Companiile romanesti nu stiu sa fenteze cursul valutar
Data publicarii: 29-02-2008 | AfaceriHedging-ul, operaţiunea care īi pune la adăpost pe importatori şi exportatori de posibilele pierderi cauzate de deprecierea, respectiv aprecierea leului, are foarte puţini adepţi pe piaţa romānească, noteza Adevarul. Deşi specialiştii susţin că nu presupune costuri ridicate, companiile romāneşti ezită adesea să apeleze la această practică. Fie nu cunosc operaţiunea īn sine, fie īşi asumă riscul valutar, īn speranţa unui posibil cāştig.
īn opinia lui Darius Cipariu, director adjunct la Bursa Monetar Financiară şi de Mărfuri din Sibiu (BMFMS), hedging-ul nu se bucură de un real succes pe piaţa romānească din cauza numărului mic al celor dispuşi să intermedieze astfel de operaţiuni. "Problema principală este căutarea contrapartidei. Cel mai adesea, băncile sunt cele care intermediază hedging-ul", subliniază Cipariu. Specialiştii spun că lipsa de informare, şi nu costurile, reprezintă factorul care īi īmpiedică pe romāni să apeleze la hedging.
īn plus, ne confruntăm şi cu o lipsă de educaţie din partea companiilor expuse la riscul valutar. "Cel puţin īn cazul operaţiunilor de hedging de la Bursa din Sibiu costurile sunt cāt se poate de accesibile", spune Cipariu. De exemplu, pentru un contract de 1.000 de euro, suma mobilizată este de 120 RON, iar comisionul perceput este de 1 leu pentru fiecare contract de 1.000 de euro.
Hedging īn euro doar pānă īn 2012-2014
La rāndul său, Cristian Pārvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Romānia (AOAR), consideră că lipsa personalului pregătit īngreunează accesul la hedging. "Nu doar firmele mari din Romānia derulează operaţiuni de import-export. Dacă pentru o companie este mult mai uşor să angajeze personalul bine calificat, cunoscător al hedging-ului, situaţia este diferită īn cazul companiilor mici", spune Pārvan. īn plus, dacă estimează că vor īnregistra pierderi din tranzacţie, companiile sunt adesea dispuse să-şi asume singure riscul valutar, considerānd că īşi vor putea asigura eficient managementul de risc.
Preşdintele AOAR susţine că operaţiunile de hedging de pe piaţa romānească au evoluat īn ultimii ani. Dacă acum cāţiva ani hedging-ul se aplica doar pentru contractele scadente la trei luni, īn prezent, perioada a fost extinsă la un an. "Totuşi, trebuie să recunoaştem că nici băncile nu au fost īntotdeauna interesate să vină cu oferte tentante. īnainte, cānd rata inflaţiei era mai mare, hedging-ul nu se făcea pe mai mult de trei luni", spune Pārvan.
Avānd īn vedere că 70% din comerţul exterior al Romāniei este realizat īn relaţie cu ţările din Uniunea Europeană, companiile romāneşti vor putea apela la hedging-ul īn euro doar pānă la data adoptării monedei unice. Adică pānă īn 2012-2014. īn ceea ce priveşte hedging-ul īn dolari, acesta se practică īntr-o proporţie nesemnificativă.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic romĆ¢nii despre siguranČa cumpÄrÄturilor online de Black Friday
- Lipsa raportÄrilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate Ć®ncetini acČiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au Ć®nchiriat Ć®n primele 9 luni circa 750.000 mp de spaČii, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile sÄ transforme provocÄrile transparenČei salariale Ć®n avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei romĆ¢ni a pierdut bani dupÄ ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut pĆ¢nÄ la 1.000 de euro din aceastÄ cauzÄ