40 de ani de la prima convorbire cu un telefon mobil
Data publicarii: 03-04-2013 | IT&C
La inceputul lunii aprilie 1973, inventatorul Martin Cooper de la Motorola a efectuat primul apel cu ajutorul unui telefon mobil de pe un trotuar din New York. Inventatorul l-a sunat chiar pe Joel Engel, rivalul sau de la "Bell Labs", care la vremea respectiva incerca, de asemenea, sa creeze un telefon portabil.
Potrivit unor zvonuri, Cooper s-ar fi inspirat din capitanul Kirk din serialul TV "Star Trek" si gadgeturile pe care acesta le folosea.
Primul model de telefon mobil cantarea nu mai putin de 1,4 kilograme si putea fi folosit 35 de minute, dupa care trebuia incarcat timp de 10 ore. Primul telefon mobil se numea "DynaTAC" (DYNamic Adaptive Total Area Coverage), iar Motorola a petrecut 10 ani incercand sa obtina aprobari si sa depaseasca obstacole tehnologice pana sa ajunga la productia de masa. In 1983, a fost lansat un "DynaTAC" mai usor, la pretul de 3.500 de dolari (echivalentul astazi a 7.400 dolari).
Primul telefon mobil comercializat avea o lungime de 33 cm, noua taste: "recall, clear, send, store, function, end, power, lock, volume", un display si putea memora 30 de numere. Dupa mai putin de zece ani, in 1990, serviciile de telefonie erau disponibile pentru un milion de clienti americani, pentru ca, in 2011, 87% din populatia planetei sa beneficieze de acest sistem de telefonie.
Toate telefoanele mobile au o serie de caracteristici comune, dar producatorii incearca sa diferentieze produsele proprii prin punerea in aplicare a unei serii de functii suplimentare care sa fie atractive pentru consumatori. Acest fapt a condus la mari inovatii in dezvoltarea telefonului mobil in ultimii 20 de ani.
De la 1G, prima generatie a telefoanelor mobile a anilor 80 s-a ajuns la a patra generatie 4G, care ofera o gama larga de utilitati. In 2008, cel mai usor telefon din lume, 'Modu', avea doar 40 de grame si era prevazut cu terminale mobile gratuite, disponibile impreuna cu variate oferte de abonamente, la doar 35 de ani de la inventia geniala a lui Martin Cooper.
Nokia a detinut pozitia de lider de piata pana in 2010, pentru ca, din 2012, sa fie depasita de Samsung, potrivit Strategy Analytics. In 2012, pentru prima data din 2009, vanzarile de telefoane mobile catre utilizatorii finali au inregistrat o scadere cu 1,7 %.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial