In anul crizei, viata s-a scumpit cu 4,7%
Data publicarii: 13-01-2010 | EconomieComerciantii au majorat preturile produselor cu cerere inca mare pe piata si au ieftinit alimentele autohtone. Media scumpirilor - inflatia anuala - din 2009 si-a redus cu doua puncte procentuale avansul fata de anii anteriori, in care Romania avea crestere economica.
Tigarile, combustibilii, medicamentele si serviciile de transport, la care cererea s-a mentinut constanta sau a scazut nesemnificativ, se regasesc si in topul scumpirilor din anul 2009.
De cealalta parte, in topul ieftinirilor din anul trecut apar acele produse pe care romanii au fost nevoiti sa si le dramuiasca, pe fondul crizei financiare, majoritatea fiind alimentele de baza. Altfel spus, comerciantii si-au permis sa scumpeasca doar acele produse pentru care au avut clienti dispusi - de voie, de nevoie - sa plateasca mai mult.
Aceasta ar fi una dintre principalele concluzii ce se desprind din evolutia indicelui preturilor de consum al populatiei in 2009, raportata ieri de Institutul National de Statistica (INS). Scumpirile anului trecut, compensate de unele ieftiniri, au generat o medie a inflatiei de 4,74%, cu aproape 2% mai mica decat in 2007 (6,5%) si in 2008 (6,3%), ceea ce arata ca dinamica preturilor a fost direct influentata de evolutia cererii.
Costurile din 2008, decontate in 2009
Anul trecut, cel mai mult s-au scumpit marfurile nealimentare, in medie cu 7,7%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 6,8%. De unde vin aceste majorari? Cea mai importanta influenta a avut-o cresterea costurilor de productie inregistrata in industrie in anii anteriori.
Intr-adevar, daca in 2007 costurile de productie avansau cu 10%, iar in 2008 cu peste 20%, in 2009 cresterea preturilor produselor finite de provenienta industriala (nealimentare) a inceput sa depaseasca media generala a majorarilor. Fenomenul si-a facut aparitia la mijlocul lui 2009, pentru ca in decembrie diferenta dintre media generala si cea a marfurilor nealimentare sa ajunga la mai mult de trei puncte procentuale.
Vestea buna este ca, tot in 2009, costurile de productie din industrie si-au temperat semnificativ cresterea (in lunile de vara, chiar au scazut), astfel ca in 2010 ne putem astepta la o atenuare a scumpirilor produselor nealimentare.
Cat despre tarifele percepute pentru servicii, acestea au avut de mai multa vreme un avans superior mediei inflatiei, cel mai probabil pentru ca in acest sector cererea s-a mentinut stabila, incurajand prestatorii sa tina la pret. Reamintim ca inflatia este unul dintre criteriile fixate in cadrul acordurilor de finantare externa semnate de Romania, in valoare totala de 20 de miliarde de euro si coordonat de Fondul Monetar International.
Pentru 2010, BNR tinteste incadrarea inflatiei in intervalul 2,5%-4,5% si estimeaza ca rata anuala se va situa la 2,6%.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall