Deloitte: Orele suplimentare reprezintă în continuare un subiect sensibil
Data publicarii: 30-09-2019 | HR/CariereAngajatorii sunt din ce în ce mai preocupați de eficiență și productivitate motiv pentru care și-au dat seama de importanța retenției angajaților. Eficiența crește odată cu experiența în vreme ce angajații noi au nevoie de perioade mai lungi sau mai scurte de adaptare. Cu toate acestea, ei trebuie să fie atenți și la drepturile angajaților, nerespectarea acestora putând duce la sancțiuni din partea autorităților sau chiar la nemulțumiri din partea angajaților pe care îi pot pierde.
Dintre cele mai sensibile subiecte strâns legate de tratamentul angajaților, crede Gabriela Ilie, Managing Associate, Reff & Asociații și Andreea Ilinca, Manager Global Employer Services, Deloitte România, este și cel al orelor suplimentare. Este un subiect care de asemenea, din punct de vedere legal, poate lăsa loc la interpretări subiective, orele suplimentare nefiind reglementate foarte clar în legislația românească.
„Prestarea de ore suplimentare este reglementată destul de clar în legislația românească, însă încadrarea timpului petrecut la locul de muncă peste program ca ore suplimentare lasă loc la interpretări” se arată în comunicatul Deloitte.
Potrivit legii, angajatul are dreptul să solicite și să primească compensații în cazul în care angajatorul îi cere în mod expres sa execute ore suplimentare. Își pierde acest drept însă în cazul în care alege să rămână peste program din motive suplimentare ori ca urmare a ineficienței sale. Cum poate demonstra însă angajatorul că angajatul a fost ineficient și din această cauză a rămas peste program? Cum poate demonstra angajatul că angajatorul i-a cerut, verbal, să rămână peste program fără ca acest lucru să fie din vina sa?
Există o linie de demarcație foarte fină între un fel de a pune această problemă și celălalt. Prin urmare, angajatoru este nevoit să studieze și să cunoască foarte bine documentația legală, pregătindu-se în acest fel pentru un eventual control din parte Inspecției Muncii. Amenzile sunt considerabile, în prezent angajatorul riscând o amendă de până la 3.000 lei pentru încălcare prevederilor cu privire la orele suplimentare indiferent de câți angajați au fost afectați. În curând însă vor fi publicate noi prevederi care să stabilească aceeași amendă dar pentru fiecare angajat în parte.
„Dincolo, însă, de sancțiunile din partea autorităților, perspectiva capitalului uman este una esențială în acest subiect. Astfel, unul dintre aspectele importante este cel legat de retenție. Dificultatea de a găsi un echilibru între viața personală și cea profesională are sigur efect, chiar dacă nu imediat, asupra capacității angajatorului de a-i reține pe cei cărora le solicită să presteze muncă suplimentară altfel decât așa cum prevede legea aplicabilă.
Ca o consecință firească, urmează dificultatea de a atrage noi angajați, pentru că cei mai importanți ambasadori ai brandului de angajator sunt chiar salariații existenți” conchid Gabriela și Andreea.
Dintre cele mai sensibile subiecte strâns legate de tratamentul angajaților, crede Gabriela Ilie, Managing Associate, Reff & Asociații și Andreea Ilinca, Manager Global Employer Services, Deloitte România, este și cel al orelor suplimentare. Este un subiect care de asemenea, din punct de vedere legal, poate lăsa loc la interpretări subiective, orele suplimentare nefiind reglementate foarte clar în legislația românească.
„Prestarea de ore suplimentare este reglementată destul de clar în legislația românească, însă încadrarea timpului petrecut la locul de muncă peste program ca ore suplimentare lasă loc la interpretări” se arată în comunicatul Deloitte.
Potrivit legii, angajatul are dreptul să solicite și să primească compensații în cazul în care angajatorul îi cere în mod expres sa execute ore suplimentare. Își pierde acest drept însă în cazul în care alege să rămână peste program din motive suplimentare ori ca urmare a ineficienței sale. Cum poate demonstra însă angajatorul că angajatul a fost ineficient și din această cauză a rămas peste program? Cum poate demonstra angajatul că angajatorul i-a cerut, verbal, să rămână peste program fără ca acest lucru să fie din vina sa?
Există o linie de demarcație foarte fină între un fel de a pune această problemă și celălalt. Prin urmare, angajatoru este nevoit să studieze și să cunoască foarte bine documentația legală, pregătindu-se în acest fel pentru un eventual control din parte Inspecției Muncii. Amenzile sunt considerabile, în prezent angajatorul riscând o amendă de până la 3.000 lei pentru încălcare prevederilor cu privire la orele suplimentare indiferent de câți angajați au fost afectați. În curând însă vor fi publicate noi prevederi care să stabilească aceeași amendă dar pentru fiecare angajat în parte.
„Dincolo, însă, de sancțiunile din partea autorităților, perspectiva capitalului uman este una esențială în acest subiect. Astfel, unul dintre aspectele importante este cel legat de retenție. Dificultatea de a găsi un echilibru între viața personală și cea profesională are sigur efect, chiar dacă nu imediat, asupra capacității angajatorului de a-i reține pe cei cărora le solicită să presteze muncă suplimentară altfel decât așa cum prevede legea aplicabilă.
Ca o consecință firească, urmează dificultatea de a atrage noi angajați, pentru că cei mai importanți ambasadori ai brandului de angajator sunt chiar salariații existenți” conchid Gabriela și Andreea.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare