Riscurile promovarii: lipsa de autoritate si indepartarea colegilor

Data publicarii: 31-08-2009 | HR/Cariere

In conditiile economice actuale, restructurarile in interiorul firmelor sunt des intalnite, iar un simplu angajat se poate vedea, printr-o decizie rapida, ridicat in grad si pus intr-o pozitie superioara colegilor cu care pana de curand lucra cot la cot.

Tranzitia spre un rol managerial implica, totodata, si procesul de schimbare a tipului de interactiune cu restul colegilor de munca, mai ales cu aceia care trebuie sa iti raporteze in mod direct. Succesul in noua pozitie depinde intr-o mare masura de modul in care este gestionata aceasta problema. Principalele riscuri asociate, conform analistilor in resurse umane consultati de CareerBuilder.com, sunt fie lipsa de autoritate, fie indepartarea si stricarea relatiilor cu colegii.

Pentru a limita cat mai mult astfel de perspective ei sugereaza tuturor celor aflati in aceasta situatie cateva principii calauzitoare pe drumul de la angajat la sef.

Intalniri periodice cu cei din echipa, atat prin sedinte comune, cat si prin discutii individuale cu fiecare coleg in parte. Asa vei intelege mai bine tintele personele si profesionale ale fiecarui angajat in parte. In plus, vei da angajatilor posibilitatea sa-si exprime intrebarile sau ingrijorarile fata de noile schimbari manageriale.

Stabileste limite clare. Aceasta nu inseamna in mod obligatoriu eliminarea iesirilor cu restul colegilor dupa terminarea programului de munca sau cenzurarea glumelor pe care altadata le faceai alaturi de ei. Iti poti continua o parte a vechilor obiceiuri atata vreme cat reusesti sa te impui si ca lider, si ca exemplu pentru ceilalti.

Nu-ti favoriza prietenii. Poti avea relatii mai apropiate cu unii dintre colegi decat cu altii, dar, ca sef, trebuie sa ii tratezi pe toti in mod egal. In calitate de manager, primordiala este asigurarea productivitatii organizatiei, fapt imposibil de realizat prin favoritism.

Fii ferm cand este necesar. In ciuda eforturilor tale, unii angajati iti pot ignora directivele, termenele limita stabilite sau se pot simti liberi sa intarzie la munca ori sedinte. Cu cat le lasi mai repede de inteles ca astfel de atitudini nu pot continua, cu atat iti vei face job-ul mai simplu si eficient.

Invata din experientele managerilor mai vechi. Stai de vorba cu esalonul superior de sefi si afla cu ce probleme s-au confruntat la inceput si cum au reusit sa le depaseasca.

Redactia BankNews.ro