Angajator - fost angajat: o relatie de durata?
Data publicarii: 22-03-2007 | HR/CariereDe obicei, compania are motive pentru a nu pastra contactul cu fostii angajati. Simplul fapt ca fostul angajat declara ca oferta viitoarei organizatii este "mai buna" este un motiv suficient pentru ca acesta sa cada in dizgratie. Nu i se ureaza "drum bun" in cariera, nu mai este invitat la masa de pranz impreuna cu ceilalti colegi sau i se tergiverseaza predarea cartii de munca - iata cateva atitudini care stau marturie ca "viitorul fost angajat" este considerat un intruns, o persona non grata, noteaza HR-Romania. Intr-adevar, exista situatii in care cel care pleaca declanseaza o astfel de reactie, datorita propriilor nemultumiri profesionale sau a prestatiei slabe pe pozitia curenta.
Cazurile pot fi judecate rareori atat de transant, mai ales daca organizatia nu are stabilita o strategie clara in acest sens. Multe companii nu aloca resurse unui astfel de concept, deoarece nu vad nici un profit in aceasta investitie. Exista, insa, cel putin patru motive pentru care acest demers trebuie initiat.
Patru motive pentru dezvoltarea relatiei cu fostii angajati
1. Respecta si vei fi respectat. Unul dintre pilonii satisfactiei la locul de munca este modul in care compania, prin "reprezentantii" ei (managerul departamentului HR, seful direct etc.), initiaza si dezvolta relatiile cu angajatii. O atitudine superioara, dezinteresata sau degradanta va genera frustrari, care in final pot conduce la parasirea locului de munca curent. Chiar daca aceasta atitudine se manifesta doar in momentul plecarii angajatului, ea va avea un impact negativ asupra celor care raman. Acestia se vor intreba daca nu cumva ar fi cazul sa inceapa si ei sa trimita aplicatii pentru pozitii in alta firma. Odata dovedita aceasta dispozitie "agresiva" a organizatiei, angajatii se pot astepta ca aceasta sa apara oricand. Nu in ultimul rand, respectul pentru celalalt, nu este o notiune atat de abstracta pe cat suntem inclinati sa credem. Ea se concretizeaza in atitudini si gesturi cotidiene, de a caror insemnatate ne dam seama, din pacate, doar atunci cand ceilalti le omit in interactiunea cu noi.
2. Retentia strategica. De obicei, companiile incearca sa pastreze angajatii printr-un pachet de compensatii si beneficii atragator si printr-un mediu de lucru competitiv. Putini iau insa in calcul posibilitatea reangajarii fostilor colaboratori: odata ce angajatul pleaca la alta firma, "e bun plecat". Daca a optat pentru alta organizatie, inseamna ca "nu i-a placut aici", pentru ca "de la bine nu pleaca nimeni". Chiar daca decizia a fost motivata de o perceptie care nu a corespuns realitatii, angajatorul are cel putin un motiv pentru a nu lasa usa deschisa pentru fostul angajat: increderea a fost inselata. Este oare acest rationament adevarat intotdeauna?
Datele care trebuie sa modeleze atitudinea angajatorului fata de fostul angajat nu se limiteaza doar la aceste interpretari, mai mult sau mai putin subiective. Reintoarcerea acestuia in organizatie, atunci cand lucrurile merg mai bine, poate fi profitabila si pentru firma. In primul rand, "viitorul fost angajat" este familiarizat cu mediul de lucru, cultura companiei si tipul de munca pe care trebuie sa o desfasoare. Un al doilea avantaj pentru angajator este recrutarea mai rapida, sigura si ieftina. In mod normal, selectia si angajarea unui candidat pe o pozitie de top poate dura cateva luni, iar compania isi asuma riscul ca viitorul angajat sa nu se integreze in organizatie. In al treilea rand, o companie trebuie sa fie constienta ca un specialist valoros care nu este reangajat va performa intr-o organizatie concurenta, in detrimentul primeia.
3. Employer branding. Statistic, sunt putini angajati care doresc sa se reangajeze intr-o companiei. Cu toate acestea, impactul pe care il pot avea asupra fostei companii este in continuare, semnificativ. Oricine isi poate face un blog personal sau poate posta articole sau opinii punctuale pe un forum. Fostii angajati pot fi excelenti ambasadori si avocati sau, din contra, pot sustine o campanie PR negativa, actiuni care pot determina posibili candidati sa caute sau sa ocoleasca un angajator. O organizatie nu trebuie sa incerce "cumpararea tacerii" fostilor angajati, ci trebuie, mai degraba, sa gandeasca terminarea relatiei angajat-angajator ca parte integranta a unei strategii echitabile si corecte fata de resursele umane de care dispune.
4. Oportunitati de afaceri. Un angajat care pleaca de pe o pozitie de pe middle sau top management pentru a-si dezvolta o cariera in cadrul altei companii sau pentru a-si porni propria afacere este un potential partener de afaceri. El poate influenta deciziile din organizatie, daca pozitia sa este suficient de puternica si daca relatia cu fostul angajator este una cordiala. Pe o piata competitiva, un partener de afaceri corect inseamna un concurent in minus.
Keep in touch!
Nu doar organizatiile mari "isi permit" sa mentina relatia cu fostii angajati. In functie de puterea financiara a companiei, pot fi initiate si mentinute deschise canale de comunicare eficiente. Totul porneste de la modul in care firma gestioneaza plecarea angajatului. Daca ii permite acestuia sa utilizeze facilitatile de la birou pentru cautarea noului job si daca ii ofera scrisori de recomandare, ea face un prim pas intr-o relatie de durata. "Reteaua" poate fi mentinuta prin includerea fostilor angajati pe lista de mail interna, trimiterea unui newsletter periodic (de sarbatori sau ori de cate ori exista stiri pozitive despre firma) sau crearea unui portal sau sectiuni pe pagina companiei pentru alumni.
Astfel, acestora li se acorda sansa de a discuta aspectele pozitive si negative sesizate pe perioada contractului, de a compara conditiile de lucru cu cele existente la locul de munca actual sau pot chiar recomanda candidati pentru pozitii in cadrul companiei. Organizatiile mai generoase, care nu se simt amenintate pe piata, pot chiar oferi programe de training online, daca fostii angajati nu au plecat la concurenta directa.
O relatie de durata intre angajator si fost angajat este profitabila (pe termen mediu si lung) in primul rand pentru companie, daca ea este gandita si intretinuta inteligent. Mingea este, insa, in terenul angajatorului.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor