Românii, deschiși să adopte noi tehnologii în domeniul financiar
Data publicarii: 06-06-2019 | Finante-BanciAl șaptelea studiu internațional ING cu privire la atitudinile clienților față de implementarea și adoptarea noilor tehnologii disponibile pe piața de profil, dezvăluie faptul că românii sunt consumatori care au un interes crescut și continuu pentru inovații tehnologice, un interes mult mai mare decât al altor popoare europene.
Studiul internațional ING pe tema economiilor a fost efectuat prin intermediul unor chestionare online de către Ipsos, în 15 țări din Europa și restul lumii în perioada 30 ianuarie și 11 februarie. Pe lângă clienții din România, au răspuns la sondaj cetățeni din Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Spania, Turcia, Marea Britanie, Australia și Statele Unite ale Americii.

Care sunt rezultatele acestui sondaj? Ei bine, dacă e să le discutăm pe scurt, iată câteva idei cât se poate de concludente:
- 65% dintre europeni nu s-au identificat până în acest moment, vreodată, în aplicațiile digitale bancare, folosind amprenta digitală sau recunoașterea vocală, tehnologii moderne, de ultimă oră, disponibile acum pe piața de profil.
- Cu toate acestea, 73% din europeni au pretenția ca băncile să ofere și să livreze cele mai noi tehnologii. Din păcate chiar dacă își doresc avansul tehnologic,puțin îl și acceptă, dacă e să ținem cont de faptul că mai bine de 70% dintre europeni vizează sucursale tradiționale ale băncilor pentru a accesa servicii ale acestora.
- În comparație cu media europeană, românii sunt mult mai conștienți în ceea ce privește noile tehnologii, chiar și în cazul în care li se solicită împărtășirea datelor, cu peste 54% care se arată deschiși la astfel de proceduri.
- Deși o mare parte din oameni utilizează dispozitive moderne de evidență financiară precum telefonul mobil, tableta sau smartwatch-ul, o treime din persoanele din europa continuă să considere ca băncile sunt mult prea ambițioase atunci când introduc servicii de acest gen, lipsindu-le încrederea în tehnologie și siguranța oferită de acest tip de aplicații. Doar jumătate din cei chestionați au fost de părere că, spre exemplu, funcțiile de recunoaștere facială sunt sigure. 61% dintre aceștia nu se simt confortabil ca un program digital să facă investiții în locul lor și 35% dintre aceștia refuză să primească recomandări de la robo-consultanți cu privire la cheltuieli.
- Românii se află la polul opus, mult mai deschiși cu privire la acest tip de aplicații cel puțin în raport cu media europeană. Spre exemplu, 21% dintre români au declarat că ar fi mulțumiți ca un program digital să ia decizii de investiții în locul lor, în timp ce în țări precum Austria sau Luxemburg doar 10% dintre respondenți au răspuns afirmativ la această întrebare.
Opiniile divergente pornesc, în mare parte, de la lipsa încrederii în tehnologie și a grijilor privind securitatea atunci când utilizează noi funcții. Doar jumătate dintre europeni (53%) consideră că funcția de recunoaștere facială este sigură, iar 23% dintre aceștia sunt de părere că recunoașterea vocală nu este sigură. În topul preferințelor respondenților din toate țările analizate se situează opțiunea de autentificare cu doi factori (70%), urmată de amprenta digitală (66%) și o parolă puternică (62%).
“Mulți dintre noi utilizăm acum dispozitive multiple pentru a ne administra banii, când suntem în deplasare, și de pe diferite platforme. Majoritatea respondenților manifestă interes față de noile tehnologii, însă ezită, în primă instanță, când vine vorba de adoptarea efectivă a unor noi soluții pentru gestionarea finanțelor personale. Cele mai frecvente griji sunt legate de securitate, confidențialitate și menținerea controlului asupra deciziilor financiare.
Odată cu trecerea timpului, dacă aceste noi tehnologii își demonstrează utilitatea și câștigă încrederea consumatorilor, este posibil să înregistreze o evoluție rapidă, așa cum a fost și în cazul mobile banking-ului. Consumatorii declară că își doresc ca băncile și instituțiile financiare să dezvolte noi soluții prin care își pot administra mai bine banii, deși ezită să le adopte imediat.” Jessica Exton, specialist în știința comportamentală în cadrul ING.
Studiul internațional ING pe tema economiilor a fost efectuat prin intermediul unor chestionare online de către Ipsos, în 15 țări din Europa și restul lumii în perioada 30 ianuarie și 11 februarie. Pe lângă clienții din România, au răspuns la sondaj cetățeni din Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Spania, Turcia, Marea Britanie, Australia și Statele Unite ale Americii.

Care sunt rezultatele acestui sondaj? Ei bine, dacă e să le discutăm pe scurt, iată câteva idei cât se poate de concludente:
- 65% dintre europeni nu s-au identificat până în acest moment, vreodată, în aplicațiile digitale bancare, folosind amprenta digitală sau recunoașterea vocală, tehnologii moderne, de ultimă oră, disponibile acum pe piața de profil.
- Cu toate acestea, 73% din europeni au pretenția ca băncile să ofere și să livreze cele mai noi tehnologii. Din păcate chiar dacă își doresc avansul tehnologic,puțin îl și acceptă, dacă e să ținem cont de faptul că mai bine de 70% dintre europeni vizează sucursale tradiționale ale băncilor pentru a accesa servicii ale acestora.
- În comparație cu media europeană, românii sunt mult mai conștienți în ceea ce privește noile tehnologii, chiar și în cazul în care li se solicită împărtășirea datelor, cu peste 54% care se arată deschiși la astfel de proceduri.
- Deși o mare parte din oameni utilizează dispozitive moderne de evidență financiară precum telefonul mobil, tableta sau smartwatch-ul, o treime din persoanele din europa continuă să considere ca băncile sunt mult prea ambițioase atunci când introduc servicii de acest gen, lipsindu-le încrederea în tehnologie și siguranța oferită de acest tip de aplicații. Doar jumătate din cei chestionați au fost de părere că, spre exemplu, funcțiile de recunoaștere facială sunt sigure. 61% dintre aceștia nu se simt confortabil ca un program digital să facă investiții în locul lor și 35% dintre aceștia refuză să primească recomandări de la robo-consultanți cu privire la cheltuieli.
- Românii se află la polul opus, mult mai deschiși cu privire la acest tip de aplicații cel puțin în raport cu media europeană. Spre exemplu, 21% dintre români au declarat că ar fi mulțumiți ca un program digital să ia decizii de investiții în locul lor, în timp ce în țări precum Austria sau Luxemburg doar 10% dintre respondenți au răspuns afirmativ la această întrebare.
Opiniile divergente pornesc, în mare parte, de la lipsa încrederii în tehnologie și a grijilor privind securitatea atunci când utilizează noi funcții. Doar jumătate dintre europeni (53%) consideră că funcția de recunoaștere facială este sigură, iar 23% dintre aceștia sunt de părere că recunoașterea vocală nu este sigură. În topul preferințelor respondenților din toate țările analizate se situează opțiunea de autentificare cu doi factori (70%), urmată de amprenta digitală (66%) și o parolă puternică (62%).
“Mulți dintre noi utilizăm acum dispozitive multiple pentru a ne administra banii, când suntem în deplasare, și de pe diferite platforme. Majoritatea respondenților manifestă interes față de noile tehnologii, însă ezită, în primă instanță, când vine vorba de adoptarea efectivă a unor noi soluții pentru gestionarea finanțelor personale. Cele mai frecvente griji sunt legate de securitate, confidențialitate și menținerea controlului asupra deciziilor financiare.
Odată cu trecerea timpului, dacă aceste noi tehnologii își demonstrează utilitatea și câștigă încrederea consumatorilor, este posibil să înregistreze o evoluție rapidă, așa cum a fost și în cazul mobile banking-ului. Consumatorii declară că își doresc ca băncile și instituțiile financiare să dezvolte noi soluții prin care își pot administra mai bine banii, deși ezită să le adopte imediat.” Jessica Exton, specialist în știința comportamentală în cadrul ING.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private