Lifting financiar pentru Batrana Doamna CEC

Data publicarii: 16-04-2008 | Finante-Banci

Guvernul a hotarat ca, prin ordonanta de urgenta, CEC-ul sa nu mai verse profitul inregistrat la stat, ci sa il utilizeze pentru majorari de capital in scopul sustinerii si dezvoltarii propriei activitati, noteaza Curierul National. Operatiunea se va realiza incepand chiar din acest an, fiind lesne de inteles graba, daca ne mai amintim ceea ce a anuntat presedintele bancii, Radu Gratian Ghetea, ca fiind planurile de viitor: triplarea activelor, sporirea eficientei si marirea valorii de piata, in vederea privatizarii, listarii pe bursa dupa 2009. Insa nicidecum inainte de aceasta data, deoarece din cauza dezvoltarii bancii, profitabilitatea acesteia va scadea in urmatorii ani, a explicat Ghetea.

Promotorii proiectului de ordonanta au fundamentat decizia prin faptul ca entitatea isi desfasoara activitatea pe o piata dinamica in care nevoia de resurse financiare este stringenta, necesitatea majorarii fondurilor proprii fiind o conditie de baza pentru supravietuirea si dezvoltarea acestei societati. Conform datelor publicate de banci si de Banca Nationala a Romaniei in perioada 2001 - 2006, capitalurile bancilor care activeaza in Romania au crescut de peste 3 ori, de la 2.814,5 mil. lei la 7.442,9 lei.

In aceasta perioada, la CEC nu s-au realizat majorari de capital, cu exceptia anului 2006, cand in luna decembrie s-a realizat o majorare a capitalului cu suma de 500 mil. lei. Majorarea capitalului a avut ca principala sursa profitul societatii, acestea neacordand dividende in toata aceasta perioada. Ca urmare a capitalizarii inferioare a CEC fata de celelalte institutii bancare, cota de piata a acesteia s-a cifrat in anul 2006 la 6%.

"Neadoptarea acestui proiect ar putea avea ca efect scaderea ratingului bancar acordat CEC, datorita capitalizarii insuficiente in comparatie cu celelalte banci, ceea ce ar echivala cu pierderea increderii clientilor in aceasta banca si, pe cale de consecinta, a restrangerii activitatii", se atragea atentia in nota de fundamentare a proiectului de ordonanta. "Avand in vedere importanta strategica pe care o are CEC in contextul economiei romanesti in general si a stabilitatii sistemului bancar in particular, se impune ca in regim de maxima urgenta sa fie adoptate masuri legislative pentru a veni in sprijinul Casei de Economii si Consemnatiuni, incat existenta acesteia sa nu fie periclitata", se mentiona in proiectul de ordonanta.

Astfel, ordonanta de urgenta pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome aduce modificari alineatului (5) al articolului 1 din aceeasi ordonanta, dupa cum urmeaza: "Sunt exceptate de la obligatia repartizarii profitului (…) companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care se angajeaza prin imprumuturi externe contractate fara garantia statului sa nu distribuie dividende in situatia neindeplinirii anumitor parametri de performanta financiara sau a altor angajamente prevazute in aceste imprumuturi, precum si institutiile de credit cu capital integral sau majoritar de stat".

Inainte ca aceasta masura sa fie adoptata, potrivit art.1 alin.(1) din actul normativ mentionat, minimum 50% din profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se varsa la bugetul de stat, apoi la rezervele legale, erau acoperite pierderile contabile din anii precedenti, alte repartizari prevazute de lege. De-abia la final, profitul nerepartizat pe destinatiile mai sus mentionate se repartiza la alte rezerve si constituia sursa proprie de finantare.

Integral in Curierul National