Cotatia posturilor de radio la bursa publicitatii

Data publicarii: 01-10-2007 | Media

Investitiile publicitare in piata radio vor atinge in acest an pragul "psihologic" de 30 milioane de euro, noteaza Adevarul. Volumul brut de publicitate pe piata radiourilor (calculat la tarife-lista) a crescut, in primele opt luni ale acestui an, cu 31% fata de aceeasi perioada a anului 2006. Cresterea veniturilor din publicitate se datoreaza majorarii tarifelor-lista de pe piata.

Potrivit datelor Alfa Cont, cea mai spectaculoasa crestere a volumului brut de publicitate a fost inregistrata de Magic FM: 155%. Au mai inregistrat salturi Radio Romania Actualitati, Radio 21, Guerrilla, Kiss FM, Europa FM si Info Pro. Singurele posturi de radio care au suferit scaderi ale volumului brut, in perioada monitorizata, sunt Pro FM (-6%) si Radio Total (-18%).

Liana Radut, Marketing Director al regiei de vanzari CLIR Media, spune ca principalul motiv al cresterii veniturilor din publicitate se datoreaza majorarii rate-cardurilor pentru toate posturile radio, cu o medie de circa 55%. La randul sau, Claudiu Dumitrescu, director executiv al Regiei Radio Music (RRM), care vinde publicitate pentru Radio 21 si Europa FM, considera ca volumul de publicitate a crescut atat datorita majorarii rate-cardurilor, cat si cresterii bugetelor alocate de clienti.

Estimarile facute de reprezentantii radiourilor si ai regiilor de vanzari in legatura cu investitiile publicitare nete din 2007, in piata radio, graviteaza in jurul sumei de 30 milioane de euro. "Bazandu-ne pe trendul pietei din anii anteriori si pe evolutia indicatorilor medii din anul in curs (pret si minute de publicitate difuzate), estimam o crestere medie a pietei de radio de circa 20-25%, adica 27-29 milioane de euro, net", precizeaza Liana Radut. Claudiu Dumitrescu a estimat ca investitiile se vor ridica la 30-31 milioane de euro, in timp ce reprezentantii Kiss FM au aproximat la 33 de milioane.

In ceea ce priveste numarul spoturilor publicitare inserate in programele radiourilor, potrivit datelor Alfa Cont, acesta a scazut in ianuarie-august 2007 cu 18%, fata de aceeasi perioada a lui 2006. Singurele statii la care a crescut numarul insertiilor publicitare sunt Kiss FM si Magic FM, dar si Romania Actualitati. Dintre radiourile cu numarul cel mai mic de spoturi, se evidentiaza posturile detinute de Adrian Sarbu: Pro FM a difuzat cu 39% mai putine spoturi, iar Info Pro, cu 26%.

Radio sau internet?

Liana Radut apreciaza ca numarul de minute consumate pe radio de catre advertiseri a scazut anul acesta cu aproape 17% comparativ cu anul trecut si considera ca aceasta scadere este cauzata, pe de o parte, de redistribuirea bugetelor in favoarea altor medii de promovare, cum sunt internetul, outdoor-ul sau alte medii neconventionale, iar, pe de alta parte, de aparitia si cresterea multor statii de nisa.

Tudor Musat, directorul general al Radio Total, considera ca "radioul ramane, inca, pentru advertiseri un fel de «cenusareasa», un mijloc de promovare de nisa, el pierzand teren real in fata televiziunii, outdoor-ului si, mai nou, a internetului". "Nu vorbim de faptul ca advertiserii evita sa investeasca in publicitatea radio, ci de raportare preferentiala la alte medii: tv, presa scrisa", a apreciat si Liana Radut.

Reprezentantii Europa FM, Radio 21 si Kiss FM sunt de parere ca, in Romania, procentul de investitii in publicitatea pe radio este unul dintre cele mai mari din Europa, acesta crescand in fiecare an.

Integral in Adevarul