Problema rambursarilor de TVA
Data publicarii: 16-08-2013 | EconomieDe la aparitia TVA, acum 20 de ani, pe 1 iulie 1993, in timpul guvernului Vacaroiu, cand ministru de finante era Florin Georgescu, legislatia in materie de TVA a cunoscut schimbari semnificative. De la un act (rudimentar) de cateva pagini, s-a ajuns azi la o legislatie complexa. In ciuda atator schimbari, nu am reusit sa scapam de meteahna autoritatilor fiscale de a solutiona cu mare intarziere cererile de rambursare de TVA, in conditiile in care termenul legal este de 45 de zile
Cele mai multe schimbari din ultima vreme in materie de TVA au venit din adoptarea Directivei europene privind sistemul comun al TVA (Directiva 2006/112) si din directa aplicabilitate a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie. Suntem europeni la adoptare, dar nu ne vindecam de problema intarzierii rambursarii de TVA. Fenomenul este, de fapt, generalizat, autoritatile fiscale parand parca incremenite in timp (precum piramidele egiptene) atunci cand vine vorba de solutionarea cererilor contribuabililor, insa se resimte cu precadere in cazul rambursarilor de TVA. Nu sunt putine cazurile contribuabililor care au renuntat la cererea de rambursare, preferand sa astepte pana cand suma respectiva ar putea fi compensata cu TVA-ul colectat.
La acest capitol, campion este, bineinteles, Bucurestiul, unde intarzierile de peste un an reprezinta norma. Impactul asupra activitatii contribuabililor este major, mai ales in conditiile de piata actuale - in care toata lumea alearga dupa lichiditati. Unul din principiile fundamentale ale TVA-ului este cel al neutralitatii fiscale, instituit prin articolul 1(2) din Directiva 2006/112, ce presupune ca "la fiecare operatiune TVA, calculata la pretul bunurilor sau serviciilor la o cota aplicabila bunurilor sau serviciilor respective, este exigibila dupa deducerea TVA suportate direct de diferitele componente ale pretului". Or, in situatiile in care cererile de rambursare sunt solutionate dupa mai bine de un an, afectand activitatea contribuabililor, putem spune ca principiul neutralitatii fiscale mai exista doar pe hartie.
Posibile solutii, blocate de Fisc
Problema ar fi putut fi rezolvata, macar partial, prin intermediul articolului 30 din Codul de procedura fiscala, ce instituie posibilitatea cesiunii creantelor fiscale ale contribuabililor. Contribuabilii ce inregistreaza TVA de rambursat ar fi avut astfel posibilitatea sa ajunga la intelegeri cu partenerii comerciali prin care sa le cesioneze acestora creanta reprezentata de TVA-ul de rambursat, urmand ca acestia sa compenseze suma respectiva cu obligatiile fiscale proprii si sa incaseze eventualele diferente. Numai ca in acest caz autoritatile fiscale inteleg sa considere nule contractele de cesiune incheiate inainte de finalizarea inspectiei fiscale ce are loc in scopul solutionarii decontului de TVA cu optiune de rambursare, facand astfel absolut inutila aceasta prevedere. Dupa finalizarea inspectiei fiscale, de regula mai dureaza maximum o luna pana cand suma aprobata la rambursare este efectiv restituita. Contribuabilii au de asemenea posibilitatea sa se adreseze instantelor in obligarea ANAF la solutionarea cererilor acestora, numai ca, de cele mai multe ori, nici aceasta abordare nu este eficienta, din cauza termenelor destul de indelungate date de instante.
Integral in Capital.ro.
Cele mai multe schimbari din ultima vreme in materie de TVA au venit din adoptarea Directivei europene privind sistemul comun al TVA (Directiva 2006/112) si din directa aplicabilitate a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie. Suntem europeni la adoptare, dar nu ne vindecam de problema intarzierii rambursarii de TVA. Fenomenul este, de fapt, generalizat, autoritatile fiscale parand parca incremenite in timp (precum piramidele egiptene) atunci cand vine vorba de solutionarea cererilor contribuabililor, insa se resimte cu precadere in cazul rambursarilor de TVA. Nu sunt putine cazurile contribuabililor care au renuntat la cererea de rambursare, preferand sa astepte pana cand suma respectiva ar putea fi compensata cu TVA-ul colectat.
La acest capitol, campion este, bineinteles, Bucurestiul, unde intarzierile de peste un an reprezinta norma. Impactul asupra activitatii contribuabililor este major, mai ales in conditiile de piata actuale - in care toata lumea alearga dupa lichiditati. Unul din principiile fundamentale ale TVA-ului este cel al neutralitatii fiscale, instituit prin articolul 1(2) din Directiva 2006/112, ce presupune ca "la fiecare operatiune TVA, calculata la pretul bunurilor sau serviciilor la o cota aplicabila bunurilor sau serviciilor respective, este exigibila dupa deducerea TVA suportate direct de diferitele componente ale pretului". Or, in situatiile in care cererile de rambursare sunt solutionate dupa mai bine de un an, afectand activitatea contribuabililor, putem spune ca principiul neutralitatii fiscale mai exista doar pe hartie.
Posibile solutii, blocate de Fisc
Problema ar fi putut fi rezolvata, macar partial, prin intermediul articolului 30 din Codul de procedura fiscala, ce instituie posibilitatea cesiunii creantelor fiscale ale contribuabililor. Contribuabilii ce inregistreaza TVA de rambursat ar fi avut astfel posibilitatea sa ajunga la intelegeri cu partenerii comerciali prin care sa le cesioneze acestora creanta reprezentata de TVA-ul de rambursat, urmand ca acestia sa compenseze suma respectiva cu obligatiile fiscale proprii si sa incaseze eventualele diferente. Numai ca in acest caz autoritatile fiscale inteleg sa considere nule contractele de cesiune incheiate inainte de finalizarea inspectiei fiscale ce are loc in scopul solutionarii decontului de TVA cu optiune de rambursare, facand astfel absolut inutila aceasta prevedere. Dupa finalizarea inspectiei fiscale, de regula mai dureaza maximum o luna pana cand suma aprobata la rambursare este efectiv restituita. Contribuabilii au de asemenea posibilitatea sa se adreseze instantelor in obligarea ANAF la solutionarea cererilor acestora, numai ca, de cele mai multe ori, nici aceasta abordare nu este eficienta, din cauza termenelor destul de indelungate date de instante.
Integral in Capital.ro.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii