Cum poti sa te plangi Europei peste capul Guvernului
Data publicarii: 05-01-2007Comisia de Petitii a Euro-Parlamentului
Este institutia cu cea mai larga sfera de actiune, fiind asemanatoare Comisiei de Abuzuri a Parlamentului nostru. Totusi, nefiind o autoritate judiciara, nu poate pronunta sentinte si nici revoca hotariri ale instantelor judecatoresti din statele membre. Institutia poate cere Comisiei Europene (Executivului european) informatii relevante, poate consulta si alte Comisii parlamentare, poate organiza audieri, vizite, poate coopera cu autoritatile nationale si, in general, poate intreprinde orice actiuni sint considerate necesare. Pentru a se putea adresa Comisiei parlamentare respective, petentul trebuie sa fi fost afectat "in mod direct". Nemultumitii trebuie sa isi precizeze numele, ocupatia, cetatenia si adresa. Petitia poate fi scrisa inclusiv in limba romana (oricare dintre limbile oficiale ale UE) si poate fi trimisa prin posta sau prin e-mail. Petentul este informat asupra masurilor intreprinse, iar daca problema nu intra in sfera de actiune a UE, petitia este respinsa, iar petentul informat. Sedintele Comisiei sint publice, petentii putind asista la ele.
Avocat al Poporului European
Cetatenii romani sau rezidentii in tara noastra, asemenea oricarei firme din Romania, se pot adresa Ombudsmanului European (cunoscut la noi si ca Avocat al Poporului). La acesta se poate sesiza administrarea defectuoasa din partea institutiilor si a organismelor europene. Exceptie fac plingerile indreptate impotriva Curtii de Justitie si a Tribunalului de Prima Instanta, aflat in subordinea primei institutii. Nu sint insa de competenta Ombudsmanului plingerile impotriva administratiei nationale. Spre exemplu, se poate reclama ca un organism nu a actionat legal, nu au fost respectate principiile bunei administrari, ale nediscriminarii sau au fost incalcate drepturile omului ori se poate reclama netrimiterea raspunsurilor solicitate.
Ombudsmanul lucreaza in colaborare cu institutia reclamata, iar acesta cauta o solutie amiabila de rezolvare a cazului. Daca concilierea esueaza, Ombudsmanul formuleaza recomandari institutiei reclamate si in caz extrem va intocmi un raport special adresat Parlamentului European. Plingerile pot fi adresate prin posta, fax sau e-mail in termen de maximum de doi ani de cind petentul a avut cunostinta de faptele pe care se intemeiaza reclamatiile.
Scrisori catre Comisie
Daca intr-o petitie adresata Comisiei Parlamentului European petentul trebuia sa fie afectat direct, nu acesta este si cazul reclamatiilor inaintate Comisiei Europene (secretarului general al acesteia). Romanii care considera ca o masura legislativa sau o practica a unui stat membru este contrara prevederilor si principiilor de drept comunitar pot sa se adreseze Comisiei Europene, in mod direct, printr-o plingere (care are caracter oficial) impotriva statului membru respectiv. Cetateanul nu are obligatia sa dovedeasca faptul ca este afectat direct de ceea ce reclama.
O plingere este acceptata doar daca se constata ca ea semnaleaza o incalcare a dreptului comunitar de catre un stat membru. Comisia are la dispozitie un an pentru a decide acest lucru. Petentul nu poate face recurs impotriva deciziei Comisiei si nu poate fi audiat in cadrul procedurii. El va fi insa informat cu privire la demersurile relevante.
Forma-tip a reclamatiei, recomandata de Comisia Europeana, dar nu obligatorie, se poate descarca de la adresa de Internet http://ec.europa.eu/ community_law/complaints/form/form_en.rtf .
CEDO-ul de la UE
Spre deosebire de CEDO, care este bratul juridic al Consiliului Europei (organizatie independenta de UE), Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene este instrumentul juridic al UE. Aceasta are competenta de solutionare a litigiilor in care se constituie ca parti state membre, institutii comunitare, intreprinderi sau persoane fizice si este garantia aplicarii dreptului comunitar in oricare stat membru al UE. Plingerile pot fi adresate de abia la doua luni dupa ce o institutie comunitara a adoptat un act prin care a fost nedreptatita o persoana individual si direct. In cele doua luni, petentul este obligat sa se adreseze institutiei care l-a nedreptatit inainte de a se indrepta catre Curte. Drepturile cetatenilor UE pot fi consultate la adresa ec.europa.eu/youreurope.
Domenii pentru reclamatii
Protectia mediului si a consumatorilor
Aplicarea in tara a dreptului comunitar
Ocuparea fortei de munca si politica sociala
Nesolutionarea altor petitii de catre stat
Citeste tot articolul in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut