In anul crizei, viata s-a scumpit cu 4,7%
Data publicarii: 13-01-2010 | EconomieComerciantii au majorat preturile produselor cu cerere inca mare pe piata si au ieftinit alimentele autohtone. Media scumpirilor - inflatia anuala - din 2009 si-a redus cu doua puncte procentuale avansul fata de anii anteriori, in care Romania avea crestere economica.
Tigarile, combustibilii, medicamentele si serviciile de transport, la care cererea s-a mentinut constanta sau a scazut nesemnificativ, se regasesc si in topul scumpirilor din anul 2009.
De cealalta parte, in topul ieftinirilor din anul trecut apar acele produse pe care romanii au fost nevoiti sa si le dramuiasca, pe fondul crizei financiare, majoritatea fiind alimentele de baza. Altfel spus, comerciantii si-au permis sa scumpeasca doar acele produse pentru care au avut clienti dispusi - de voie, de nevoie - sa plateasca mai mult.
Aceasta ar fi una dintre principalele concluzii ce se desprind din evolutia indicelui preturilor de consum al populatiei in 2009, raportata ieri de Institutul National de Statistica (INS). Scumpirile anului trecut, compensate de unele ieftiniri, au generat o medie a inflatiei de 4,74%, cu aproape 2% mai mica decat in 2007 (6,5%) si in 2008 (6,3%), ceea ce arata ca dinamica preturilor a fost direct influentata de evolutia cererii.
Costurile din 2008, decontate in 2009
Anul trecut, cel mai mult s-au scumpit marfurile nealimentare, in medie cu 7,7%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 6,8%. De unde vin aceste majorari? Cea mai importanta influenta a avut-o cresterea costurilor de productie inregistrata in industrie in anii anteriori.
Intr-adevar, daca in 2007 costurile de productie avansau cu 10%, iar in 2008 cu peste 20%, in 2009 cresterea preturilor produselor finite de provenienta industriala (nealimentare) a inceput sa depaseasca media generala a majorarilor. Fenomenul si-a facut aparitia la mijlocul lui 2009, pentru ca in decembrie diferenta dintre media generala si cea a marfurilor nealimentare sa ajunga la mai mult de trei puncte procentuale.
Vestea buna este ca, tot in 2009, costurile de productie din industrie si-au temperat semnificativ cresterea (in lunile de vara, chiar au scazut), astfel ca in 2010 ne putem astepta la o atenuare a scumpirilor produselor nealimentare.
Cat despre tarifele percepute pentru servicii, acestea au avut de mai multa vreme un avans superior mediei inflatiei, cel mai probabil pentru ca in acest sector cererea s-a mentinut stabila, incurajand prestatorii sa tina la pret. Reamintim ca inflatia este unul dintre criteriile fixate in cadrul acordurilor de finantare externa semnate de Romania, in valoare totala de 20 de miliarde de euro si coordonat de Fondul Monetar International.
Pentru 2010, BNR tinteste incadrarea inflatiei in intervalul 2,5%-4,5% si estimeaza ca rata anuala se va situa la 2,6%.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor