Chirurgii, pilotii, directorii sunt campionii stresului

Data publicarii: 13-04-2007 | Lifestyle

Printre primele semne ale oboselii acumulate la locul de munca sunt durerile de cap si de ochi, noteaza Adevarul. Stresul la locul de munca reprezinta o problema majora de sanatate. Stresul cronic, adica cel acumulat o lunga perioada de timp si nerezolvat, poate duce la epuizarea fizica si psihica, frustrare sau apatie rezultate dupa o perioada in care ai lucrat in exces sau ai dus la indeplinire activitati profesionale intense.

Primele semne ale stresului acumulat la serviciu sunt reprezentate de durerile de cap si de ochi, dureri in zona cervicala si a umerilor. In plus, se diminueaza capacitatea de concentrare, scad tonusul si randamentul fizic si psihic. Urmeaza nervozitatea, iritabilitatea, tulburarile de somn si moralul scazut, apar tulburarile neurovegetative, creste colesterolul, scade imunitatea si, in final, se ajunge la dezvoltarea unor afectiuni psihice. Totodata, stresul cronic afecteaza gandirea limpede, duce la pierderea energiei, scade performanta la locul de munca, afecteaza sau intrerupe relatiile cu ceilalti si, in general, erodeaza calitatea vietii.

Controlor de trafic aerian si chirurg, meserii solicitante

Specialistii sustin ca starea de stres este in primul rand dependenta de capacitatea omului de a-si gestiona activitatile si relatiile. "O functie in sine nu reprezinta propriu-zis un stres. Ea poate deveni stresanta prin semnificatiile pe care omul i le acorda", ne-a explicat psihologul clinician Monica Petrescu. Specialistii sunt de acord ca totusi se poate considera ca anumite profesiuni, care implica o mai mare responsabilitate, au un potential mai mare de a fi stresante. Printre cele mai obositoare meserii se numara controlor de trafic aerian, medic anestezist, chirurg, psihiatru, pilot si director de societati.

Oboseala prelungita incarca nota asigurarilor de sanatate

Psihologii estimeaza ca aproximativ 80 la suta din absentele de la serviciu sunt cauzate de probleme psihologice. Stresul la locul de munca a fost estimat in Statele Unite ale Americii la 57 miliarde de dolari anual. De asemenea, studiile americanilor arata ca nivelul cheltuielilor de sanatate este aproape cu 50 la suta mai mare pentru angajatii care au un stres accentuat la locul de munca.

Peste jumatate din lucratori vin la munca epuizati

In aprilie 2006, The Chartered Management Institute din Londra a publicat rezultatele unui studiu referitor la stresul la serviciu, realizat pe 1.541 subiecti.

- 43% au recunoscut ca se enerveaza si reactioneaza fata de ceilalti prea usor

- 31% au spus ca pierderea simtului umorului a dus la o presiune mai mare a muncii

- 55% s-au plans de tensiuni musculare si dureri fizice

- 44% au frecvent dureri de cap

- 55% sunt in mod constant obositi la munca

- 57% sufera de insomnie

In fata unor astfel de simptome, participantii la studiu au recunoscut ca le e greu sa ia decizii si prefera, in general, sa se izoleze de oameni.

Modalitati de prevenire a stresului

1. Alegeti acele activitati profesionale care va reprezinta, va fac placere si va dau satisfactie. Daca dintr-un motiv sau altul alegerea profesiunii ori a locului de munca a fost determinata de alte criterii cum ar fi bani, pozitie sau imagine, incercati sa gasiti sau sa creati situatii care sa va furnizeze satisfactie si bucurie.

2. Acordati-va atentie, considerati-va importanta. Aceasta inseamna ca nu va aserviti muncii. Din contra, o veti pune in serviciul vostru.

3. Faceti loc in programul vostru tuturor compartimentelor care compun viata: miscare, odihna, socializare, relationare armonioasa.

Integral in Adevarul