Cele mai bune sfaturi pentru stabilirea obiectivelor
Data publicarii: 18-04-2007 | HR/CariereDaca esti un lider cu imaginatie dar si agresiv, ti se intampla des sa vezi nenumarate oportunitati de dublare sau de triplare a propriului business. Insa trebuie sa fii foarte atent pentru ca obiectivele foarte ambitioase pot dauna afacerii si propriei cariere, mai ales daca urmaresti aceste scopuri fara a lua in considerare si efectele lor adverse, noteaza Wall-Street.
In primul rand, nu-ti poti stabili aceste obiective doar pe baza propriei ambitii, fara a tine cont si de constrangerile afacerii pe care o conduci. Daca tintesti o crestere procentuala de doua cifre a veniturilor, cum vei asigura fondurile necesare? Ce se va intampla cu nivelul datoriilor sau al lichiditatii? Si, mai mult, echipa ta este formata din oameni capabili, cu abilitati pentru a reusi acest lucru?
Este mai greu decat crezi
In esenta, obiectivele reprezinta destinatia spre care se indreapta, in acest moment, organizatia pe care o conduci. Cuplate cu stimulente si recompense, asa cum se intampla de obicei, si condimentate cu discutii aprinse sau chiar intimidari, obiectivele au un efect foarte puternic asupra comportamentului si actiunilor persoanelor din organizatie.
De obicei, stabilirea celor mai potrivite obiective din punctul de vedere al magnitudinii si al orizontului de timp se face dupa judecati si studii amanuntite. In fapt, aceasta este o forma diferita de know-how, si totusi multi lideri considera ca stabilirea tintelor nu reprezinta o forma rationala de organizare.
Este o mare greseala, si des intalnita de altfel, sa iei obiectivele stabilite anul anterior si sa la analizezi pentru a sublinia o imbunatatire marginala. Daca iti stabilesti obiectivele privind inapoi, sunt mari sanse sa pierzi o serie de oportunitati care sa duca la o crestere multumitoare a organizatiei pe care o conduci.
De asemenea, o alta greseala majora consta in raportarea exlusiv la industria din care faci parte, ori la economie, in ansamblul ei. Daca unicul tau scop este acela de a face fata competitiei, atunci nu vei reusi niciodata sa devii lider.
Alti lideri isi stabilesc obiective inalte, gandind ca ei, sau mai probabil, angajatii lor, vor gasi solutia potrivita pentru atingerea acestor teluri.
In industria bunurilor de larg consum, spre exemplu, exista posibilitatea imbunatatirii castigurilor prin reducerea costurilor publicitare, insa cresterea pe termen scurt a veniturilor poate trage clopotele cifrei de afaceri si, ulterior, dauna chiar brandului companiei.
Ghid de stabilire a obiectivelor
Obiectivele ar trebui sa sublinieze oportunitatile lumii exterioare, corelate insa cu posibilitatile reale ale companiei. Ram Charan, unul dintre cei mai renumiti consilieri pe probleme de business din lume (si-a oferit serviciile unor mari companii precum GE, Bank of America, DuPont, Home Depot, 3M si Verizon), ne prezinta cateva repere care trebuie luate in considerare in stabilirea tintelor.
• Gandeste asupra CUM sa faci.
Afirmatia "Ne-am propus cresterea afacerilor" nu este suficienta, in timp ce "Vom creste mai repede decat competitorii nostri", este deja mai bine, dar inca vag.
Este nevoie de lucruri mai concrete: "Vom creste in urmatorii cinci ani de doua ori mai repede decat PIB-ul. O treime din aceasta crestere va fi alimentata de lansarea de noi produse, rezultatul unei mariri procentuale cu 25% a investitiilor in cercetare si dezvoltare."
Stabileste-ti obiectivele intr-un mod foarte clar, dar totodata intelege cum vor fi realizate. Mai precis, incearca sa afli care ar putea fi efectele acestora si implicatiile asupra propriului business.
• Implica-i si pe ceilalti.
Trebuie oferita angajatilor implicati in realizarea obiectivelor sansa de a isi expune punctul de vedere in legatura cu target-urile stabilite. Veti sti astfel ca nu ati omis nimic important si va puteti da seama de cat de realistice sunt obiectivele.
Unii refuza sa isi exprime opiniile pentru ca nu vor sa fie trasi la raspundere, iar altii deoarece sunt convinsi ca atingerea obiectivelor in cauza vor dauna afacerii.Totusi, angajatii vor fi mult mai implicati in ceea ce priveste rezultatele companiei daca au contribuit cu ceva la stabilirea target-urilor.
• Ia in considerare interactiunea dintre obiective
Urmarirea unui singur tel - indiferent care ar fi acesta: cresterea profitului, a veniturilor, a cotei de piata sau a valorii actiunilor - va duce, in mod cert, la distorsionarea afacerii, pentru ca va canaliza toate eforturile. Solutia o reprezinta stabilirea unui complex de obiective, a caror interactiune va trebui insa bine analizata.
Nu exista nicio companie care sa maximizeze totul dintr-o data. Asigurati-va inainte de stabilirea setului de obiective ca acestea pot fi indeplinite simultan, ca se completeaza reciproc.
• Tine cont de context
Obiectivele trebuie stabilite in corelatie cu oportunitatile existente in interiorul sau in afara organizatiei sau departamentului, fie ca e vorba de aparitia unui nou segment de consumatori sau de posibilitatea retehnologizarii lantului de aprovizionare.
Trebuie sa ganditi la nivel global, sa priviti mereu inainte, niciodata inapoi si sa fiti intotdeauna gata sa reactionati la schimbarile mediului de afaceri, si mai ales la strategiile concurentei.
Integral in Wall-Street.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză