Colegii dificili pot fi contracarati prin dialog
Data publicarii: 08-02-2010 | HR/CarierePersoanele care nu comunica sau se manifesta autoritar in relatia cu ceilalti pot duce la scaderea productivitatii intr-o companie. Existenta unui coleg dificil in cadrul unui departament poate reprezenta un factor perturbator al muncii intregului colectiv. De aceea, ignorarea acestei probleme risca sa puna in pericol intreaga organizatie, dat fiind ca un conflict duce atat la scaderea productivitatii, cat si a moralului, in urma acumularii unor stari negative in randul angajatilor.
Specialistii in resurse umane recomanda angajatilor ca din start sa analizeze situatia, pentru a observa daca depind sau nu de colegul dificil in realizarea treburilor de serviciu. In cazul in care desfasurarea muncii este afectata de relationarea cu persoana dificila din departament, trebuie luata atitudine prin solicitarea suportului sefului direct sau al reprezentantului de la resurse umane.
Ovidiu Vilceanu, executive manager Sales Consulting, defineste un comportament dificil pe care il poate manifesta unul dintre colegi prin mai multe tipuri. "De exemplu, poate comunica partial sau deloc, poate fi agresiv verbal in relatiile cu ceilalti, nu isi asuma responsabilitatile, creeaza conflicte cu restul echipei, se manifesta autoritar, dominant in relatia cu ceilalti, intarzie in mod frecvent la serviciu, depaseste deadline-urile stabilite, nu ofera suport colegilor, iar in munca lui apar erori frecvente", spune Vilceanu.
Certurile pot aduce si beneficii
De cele mai multe ori, relatia cu un coleg dificil da nastere la situatii conflictuale, care pot reprezenta sursa scaderii eficientei departamentului. Cand dialogul este coborat la nivelul personal, relatiile profesionale vor deveni cu siguranta defectuoase pentru ambele parti implicate. Vilceanu apreciaza ca un astfel de conflict poate conduce la o concentrare excesiva pe relatiile de munca in detrimentul obiectivelor, la o atmosfera tensionata, bazata pe blocaje in comunicare, la aparitia agendelor ascunse si la manipularea si controlul infomatiei.
Pe de alta parte, daca respectivul conflict are ca sursa dezbaterile ce tin doar de sarcini sau de procesul de realizare a unor obiective poate avea chiar efecte benefice. Traian Bossenmayer, managing partner Contrast HR Consulting, argumenteaza ca, intr-un final, astfel de discutii pot conduce la o analiza mai atenta a proiectului, la idei mai bune si, in final, la rezultate superioare.
Cunoasterea cauzelor, principalul avantaj
Cauzele generatoare ale unui comportament dificil pot porni din mai multe directii. Specialistii au identificat ca elemente principale, ce tin de relatia directa cu organizatia, demotivarea financiara, lipsa de recunoastere de catre ceilalti, relatia deficitara cu seful direct sau supracalificarea pentru locul de munca ocupat. In relatia cu sinele, Vilceanu a remarcat ca elemente declansatoare: frustrarile acumulate de-a lungul orelor petrecute in birou, incompatibilitatea dintre propriile valori, principii si cele ale companiei, cat si problemele personale.
Reactia unui coleg fata de angajatul dificil ar trebui sa fie cat mai obiectiva si dialogul cu acesta ar trebui sa se concentreze pe obiectivele concrete ce tin de responsabilitatile fiecaruia. "Este nevoie ca discutia dintre cei doi sa fie mentinuta la nivel de relatii profesionale si sa se evite pe cat posibil aducerea acesteia la nivel personal, deoarece in acel moment pot aparea cele mai multe conflicte", recomanda Bossenmayer, care propune ca alternativa si un dialog deschis. O discutie libera ar trebui purtata in afara dialogului formal din timpul intalnirii de afaceri. "Trebuie mentionat faptul ca si aceasta abordare este foarte sensibila la aparitia unor situatii conflictuale, mai ales cand colegul dificil incearca sa joace rolul victimei, caz intalnit des in mediul organizational", remarca Bossenmayer.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii