Patru motive pentru care avem sosele scumpe si proaste
Data publicarii: 07-06-2011 | Economie
Nu avem autostrazi insa detinem alte recorduri. Romania este campioana in Europa Centrala si de Est la scumpirea lucrarilor de infrastructura rutiera, cu o majorare de 3,9 ori a preturilor in mai putin de zece ani.
Proiecte scumpite si de patru ori
Specialistii au strans date in fiecare tara analizata privitoare la un cos de proiecte de infrastrcutura rutiera. A fost analizata evolutia preturilor acestora in diferite momente. Daca diferenta intre pretul initial estimativ al Ministerului Transporturilor si cel la care se semneaza contractul este rezonabila, ei bine, ea devine maxima intre momentul la care se atribuie prin licitatie contractul si cel la care proiectul in cauza este definitivat.
Primul motiv: imagine proasta in ochii marilor constructori
Marii constructori europeni se tin deoparte de Romania, fapt care are drept consecinta absenta unei concurente puternice si mentinerea ridicata a preturilor la lucrarile de sosele, afirma raportul. La majoritatea licitatiilor de infrastructura se prezinta aproximativ 14 firme in principal din Romania, Grecia, Turcia, Italia sau Germania.
La majoritatea proiectelor noi participa firmele straine. Constructorii autohtoni fie sunt activi in zona reabilitarii drumurilor existente, fie in calitate de subcontractori ai firmelor straine.
Al doilea motiv: birocratia oficialitatilor
Piata locala a constructiilor nu este foarte flexibila, afirma autorii raportului. Acestia dau exemplu documentatiilor de licitatie scrise doar in limba romana. Poate dura si doi obtinerea autorizatiei pentru o balastiera iar cele doua-trei rafinarii intra in revizii primavara, adica tocmai cand incepe sezonul lucrarilor de drumuri. "Sunt prea multi contractori care concureaza pe prea putine bunuri", afirma Jaspers.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an