Orban vrea sa vanda CFR
Data publicarii: 18-04-2007 | EconomieMinistrul Transporturilor, Ludovic Orban, si-a propus sa privatizeze transportul feroviar de calatori de lung parcurs, noteaza Cotidianul. Societatea de transport feroviar de calatori CFR Calatori urmeaza sa fie divizata in mai multe societati, iar cea care se va ocupa de transportul de lung parcurs (actualele trenuri Intercity) va fi privatizata, a declarat ieri ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
Masura este parte a unei strategii mai largi a ministerului, care se va baza pe "patrunderea masiva a capitalului privat", a explicat acesta. Totodata, va fi privatizata si societatea CFR Marfa, iar portiuni bune din caile ferate - cele care nu sint de importanta europeana - vor fi inchiriate.
Planuri scoase de la naftalina
Privatizarea transportului feroviar de lung parcurs va avea loc dupa divizarea societatii CFR Calatori in mai multe companii.
"Urmeaza sa divizam si apoi privatizam compania de lung parcurs", a declarat ieri ministrul. Masura impartirii monopolului de stat nu este noua, datind din august 2005, cind a fost adoptata o ordonanta de guvern in acest sens. Decizia nu a fost pusa in practica, deoarece a fost contestata in justitie de sindicate. Acestea au acuzat ca proiectul actului legislativ nu a fost discutat in Comisia de dialog social. Orban asteapta deblocarea ordonantei si spune ca va da mai multe detalii in doua saptamini, dupa ce justitia se va pronunta. Din ordonanta mentionata, statul a pus in practica doar acea prevedere care permite societatii CFR Calatori sa majoreze trimestrial tarifele cu 5% peste rata inflatiei pe perioada respectiva.
Personalele dispar
In noua organizare nu vor mai aparea trenurile accelerat si rapid, iar cele personale vor deveni regionale, operind doar pe raza a cinci judete. CFR Calatori va gestiona doar trenurile Intercity si cele internationale. Cursele de importanta regionala sau locala, care sint utilizate in prezent cam de doua treimi din numarul total de calatori, vor fi gestionate de societati regionale de transport (desprinse din actuala CFR Calatori) sau de operatori privati. Dreptul de exploatare va fi obtinut in urma unor licitatii cistigate de cei care vor solicita statului subventii minime (50% din pretul biletelor il reprezinta in prezent subventiile de stat).
Trenurile regionale vor ramine singurele subventionate de stat, iar subventiile pentru cele de rang superior - Intercity si cursele internationale - vor fi diminuate la minimum.
Contributia statului la transportul feroviar din Romania s-a situat la circa 0,7% din PIB, in timp ce media europeana este de 0,5% din PIB. Din cauza diferentelor mari ale acestui indicator, in practica, subventia neta pe kilometrul de cale ferata sau in functie de pasager este considerabil mai mica decit in restul UE.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an