Contractul de inchiriere, un rau necesar pentru proprietari si chiriasi
Data publicarii: 14-02-2010 | ImobiliareDe ce este bine ca intre proprietar si chirias sa existe un contract? Daca exista acest contract, iar chiriasul nu a platit utilitatile la timp sau a produs stricaciuni locuintei, proprietarul poate solicita instantei obligarea chiriasului la plata utilitatilor sau la repararea stricaciunilor aduse casei. In cazul in care chiriasul nu mai este de gasit, proprietarul se poate adresa politiei. Mihai Titichi, reprezentant al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania, atrage atentia asupra faptului ca, in cazul in care nu exista un contract intre proprietar si chirias, sansele de recuperare a pierderilor sunt practic nule pentru proprietar.
"Incheierea contractului intre cele doua parti in fata notarului pentru a fi valabil nu este obligatorie, ci este suficient ca acest contract sa fie incheiat in forma scrisa", a precizat pentru "Curentul" Mihai Titichi. Contractul de inchiriere, potrivit art. 21 din Legea 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa cuprinda: adresa locuintei care face obiectul inchirierii, suprafata locativa si dotarile folosite in exclusivitate si in comun, suprafata curtilor si a gradinilor folosite in exclusivitate sau in comun, valoarea chiriei lunare, regulile de modificare a acesteia si modul de plata, suma platita in avans in contul chiriei, locul si conditiile in care se realizeaza primirea si restituirea cheilor, obligatiile partilor privind folosirea si intretinerea spatiilor care fac obiectul contractului, inventarul obiectelor si al dotarilor aferente, data intrarii in vigoare si durata, conditiile privind folosinta exclusiva si in comun a partilor aflate in coproprietate, persoanele care vor locui impreuna cu titularul contractului, alte clauze convenite intre parti.
Potrivit lui Titichi, contractul de inchiriere ii da chiriasului siguranta ca proprietarul nu ii va lua banii pe o anumita perioada, dupa care il va da afara inainte de termen. Mai exact, "potrivit art. 24 din Legea 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, rezilierea contractului de inchiriere inainte de termenul stabilit se face in urmatoarele conditii: la cererea chiriasului, cu conditia notificarii prealabile intr-un termen de minimum 60 de zile sau la la cererea proprietarului, atunci cand chiriasul nu a achitat chiria cel putin trei luni consecutiv ori chiriasul a pricinuit insemnate stricaciuni locuintei, cladirii in care este situata aceasta, instalatiilor, precum si oricaror alte bunuri aferente lor, sau daca instraineaza fara drept parti ale acestora.
Totodata, contractul intre cele doua parti poate fi reziliat daca chiriasul are un comportament care face imposibila convietuirea sau impiedica folosirea normala a locuintei ori nu a respectat clauzele contractuale. De asemenea, contractul de inchiriere poate fi reziliat la cererea asociatiei de proprietari, atunci cand chiriasul nu si-a achitat obligatiile ce-i revin din cheltuielile comune pe o perioada de trei luni, daca au fost stabilite, prin contractul de inchiriere, in sarcina chiriasului".
Pe de alta parte, reprezentantul Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania atrage atentia asupra faptului ca proprietarul este obligat sa inregistreze contractul la administratia financiara in vederea perceperii impozitului, in caz contrar riscand sa fie sanctionat penal pentru evaziune fiscala.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri