Companiile romanesti nu stiu sa fenteze cursul valutar
Data publicarii: Astazi, 29-02-2008 | AfaceriHedging-ul, operaţiunea care i pune la adăpost pe importatori şi exportatori de posibilele pierderi cauzate de deprecierea, respectiv aprecierea leului, are foarte puţini adepţi pe piaţa romnească, noteza Adevarul. Deşi specialiştii susţin că nu presupune costuri ridicate, companiile romneşti ezită adesea să apeleze la această practică. Fie nu cunosc operaţiunea n sine, fie şi asumă riscul valutar, n speranţa unui posibil cştig.
n opinia lui Darius Cipariu, director adjunct la Bursa Monetar Financiară şi de Mărfuri din Sibiu (BMFMS), hedging-ul nu se bucură de un real succes pe piaţa romnească din cauza numărului mic al celor dispuşi să intermedieze astfel de operaţiuni. "Problema principală este căutarea contrapartidei. Cel mai adesea, băncile sunt cele care intermediază hedging-ul", subliniază Cipariu. Specialiştii spun că lipsa de informare, şi nu costurile, reprezintă factorul care i mpiedică pe romni să apeleze la hedging.
n plus, ne confruntăm şi cu o lipsă de educaţie din partea companiilor expuse la riscul valutar. "Cel puţin n cazul operaţiunilor de hedging de la Bursa din Sibiu costurile sunt ct se poate de accesibile", spune Cipariu. De exemplu, pentru un contract de 1.000 de euro, suma mobilizată este de 120 RON, iar comisionul perceput este de 1 leu pentru fiecare contract de 1.000 de euro.
Hedging n euro doar pnă n 2012-2014
La rndul său, Cristian Prvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Romnia (AOAR), consideră că lipsa personalului pregătit ngreunează accesul la hedging. "Nu doar firmele mari din Romnia derulează operaţiuni de import-export. Dacă pentru o companie este mult mai uşor să angajeze personalul bine calificat, cunoscător al hedging-ului, situaţia este diferită n cazul companiilor mici", spune Prvan. n plus, dacă estimează că vor nregistra pierderi din tranzacţie, companiile sunt adesea dispuse să-şi asume singure riscul valutar, considernd că şi vor putea asigura eficient managementul de risc.
Preşdintele AOAR susţine că operaţiunile de hedging de pe piaţa romnească au evoluat n ultimii ani. Dacă acum cţiva ani hedging-ul se aplica doar pentru contractele scadente la trei luni, n prezent, perioada a fost extinsă la un an. "Totuşi, trebuie să recunoaştem că nici băncile nu au fost ntotdeauna interesate să vină cu oferte tentante. nainte, cnd rata inflaţiei era mai mare, hedging-ul nu se făcea pe mai mult de trei luni", spune Prvan.
Avnd n vedere că 70% din comerţul exterior al Romniei este realizat n relaţie cu ţările din Uniunea Europeană, companiile romneşti vor putea apela la hedging-ul n euro doar pnă la data adoptării monedei unice. Adică pnă n 2012-2014. n ceea ce priveşte hedging-ul n dolari, acesta se practică ntr-o proporţie nesemnificativă.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare