Efectul de bumerang al programului de munca prelungit

Data publicarii: 17-12-2007 | HR/Cariere

Epoca jertfelor pe altarul muncii se apropie de sfarsit. Angajatii au descoperit formula echilibrului dintre viata si munca. De la teorie la practica nu-i decat un pas. Daca nu-l fac singuri, angajatorii nu vor fi dispusi sa-si schimbe politicile de resurse umane prea usor, potrivit Capital.

Sfarsitul cutremurator al tinerei de la Ernest & Young a stors o lacrima care insa s-a uscat a doua zi, cand workaholicii au luat-o de la capat cu munca. La scurt timp dupa moartea Ralucai, directorii de resurse umane din mai multe companii de renume s-au intalnit pentru a discuta cu avocati in dreptul muncii si juristi de la Inspectia Muncii despre modul in care ar putea evita astfel de drame in viitor. Laudabil demersul, daca in spatele declaratiilor patetice nu s-ar fi ascuns interesul multora de a afla, direct de la sursele cele mai autorizate, cum sa se acopere de proceduri si hartii, astfel incat sa iasa basma curata intr-o situatie asemanatoare.

In Romania, grija fata de sanatatea fizica si psihica a angajatului este sublima, dar lipseste cu desavarsire, vorba lui Caragiale. Luati de valul succesului in cariera, al castigurilor cat mai mari sau obligati sa mentina ritmul epuizant al unui program de munca supradimensionat, de teama sa nu fie concediati, angajatii insisi uita ca viata trece pe langa ei. Nevoia echilibrului intre munca si viata este constientizat, adeseori, in situatii extreme.

Un seminar, recent organizat de Business Edu pe tema echilibrului intre viata personala si cea profesionala a deschis usa specialistilor pentru a da semnalul de alarma ca epoca jertfelor pe altarul muncii trebuie sa ia sfarsit. "Am vrut sa particip la acest seminar pentru a vedea daca mai sunt sau nu workaholic, recunoaste Nicole Predulea, psiholog si managing partner la firma Direct Management. Pana nu demult, si eu munceam din zori si pana-n noapte. Veneam acasa dupa ora 22. Practic, reuseam sa vorbesc seara cu sotul meu, cateva minute inainte de a adormi, sau dimineata, pe fuga, pana sa plec la serviciu. Dupa ce s-a nascut primul copil, altfel am inceput sa vad viata. Prioritatile mele s-au schimbat."

Capitalismul salbatic face victime la serviciu

Despre workaholism a inceput sa se vorbeasca inca de la inceputului deceniului al saptelea al secolului trecut. Masuri concrete pentru reducerea fenomenului sau stoparea efectelor nedorite nici pana acum nu s-au luat decat sporadic, la nivel organizational. "Managerii resimt din ce in ce mai acut nevoia de a sti cum sa motiveze persoane care se confrunta cu probleme personale (probleme emotionale, de familie, de cuplu etc.)." Alina Popescu, psiholog la Behavior Center, considera ca exista deschiderea de a sprijini acesti angajati, dar nu se stie cum. "Problema este dificila in conditiile in care si motivarea celorlalti angajati din echipa este o provocare." In Canada spre exemplu, preocuparea managerilor de a sti cum sa gestioneze angajatii cu probleme personale este a doua nevoie de instruire inregistrata ca frecventa, dupa cea de management. Un studiu realizat cu 1.200 manageri de top arata ca 65% din acestia afirma ca au reusit in cariera prin sacrificarea vietii personale/de familie.

Integral in Capital

Ultimele stiri pe BankNews.ro: