Problema rambursarilor de TVA

Data publicarii: 16-08-2013 | Economie
De la aparitia TVA, acum 20 de ani, pe 1 iulie 1993, in timpul guvernului Vacaroiu, cand ministru de finante era Florin Georgescu, legislatia in materie de TVA a cunoscut schimbari semnificative. De la un act (rudimentar) de cateva pagini, s-a ajuns azi la o legislatie complexa. In ciuda atator schimbari, nu am reusit sa scapam de meteahna autoritatilor fiscale de a solutiona cu mare intarziere cererile de rambursare de TVA, in conditiile in care termenul legal este de 45 de zile

Cele mai multe schimbari din ultima vreme in materie de TVA au venit din adoptarea Directivei europene privind sistemul comun al TVA (Directiva 2006/112) si din directa aplicabilitate a jurisprudentei Curtii Europene de Justitie. Suntem europeni la adoptare, dar nu ne vindecam de problema intarzierii rambursarii de TVA. Fenomenul este, de fapt, generalizat, autoritatile fiscale parand parca incremenite in timp (precum piramidele egiptene) atunci cand vine vorba de solutionarea cererilor contribuabililor, insa se resimte cu precadere in cazul rambursarilor de TVA. Nu sunt putine cazurile contribuabililor care au renuntat la cererea de rambursare, preferand sa astepte pana cand suma respectiva ar putea fi compensata cu TVA-ul colectat.

La acest capitol, campion este, bineinteles, Bucurestiul, unde intarzierile de peste un an reprezinta norma. Impactul asupra activitatii contribuabililor este major, mai ales in conditiile de piata actuale - in care toata lumea alearga dupa lichiditati. Unul din principiile fundamentale ale TVA-ului este cel al neutralitatii fiscale, instituit prin articolul 1(2) din Directiva 2006/112, ce presupune ca "la fiecare operatiune TVA, calculata la pretul bunurilor sau serviciilor la o cota aplicabila bunurilor sau serviciilor respective, este exigibila dupa deducerea TVA suportate direct de diferitele componente ale pretului". Or, in situatiile in care cererile de rambursare sunt solutionate dupa mai bine de un an, afectand activitatea contribuabililor, putem spune ca principiul neutralitatii fiscale mai exista doar pe hartie.

Posibile solutii, blocate de Fisc

Problema ar fi putut fi rezolvata, macar partial, prin intermediul articolului 30 din Codul de procedura fiscala, ce instituie posibilitatea cesiunii creantelor fiscale ale contribuabililor. Contribuabilii ce inregistreaza TVA de rambursat ar fi avut astfel posibilitatea sa ajunga la intelegeri cu partenerii comerciali prin care sa le cesioneze acestora creanta reprezentata de TVA-ul de rambursat, urmand ca acestia sa compenseze suma respectiva cu obligatiile fiscale proprii si sa incaseze eventualele diferente. Numai ca in acest caz autoritatile fiscale inteleg sa considere nule contractele de cesiune incheiate inainte de finalizarea inspectiei fiscale ce are loc in scopul solutionarii decontului de TVA cu optiune de rambursare, facand astfel absolut inutila aceasta prevedere. Dupa finalizarea inspectiei fiscale, de regula mai dureaza maximum o luna pana cand suma aprobata la rambursare este efectiv restituita. Contribuabilii au de asemenea posibilitatea sa se adreseze instantelor in obligarea ANAF la solutionarea cererilor acestora, numai ca, de cele mai multe ori, nici aceasta abordare nu este eficienta, din cauza termenelor destul de indelungate date de instante.

Integral in Capital.ro.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: