Hipermarketul, catedrala consumatorului
Data publicarii: 08-01-2007Partea proasta este ca a disparut motivatia investitiilor majore. Casele reprezinta un lux inaccesibil marii majoritati. Cine castiga mai putin de 1.000 de euro pe luna nu are rost sa viseze la un credit ipotecar. Chiar si cei binecuvantati cu un salariu decent tot trebuie sa depaseasca bariera avansului, iar 15.000-20.000 de euro nu sunt usor de strans, mai ales atunci cand esti bombardat consecvent cu tot felul de gaselnite de marketing. Iar cand ai mai multi bani decat strictul necesar, dar prea putini pentru achizitii majore, fericirea se cauta la hipermarket. Este posibil ca unul dintre resorturile societatii de consum sa se bazeze tocmai pe statutul de chirias asumat de mare parte din cetatenii sai.
Cand nu iti poti permite o locuinta sau efortul de a rambursa zeci de ani un credit ti se pare de neacceptat, te consolezi dand iama prin magazine, schimband telefonul mobil ca pe camasi, televizorul in fiecare an si masina o data la trei. Un impuls asemanator genereaza si tentativele de economisire. Chiar daca, aparent, dobanzile acopera inflatia oficiala, cresterea preturilor in urban e mult mai agresiva decat media pe tara. Cine pune bani deoparte in banca le reduce, practic, puterea de cumparare. Deplasarea varstei de pensionare in vecinatatea sperantei de viata taie, la randul sau, elanul celor dispusi sa economiseasca pentru o pensie privata: s-ar putea sa nu te bucuri de bani cand, in sfarsit, te-ai retras din campul muncii, asa ca e mai intelept sa-i cheltuiesti.
Daca la noi slalomul prin supermarket e ultima distractie la moda, prin Occident incep sa fie cautate placeri mai rafinate. Oamenii vor impresii noi, calatoresc mai mult, prefera sa piarda timpul cu fiintele importante din existenta lor, decat sa dea in branci pentru a-si permite nimicuri in plus. Se incearca ruperea cordonului ombilical cu televiziunea, renuntarea la reality-show-uri in favoarea propriilor experiente. In Romania suntem, in schimb, inca in preistoria societatii de consum, traim sub zodia creditului de nevoi personale, tentati cu perioade de gratie, ispititi cu sansa de a cumpara de Craciun si a plati de Paste si am ajuns sa colectionam electrocasnice precum salbaticii cioburile de sticla.
Nu ne intelegeti gresit, nu intentionam sa ne transformam dintr-o publicatie financiara intr-una ecumenica. Vom vorbi in continuare mai mult despre Mugur Isarescu decat despre Dalai Lama. Vrem insa sa subliniem ca e nevoie de echilibru, ca este riscant sa pui semnul egal intre "a avea" si "a fi", ca prietenii pot fi mai importanti decat toate obiectele din viata noastra. Cu cat o fi mai fericit razboinicul Becali acum, cand incearca sa adoarma numarandu-si milioanele din cont, decat atunci cand facea acelasi exercitiu cu oile proprietate personala? Cu 300.000 de euro la purtator nu esti de 300 de ori mai multumit decat cel cu economii de numai 1.000. Aritmetica cifrelor mari este inselatoare cand nu poti privi dincolo de ele.
Citeste tot articolul in Banii Nostri
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut