Creditul - intre dobanda nominala si costul real
Data publicarii: 16-04-2007 | Finante-BanciRomanii trec tot mai frecvent pragul bancilor pentru a lua credite. Banii imprumutati ii ajuta sa cumpere o casa, o masina sau, cel mai adesea, electrocasnice. Creditul de consum poate fi, deci, comparat cu un vehicul care transporta oamenii spre o viata mai confortabila, noteaza Gandul. Si cine nu aspira la un trai mai bun?
Procesul de indatorare este inca la inceput. De aceea, riscurile pentru populatie nu sunt mari. Dar, pe masura ce institutia creditului se dezvolta, cresc si riscurile. Iar populatia trebuie sa le cunoasca. Doua sunt sursele mai importante de risc: viteza cu care circula vehiculul numit credit si costul folosirii unui asemenea mijloc de transport.
Pe parcursul vietii unui credit pot aparea evenimente care reduc capacitatea de rambursare a banilor imprumutati. In momentul de fata, economia romaneasca inspira incredere. Productia creste, inflatia se reduce, salariile - exprimate atat in lei, cat si in valuta - sunt in ascensiune. Nimeni nu poate insa garanta ca actualele tendinte se vor mentine si in urmatorii 5-10 ani, cat este durata de viata a creditului pe care l-am luat. Activitatea economica se poate incetini. Intr-o asemenea eventualitate, dispar locuri de munca. Cei care ajung someri devin insolvabili. Presiunile inflationiste, generate de dezechilibre interne sau externe, duc la cresterea dobanzilor, ceea ce, de asemenea, reduce capacitatea de rambursare a creditului.
Datele problemei se pot schimba si din cauza unor evenimente nedorite legate de cursul de schimb. Acum, romanii se inghesuie la credite in valuta, pentru ca leul se apreciaza. Dar actuala tendinta se poate inversa. Deoarece aprecierea leului este consecinta nu atat a performantelor economice, cat a jocului cererii si ofertei de pe piata valutara. Daca investitorii straini vor considera ca deficitul extern sau datoria pe termen scurt au ajuns la niveluri nesustenabile, plasamentele lor de capital in economia romaneasca se vor reduce. Iar dezechilibrul astfel creat pe piata poate inscrie leul pe panta deprecierii. "Soselele" pe care circula creditul sunt deci departe de a fi sigure. Economia romaneasca nu a suferit dupa 1989 prea multe schimbari structurale. Stabilitatea ei este inca destul de fragila. De aceea, viteza cu care circula creditul in economie trebuie adaptata permanent la conditiile de drum.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private