Sefii, cu ochii pe activitatea angajatilor
Data publicarii: 07-05-2008 | DiverseAccesarile pe internet, apelurile telefonice, emailul sau inregistrarile video sunt tot atatea variante prin care angajatorul monitorizeaza timpul petrecut de salariat la serviciu, noteaza Adevarul.
Verificarea activitatii unui angajat la locul de munca a devenit una dintre prioritatile angajatorilor activi pe plan local. Chiar daca poate fi considerat un motiv de stres pentru angajat, monitorizarea prin diferite metode exista, si se face pentru a controla cat mai bine utilizarea timpului pe care un angajat il are la dispozitie pentru a-si finaliza indatoririle.
Cele mai frecvente metode pe care un angajator le are la dispozitie pentru a verifica orice miscare a angajatului sau sunt supravegherea accesarilor pe internet, a apelurilor telefonice sau a emailului de serviciu. Oricare dintre metodele folosite implica o invadare a spatiului individului, si, implicit, dreptul sau la viata privata. Pe de alta parte, in timp ce angajatul isi cere dreptul, compania vrea pe cat posibil sa-si asigure integritatea resurselor umane si informatice.
Companiile nu isi anunta angajatii
Potrivit unui studiu efectuat de echipa HR Romania, pe un esantion de aproximativ 300 de persoane, in marea lor majoritate manageri de nivel mediu si specialisti in diferite domenii de activitate, in numeroase cazuri companiile si-au instalat sisteme de monitorizare a activitatii angajatilor, fara insa ca acestia sa fie instiintati despre aceasta masura. 18,98% din cei intervievati au declarat faptul ca in companiile in care activeaza nu se aplica nicio metoda de monitorizare.
In schimb, 47,12% din esantion recunosc ca le este urmarita activitatea. Exista situatii in care angajatii au auzit din "surse" ca sunt urmariti si se impaca cu aceasta idee. Astfel, din punct de vedere al caii prin care angajatii au aflat ca activitatea lor le este monitorizata, repondentii studiului au raspuns in proportie de 61,32% ca li s-a comunicat acest aspect in mod oficial de catre conducere, 34,91% ca stiu din surse neoficiale ca sunt monitorizati si 3,37% au aflat mai intai in mod neoficial si apoi li s-a confirmat de catre conducere ca sunt urmariti.
Potrivit studiului efectuat de HR Romania, metodele de monitorizare sunt din ce in ce mai diverse acoperind intreaga paleta de activitati ale angajatului. Astfel, in peste 64% din cazuri monitorizarea vizeaza activitatile desfasurate pe internet. Activitatea pe computerul de serviciu, emailul sau camerele video sunt tot atatea variante des utilizate de catre angajatori pentru a supraveghea actiunile unui angajat.
Telefonul, la control!
Monitorizarea video se utilizeaza cu precadere in vederea protectiei impotriva furtului, dar si a monitorizarii activitatii angajatilor. Evaluarile pe baza inregistrarilor se fac periodic pentru toti angajatii, prin sondaj. Nu scapa de control nici lista apelurilor telefonice.
Peste 50% din cei chestionati au declarat ca monitorizarea apelurilor telefonice are in vedere evaluarea activitatii angajatilor si a satisfactiei clientilor. Acest proces are loc permanent, iar evaluarile pe baza listei cu numerele formate si a duratei apelurilor se fac pentru toti angajatii. Exista insa si companii in care au loc inregistrari ale convorbirilor telefonice (28,57%) in vederea stabilirii nivelului de satisfactie al clientilor, dar si al modului in care angajatii isi desfasoara activitatea.
In ceea ce priveste monitorizarea accesarilor pe internet, ea se desfasoara prin inregistrarea paginilor web vizitate si a duratei vizitei (74,07%), blocarea anumitor pagini web (58,02%) si inregistrarea continutului, atunci cand angajatul posteaza comentarii pe forumuri sau bloguri (19,75%). Monitorizarea activitatii locale pe computerul de serviciu se face de cele mai multe ori pentru inregistrarea continutului, dar si pentru inregistrarea timpului petrecut la calculator.
In ceea ce priveste monitorizarea e-mailului de catre firma aceasta prevede atat contracararea atacurilor cibernetice, cat si evaluarea muncii angajatilor si, in acelasi timp, protejarea impotriva divulgarii informatiilor confidentiale ale companiei. Concret, aceasta monitorizare consta in inregistrarea adreselor destinatarilor si expeditorilor de mesaje (41,67%), dar si salvarea si stocarea e-mailurilor trimise si primite de catre angajati (71,67%).
Majoritatea angajatorilor decid sa apeleze la monitorizarea angajatilor din dorinta de a se proteja de potentiale infractiuni, dar mai ales pentru a creste siguranta la locul de munca si, implicit, productivitatea salariatilor. Modul in care acestia folosesc rezultatele monitorizarilor sunt dintre cele mai variate, cel mai des utilizat fiind avertismentul informal.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză