Patru motive pentru care avem sosele scumpe si proaste
Data publicarii: 07-06-2011 | Economie
Nu avem autostrazi insa detinem alte recorduri. Romania este campioana in Europa Centrala si de Est la scumpirea lucrarilor de infrastructura rutiera, cu o majorare de 3,9 ori a preturilor in mai putin de zece ani.
Proiecte scumpite si de patru ori
Specialistii au strans date in fiecare tara analizata privitoare la un cos de proiecte de infrastrcutura rutiera. A fost analizata evolutia preturilor acestora in diferite momente. Daca diferenta intre pretul initial estimativ al Ministerului Transporturilor si cel la care se semneaza contractul este rezonabila, ei bine, ea devine maxima intre momentul la care se atribuie prin licitatie contractul si cel la care proiectul in cauza este definitivat.
Primul motiv: imagine proasta in ochii marilor constructori
Marii constructori europeni se tin deoparte de Romania, fapt care are drept consecinta absenta unei concurente puternice si mentinerea ridicata a preturilor la lucrarile de sosele, afirma raportul. La majoritatea licitatiilor de infrastructura se prezinta aproximativ 14 firme in principal din Romania, Grecia, Turcia, Italia sau Germania.
La majoritatea proiectelor noi participa firmele straine. Constructorii autohtoni fie sunt activi in zona reabilitarii drumurilor existente, fie in calitate de subcontractori ai firmelor straine.
Al doilea motiv: birocratia oficialitatilor
Piata locala a constructiilor nu este foarte flexibila, afirma autorii raportului. Acestia dau exemplu documentatiilor de licitatie scrise doar in limba romana. Poate dura si doi obtinerea autorizatiei pentru o balastiera iar cele doua-trei rafinarii intra in revizii primavara, adica tocmai cand incepe sezonul lucrarilor de drumuri. "Sunt prea multi contractori care concureaza pe prea putine bunuri", afirma Jaspers.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România