Biroul de credit se pregateste sa evalueze bonitatea clientilor bancilor
Data publicarii: 24-04-2007 | Finante-BanciMajoritatea bancilor vor transmite si informatii despre clientii fara restante la credite (pozitive) catre Biroul de Credit pana la sfarsitul acestui an, pentru evaluarea bonitatii acestora, a declarat, marti, directorul general al Biroului de Credit, Serban Marian Epure. In prezent, doar "sapte banci, cateva institutii financiare nebancare (IFN) si o societate de leasing" transmit informatii pozitive despre clienti Biroului de Credit, care sunt folosite la evaluarea bonitatii (scoring) clientilor, a precizat Epure.
Directorul general al Biroului de Credit a mentionat ca mizeaza si pe recomandarea guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei catre banci pentru ca acestea sa furnizeze informatii pozitive.
Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) a spus exista discutii ca toate bancile sa transmita informatii pozitive, insa cele mai multe banci nu au reusit inca sa isi puna la punct sistemul informatic pentru a transmite aceste date biroului de credit.
Conform Basel II, institutiile de credit din Romania, in care sunt incluse atat bancile, cat si institutiile financiare nebancare (IFN), vor trebui sa isi adapteze capitalul la riscul pe care si-l asuma atunci cand acorda credite populatiei si firmelor, iar Biroul de Credit serveste stabilirii cu mai mare usurinta a bonitatii clientilor pe baza istoricului bancar si, implicit, a evaluarii mai bune a riscului de creditare.
Sistemul Biroului de Credit se dezvolta in trei faze. Prima faza consta in transmiterea, de catre banci, la Biroul de Credit a datelor despre persoanele cu restante de plata mai mari de 30 zile, cei care au savarsit o infractiune in relatie cu banca si pentru care s-a emis o hotarare judecatoreasca definitiva si pentru persoanele care au declarat date false la momentul solicitarii creditului.
In faza a doua, bancile si institutiile financiare nebancare transmit, in plus, date "pozitive" despre toate platile efectuate de clientii lor persoane fizice pentru produsele de credit, de asigurare, de leasing, de telefonie fixa sau mobila.
Faza a treia este dedicata dezvoltarii scoringului, un produs care va oferi o imagine sintetica si nuantata in acelasi timp a comportamentului debitorului, cu scopul de a usura decizia de creditare.
La finalul lunii februarie 2007, participantii in Sistemul Biroului de Credit erau 23 de banci (aproximativ 97% din piata de retail), 6 societati de credit de consum, o societate de leasing si una de asigurari.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte România a asistat Grupul PIB în preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig
- Studiu EY: Investițiile străine directe în Europa scad pentru prima dată de la pandemie
- Studiu: România se află pe locul 89 în clasamentul celor mai atrăgătoare țări pentru cei care vor să lucreze în străinătate
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare