Piata romaneasca va fi invadata de alimente mai ieftine
Data publicarii: 27-11-2006
Dupa aderare, piata romaneasca va fi invadata de produse alimentare de o mare diversitate, iar multe din acestea vor avea preturi mai mici decat cele autohtone. Ca urmare, producatorii romani s-ar putea vedea nevoiti sa mai reduca unele preturi, in special la vin, dar si la diverse tipuri de produse lactate de tip premium si la unele produse din carne."In 1995, cand Austria a devenit membra a Uniunii Europene, in cateva zile preturile la produse au scazut foarte mult, ca urmare a intrarii pe o piata puternic concurentiala.
Litrul de lapte inainte de aderare era 18 silingi si a scazut la 9 silingi, oul era 9 silingi si a scazut la 4,5 silingi. E posibil ca producatorii sa se confrunte cu un soc, in primele luni dupa aderare", a declarat Sergiu Chelmu, secretar general in Ministerul Agriculturii. Cel mai mult vor avea de suferit producatorii de vinuri. "La vinuri, consumatorul roman plateste in prezent cu 50 la suta mai mult decat cel german. Circa 65 la suta din vinurile vandute in supermarketurile din Germania costa sub doi euro, iar in Romania 60 la suta din vinuri sunt la trei euro.
La noi este o problema de competitivitate, in primul rand, dar am mai avut o alta problema legata de protectia artificiala a pietei prin taxele vamale de 60 la suta la produsul respectiv. Va fi un soc foarte serios pentru producatorii romani, care au decuplat preturile de costurile de productie. Ma astept la un impact destul de serios, chiar daca patriotismul local functioneaza la unele produse agroalimentare, si in mod special la vin", a spus reprezentantul unui producator de vinuri. Fostul secretar de stat din Ministerul Agriculturii, Valeriu Steriu, crede insa ca impactul se va resimti mai puternic la vin si mai putin la produsele din lapte si carne.
"Fata de 1995, anul aderarii Austriei, subventiile acordate in UE la lapte au scazut cu 75 la suta. Va mai pot spune ca fermierii din Ungaria si Polonia au resimtit diferit impactul aderarii, in functie de subventiile care se acordau in respectivele state inainte de aderare", a subliniat Steriu. Potrivit acestuia, la sase luni de la aderare, fermierii polonezi, unde subventiile acordate de stat fusesera mai mici, erau foarte multumiti, pentru ca isi puteau vinde produsele cu preturi mai bune dupa momentul integrarii. In schimb, fermierii din Ungaria, tara care acorda subventii mult mai mari decat in UE, au fost nemultumiti in primele luni dupa integrare, pentru ca au fost nevoiti sa isi scada preturile la nivelul celor europene.
"Romania are subventii mai mici decat cele din UE, ne asteptam ca fermierii sa fie multumiti dupa aderare, iar preturile sa ramana relativ constante", a spus Steriu. In schimb, la vinuri acesta crede ca preturile vor scadea dupa aderare, pentru ca soiurile noastre sunt destul de batrane, productia este de 3-4 ori mai mica, ca urmare, preturile la vinurile autohtone sunt in prezent mai mari decat cele din Spania, Franta, de exemplu. Referitor la carne, reprezentantii firmelor de profil sustin ca nu se va resimti un soc atat de mare, pentru ca preturile nu sunt "cu mult mai mari" decat in multe tari din UE.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri