoritmi standard, precum Altman Z-Score (o formula de evaluare a sanselor de intrare in faliment conceputa in 1968 de economistul Edward I. Altman) sau metoda Piotroski (folosita indeosebi de brokerii bursieri).

Pentru a facilita folosirea pe scara larga a platformei, initiatorii au creat o interfata accesibila, usor de ajustat pe nevoile utilizatorilor care isi pot stabili astfel propriul model de risc. Fondatorii platformei spera ca acest nou instrument nu doar sa stabileasca cu precizie stabilitatea unei companii, ci si sa contureze conditiile generale ale pietei.

George Trifu