Ce facem cu creantele fata de un client in faliment?
Data publicarii: 25-05-2010 | AfaceriIn contextul economic actual, neincasarea creantelor a devenit o problema din ce in ce mai arzatoare. Multi clienti se afla in stare de faliment, nemaiputand sa-si onoreze datoriile. Cum procedam cu aceste creante? Pierderile inregistrate in contabilitate din cauza scoaterii din evidenta a creantelor incerte sunt deductibile la calculul profitului impozabil? In ce conditii se pot constitui provizioane? Cum procedam cu creanta neincasata, din punctul de vedere al TVA? Cum se inregistreaza in contabilitate creantele incerte? La aceste intrebari si nu numai au incercat sa raspunda consultantii fiscali, contactati de Curierul National.
In ceea ce priveste aceste creante este necesar sa precizam ca Decretul 167/1958R stabileste un termen general de prescriptie de 3 ani. "Astfel, creantele neincasate trebuie recuperate in interiorul acestui termen. Ca primi pasi in recuperarea creantelor recomandam notificarile de plata si somatiile. Aceste proceduri prelungesc automat si termenul de prescriptie'', a declarat Luminita Ristea, managing partner in cadrul companiei Nexia Romania.
Sunt deductibile creantele?
In plus, consultantul fiscal a mentionat ca pierderile inregistrate in contabilitate din cauza scoaterii din evidenta a creantelor incerte sunt deductibile la calculul profitului impozabil, dar cu anumite conditii. Astfel, potrivit consultantilor si potrivit reglementarilor Codului Fiscal sunt deductibile dupa cum urmeaza:
- A - provizioanele constituite in limita unui procent de 20% incepand cu data de 1 ianuarie 2004, 25% incepand cu data de 1 ianuarie 2005, 30% incepand cu data de 1 ianuarie 2006, din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre contribuabili care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;
2. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
3. nu sunt garantate de alta persoana;
4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
5. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului;
- B - provizioanele constituite in limita unei procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre contribuabili care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007;
2. creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;
3. nu sunt garantate de alta persoana;
4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
5. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut