Dumpingul fiscal, strategie paguboasa pe termen lung

Data publicarii: 24-11-2006
Desi atrag investitori, facilitatile fiscale scad veniturile bugetare, titreaza Curierul National. Incurajarea investitiilor straine prin introducerea unor facilitati fiscale este o politica ce poate avea efecte negative pe termen lung. "Concurenta fiscala este o arma cu doua taisuri, un bumerang ce se intoarce impotriva statului care incearca sa atraga capital prin cote reduse de impozitare a profiturilor", spune economistul-sef al BNR, Valentin Lazea, citat de Euractiv. In cazul Romaniei, singura tara cu venituri bugetare sub 35% din Uniunea Europeana, o politica de "dumping" fiscal ar putea afecta serios mersul economiei.

"Impozitarea simbolica a afacerilor inseamna putini bani la bugetul public, inseamna deci sume insuficiente pentru un invatamant de calitate, pentru asistenta medicala primara, pentru refacerea si intretinerea unui fond de resurse umane la standarde europene", explica Lazea. Oficialul Bancii Centrale apreciaza ca tarile Uniunii Europene ar trebui sa adopte o politica fiscala comuna.

"Cu exceptia TVA, la nivelul Uniunii Europene, nu exista o politica fiscala comuna. Acesta este si unul dintre motivele pentru care Comisia Europeana este un caine de paza atat de slab", a declarat Lazea la un seminar pe teme economice organizat la Sinaia.

Usor vin, usor se duc

Daca intr-o prima faza abordarea unei politici fiscale bazate pe facilitati are efecte pozitive, pe termen lung insa dumpingul fiscal duce la un regres economic. Un exemplu concludent in acest sens este Ungaria, care, dupa ce a castigat "increderea" investitorilor straini prin practicarea unui nivel de fiscalitate redus se afla, acum, in postura de a adopta euro dupa Romania. Veniturile bugetare reduse si, implicit, dinamica accelerata a deficitelor fiscale si de cont curent transforma Ungaria intr-o tara cu o economie care nu mai inspira incredere potentialilor investitori. Ca efect direct, ponderea investitiilor straine directe in PIB al Ungariei este in scadere, in timp ce deficitul de cont curent a urcat pana la peste 10% din PIB.

Un alt risc il prezinta economistul-sef al Bancii Centrale. "Investitorii care astazi aplauda facilitatile fiscale obtinute, maine vor fugi, pentru ca nu vor mai avea forta de munca pregatita la standardele impuse de nivelul dezvoltarii tehnologice", explica Lazea.

Veniturile bugetare trebuie sa creasca

In ceea ce priveste politica fiscala, Romania este singura tara europeana (cu exceptia Lituaniei) care are venituri bugetare reprezentand mai putin de 35% din PIB (circa 31,5% in 2006). In acest context, apreciaza Lazea, Romania este singura tara in care reforma fiscala trebuie sa insemne in primul rand cresterea veniturilor bugetare si abia in al doilea rand eficientizarea cheltuielilor.

Oficialul BNR apreciaza ca, desi Guvernul a inteles necesitatea cresterii veniturilor bugetare, masurile programate pentru 2007 "nu sunt deloc spectaculoase".
Astfel, desi in strategia pentru anul viitor, Executivul prevede cresterea veniturilor pana la 32,3% din PIB, masurile efective sunt destul de putine. Importante doar trei: eliminarea unor facilitati fiscale minore precum facilitatile pentru cooperatia agricola si facilitatile pentru investitiile in zonele montane, impozitarea tranzactiilor imobiliare si majorarea accizelor conform calendarului stabilit. In contrapondere scade impozitul aplicat microintreprinderilor, iar taxele vamale devin venit al bugetului comunitar.
 
Citeste tot articolul in Curierul National

Ultimele stiri pe BankNews.ro: