Publicitatea TV incepe sa-si revina

Data publicarii: 14-08-2009 | Media

Desi in perioada ianuarie-iulie 2009 televiziunile au difuzat mai putine reclame decat anul trecut, in ultimele trei luni piata s-a mai redresat. In primele sapte luni ale acestui an, statiile TV au livrat un total de 846.777 de GRP-uri, cu 3% mai putin decat in aceeasi perioada a lui 2008.

Anul acesta a inceput sub semnul intrebarii pentru clientii publicitari care, din ­cauza crizei, nu ­stiau cum sa-si imparta bugetele si au fost extrem de prudenti. Nici televiziunile n-au stat mai bine. Daca la inceputul anului unele posturi TV au tinut la pret, ulterior au fost nevoite sa-si ajusteze tarifele astfel incat sa nu alunge reclamele.

Cea mai mare scadere de anul acesta a fost inregistrata in ianuarie, cand statiile TV au difuzat cu 27% mai putina publicitate decat in aceeasi perioada a anului trecut. In februarie, scaderea s-a redus la 10% si, treptat, piata a inceput sa "prinda puteri".

In ultimele trei luni, canalale de televiziune au livrat mai multe GRP-uri (Gross Rating Point - puncte de audienta obtinute de spoturile TV) decat in mai-iulie 2008, aratand o crestere usoara: mai (+5%), iunie (+4%), iulie (+5%). Publicitatea TV pare sa-si revina, insa televiziunile mai au "de tras" pana cand vor ajunge la preturi comparabile cu cele de anul trecut.

Kanal D, preturi mai mici

Potrivit unor surse din agentiile media, in 2008, tariful pe punct de audienta (CPP) varia intre 50 si 800 de ­euro (in functie de emisiune, post TV si buget investit de client), iar anul acesta preturile nu trec de 450 de euro.

Postul turcesc Kanal D a difuzat, in primele sapte luni ale anului, cu 50% mai multe reclame decat in aceeasi perioada a anului trecut. Statia a livrat 69.472 de GRP-uri, fata de 46.343, cat a inregistrat in 2008. De altfel, pe parcursul primelor sapte luni ale acestui an, Kanal D, cu cresteri cuprinse intre 24% si 132%, a avut cea mai spectaculoasa evolutie, datorata si scaderii tarifelor. In prezent, CPP-ul la postul turcesc nu depaseste 200-250 de euro.

TVR 1, marele perdant

La polul opus se afla TVR 1, care a avut cu 41% mai putine GRP-uri livrate: 23.116, fata de 39.359, cat avea anul trecut. Dupa primele sase luni ale anului, postul public nu dadea niciun semn de revenire, insa in iulie a inregistrat prima crestere de anul acesta (+12% fata de iulie 2008).

"Liderul audientelor", Pro TV, s-a "tinut tantos" la inceputul anului si nu s-a grabit sa-si ajusteze tarifele de publicitate. In ianuarie a avut o scadere de 46%, care s-a atenuat treptat. Pentru ianuarie-iunie 2009, Pro TV a ajuns la 177.656 de GRP-uri, cu 7% mai putin decat in primele sapte luni din 2008, in timp ce Antena 1 a avut o crestere de 10% pentru aceeasi perioada.

"Piata de publicitate a ajuns la nivelul celei din 2006. A fost un proces dureros pentru noi si actionarii nostri. Acum ne asteptam la o revenire", declara ­Adrian Sarbu, Chief Executive ­Officer al CME, compania care detine Pro TV, la sfarsitul lunii iulie.

Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: