Analiză PwC: Merită să ne întoarcem la impozitul progresiv? Pro și contra
Data publicarii: 26-05-2022 | EconomieUna dintre temele care apar periodic în dezbaterea publică iar în ultima perioadă, din ce în ce mai mult, este cea a revenirii la impozitul progresiv. Pe de altă parte, atât mediul de afaceri cât și contribuabilii, par prea puțin sau chiar deloc convinși că o asemenea schimbare în peisajul economic românesc ar fi necesară sau benefică, marea majoritate susținând în continuare cota unică.
Susținătorii sistemului de impozitare progresivă însă, consideră cota unică ca fiind învechită. Renunțarea la aceasta, are reprezenta, prin urmare, un pas înainte spre modernizarea sistemului fiscal românesc dar și o dovadă a faptului că avem o economie dezvoltată.
„Sunt de acord că economia României nu se mai compară cu cea de acum 15-20 de ani, că există mult mai multă avuție, fapt măsurat prin creșterea semnificativă a PIB. Însă, administrarea fiscală a evoluat la fel de rapid? Am reușit să o modernizăm cu sisteme IT la zi, cu resurse umane bine antrenate? Din păcate, progrese s-au văzut doar în ultimii câțiva ani, iar capacitatea de colectare a taxelor și impozitelor existente acum în Codul fiscal nu a crescut semnificativ. Continuăm să avem cea mai slabă colectare a TVA din UE, conform Comisiei Europene, și cele mai mici venituri fiscale, în afara de Irlanda, care e un caz aparte, având un regim fiscal extrem de lejer, practicat pentru atragerea investitorilor”, spune Daniel Anghel, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică.
Pe de altă parte, au rămas puține state în Uniunea Europeană care mai au o cotă unică de impozitare. Majoritatea statelor bogate, cu precădere cele din vestul Europei, nici măcar nu au avut vreodată o astfel de cotă unică. Potrivit unelor opinii, România a implementat cota unică doar pentru a deveni atractivă pentru investitorii străini, după zeci de ani de economie închisă care rămăsese în urmă la toate capitolele. Unii experți sunt de acord că acest sistem și-a făcut treaba dar, în același timp, că această treabă s-a încheiat, iar cota unică nu mai este necesară, România intrând deja în rândul statelor dezvoltate.
De asemenea, actuala formă de impozitare deși mică, aduce o povară fiscală mare pentru persoanele fizice, care plătesc în jur de 45% din venituri dacă cumulăm și celelalte contribuții sociale. Prin urmare, impozitele mici nu aduc venituri mici la buget și nici nu scutesc contribuabilii de povara fiscală cu care se confruntă în prezent.
„Problema este că taxele existente nu sunt colectate eficient. Practic evaziunea și capacitatea administrativă duc la o colectare prea mică. Pentru a majora colectarea e nevoie de un ANAF modern și bine echipat tehnic. Cred că aici trebuie să se concentreze atenția, asupra reformelor și investițiilor pentru a avea o administrație fiscală eficientă”, adaugă Daniel Anghel.
„În concluzie, de fiecare dată când discutăm avantajele și dezavantajele cotei unice versus impozitul progresiv, lipsește un element fundamental: analiza funcționării celor două sisteme în România, pornind de la date: cine și cât contribuie, care e nivelul de taxare, cât și cum se colectează și, mai ales, care e structura economiei noastre, care e capacitatea administrativă fiscală, pentru a vedea dacă sistemul progresiv ar fi mai eficient din perspectiva colectării și mai echitabil pentru contribuabili. Din cele mai recente informații vehiculate public, rezultă că Ministerul Finanțelor va putea publica o analiză în perioada următoare, în colaborare cu instituții financiare internaționale. Pe de altă parte, tot Ministerul de Finanțe și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) că în acest an va realiza o analiză a sistemului fiscal care se va concentra pe: eliminarea graduală a stimulentelor fiscale și breșelor din legislație în ce privește taxarea veniturilor, revizuirea sistemului de microintreprinderi, a contribuțiilor sociale și al taxelor pe proprietate precum si trecerea către o fiscalitate verde”, conchide acesta.
Susținătorii sistemului de impozitare progresivă însă, consideră cota unică ca fiind învechită. Renunțarea la aceasta, are reprezenta, prin urmare, un pas înainte spre modernizarea sistemului fiscal românesc dar și o dovadă a faptului că avem o economie dezvoltată.
„Sunt de acord că economia României nu se mai compară cu cea de acum 15-20 de ani, că există mult mai multă avuție, fapt măsurat prin creșterea semnificativă a PIB. Însă, administrarea fiscală a evoluat la fel de rapid? Am reușit să o modernizăm cu sisteme IT la zi, cu resurse umane bine antrenate? Din păcate, progrese s-au văzut doar în ultimii câțiva ani, iar capacitatea de colectare a taxelor și impozitelor existente acum în Codul fiscal nu a crescut semnificativ. Continuăm să avem cea mai slabă colectare a TVA din UE, conform Comisiei Europene, și cele mai mici venituri fiscale, în afara de Irlanda, care e un caz aparte, având un regim fiscal extrem de lejer, practicat pentru atragerea investitorilor”, spune Daniel Anghel, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică.
Pe de altă parte, au rămas puține state în Uniunea Europeană care mai au o cotă unică de impozitare. Majoritatea statelor bogate, cu precădere cele din vestul Europei, nici măcar nu au avut vreodată o astfel de cotă unică. Potrivit unelor opinii, România a implementat cota unică doar pentru a deveni atractivă pentru investitorii străini, după zeci de ani de economie închisă care rămăsese în urmă la toate capitolele. Unii experți sunt de acord că acest sistem și-a făcut treaba dar, în același timp, că această treabă s-a încheiat, iar cota unică nu mai este necesară, România intrând deja în rândul statelor dezvoltate.
De asemenea, actuala formă de impozitare deși mică, aduce o povară fiscală mare pentru persoanele fizice, care plătesc în jur de 45% din venituri dacă cumulăm și celelalte contribuții sociale. Prin urmare, impozitele mici nu aduc venituri mici la buget și nici nu scutesc contribuabilii de povara fiscală cu care se confruntă în prezent.
„Problema este că taxele existente nu sunt colectate eficient. Practic evaziunea și capacitatea administrativă duc la o colectare prea mică. Pentru a majora colectarea e nevoie de un ANAF modern și bine echipat tehnic. Cred că aici trebuie să se concentreze atenția, asupra reformelor și investițiilor pentru a avea o administrație fiscală eficientă”, adaugă Daniel Anghel.
„În concluzie, de fiecare dată când discutăm avantajele și dezavantajele cotei unice versus impozitul progresiv, lipsește un element fundamental: analiza funcționării celor două sisteme în România, pornind de la date: cine și cât contribuie, care e nivelul de taxare, cât și cum se colectează și, mai ales, care e structura economiei noastre, care e capacitatea administrativă fiscală, pentru a vedea dacă sistemul progresiv ar fi mai eficient din perspectiva colectării și mai echitabil pentru contribuabili. Din cele mai recente informații vehiculate public, rezultă că Ministerul Finanțelor va putea publica o analiză în perioada următoare, în colaborare cu instituții financiare internaționale. Pe de altă parte, tot Ministerul de Finanțe și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) că în acest an va realiza o analiză a sistemului fiscal care se va concentra pe: eliminarea graduală a stimulentelor fiscale și breșelor din legislație în ce privește taxarea veniturilor, revizuirea sistemului de microintreprinderi, a contribuțiilor sociale și al taxelor pe proprietate precum si trecerea către o fiscalitate verde”, conchide acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial