Biroul de credit se pregateste sa evalueze bonitatea clientilor bancilor
Data publicarii: 24-04-2007 | Finante-BanciMajoritatea bancilor vor transmite si informatii despre clientii fara restante la credite (pozitive) catre Biroul de Credit pana la sfarsitul acestui an, pentru evaluarea bonitatii acestora, a declarat, marti, directorul general al Biroului de Credit, Serban Marian Epure. In prezent, doar "sapte banci, cateva institutii financiare nebancare (IFN) si o societate de leasing" transmit informatii pozitive despre clienti Biroului de Credit, care sunt folosite la evaluarea bonitatii (scoring) clientilor, a precizat Epure.
Directorul general al Biroului de Credit a mentionat ca mizeaza si pe recomandarea guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei catre banci pentru ca acestea sa furnizeze informatii pozitive.
Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) a spus exista discutii ca toate bancile sa transmita informatii pozitive, insa cele mai multe banci nu au reusit inca sa isi puna la punct sistemul informatic pentru a transmite aceste date biroului de credit.
Conform Basel II, institutiile de credit din Romania, in care sunt incluse atat bancile, cat si institutiile financiare nebancare (IFN), vor trebui sa isi adapteze capitalul la riscul pe care si-l asuma atunci cand acorda credite populatiei si firmelor, iar Biroul de Credit serveste stabilirii cu mai mare usurinta a bonitatii clientilor pe baza istoricului bancar si, implicit, a evaluarii mai bune a riscului de creditare.
Sistemul Biroului de Credit se dezvolta in trei faze. Prima faza consta in transmiterea, de catre banci, la Biroul de Credit a datelor despre persoanele cu restante de plata mai mari de 30 zile, cei care au savarsit o infractiune in relatie cu banca si pentru care s-a emis o hotarare judecatoreasca definitiva si pentru persoanele care au declarat date false la momentul solicitarii creditului.
In faza a doua, bancile si institutiile financiare nebancare transmit, in plus, date "pozitive" despre toate platile efectuate de clientii lor persoane fizice pentru produsele de credit, de asigurare, de leasing, de telefonie fixa sau mobila.
Faza a treia este dedicata dezvoltarii scoringului, un produs care va oferi o imagine sintetica si nuantata in acelasi timp a comportamentului debitorului, cu scopul de a usura decizia de creditare.
La finalul lunii februarie 2007, participantii in Sistemul Biroului de Credit erau 23 de banci (aproximativ 97% din piata de retail), 6 societati de credit de consum, o societate de leasing si una de asigurari.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză