Europa vrea angajati mai flexibili

Data publicarii: 09-08-2008 | HR/Cariere

In Europa, mai mult de un sfert dintre absolventii care lucreaza spun ca abilitatile invatate in timpul facultatii nu sunt folosite suficient de catre angajatori, potrivit unui studiu cu privire la rolul universitatilor in societate. De asemenea, cercetatorii au descoperit si ca angajatii cu studii superioare se descurca in majoritatea tarilor europene.

Raportul, The flexible professional in the knowledge society, prezinta rezultatele unui studiu la care au participat 70000 de absolventi de studii superioare din 16 tari, cu privire la calificarile si la recrutarea acestora in 2005, la 5 ani dupa terminarea studiilor. Studiul investigheaza aptitudinile necesare unui absolvent pentru a functiona adecvat in societatea moderna, rolul jucat de institutiile de studii superioare in vederea dezvoltarii acestor aptitudini, obstacolele care apar in calea absolventilor, dar si angajatorii si intitutiile care se lupta pentru a-si atinge obiectivele - si cum pot fi diminuate aceste obstacole.

Raportul a fost pregatit ca facand parte din Reflex (Research into Employment and Professional Flexibility), o initiativa a Comisiei Europene, scrie universityworldnews.com.

Reflex este un proiect la care colaboreaza institutii din 16 tari - Austria, Belgia, Cehia, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Italia, Japonia, Norvegia, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia, Elvetia si Marea Britanie.

Raportul de 312 pagini contine informatii din 13 dintre cele 16 tari participante, excluzant Japonia, Portugalia si Suedia. Initial publicat de EducPros, publicatie franceza online, raportul a fost editat de Profesorul Rolf van der Velden si de Dr. Jim Allen, din partea centrului de cercetare a educatiei si a pietei muncii, de la Universitatea Maastricht din Olanda.

Studiul releva emergenta recenta a trei tendinte majore care afecteaza cererile cu care se confrunta absolventii de studii superioare: cresterea importantei educatiei si trainingurilor, cresterea volatilitatii proceselor de pe piata muncii si cresterea globalizarii.

Aceste tendinte au condus la "noi cereri cu privire la competentele ce trebuie detinute de indivizi", afirma studiul. "In afara de cererile mai mult sau mai putin traditionale pe care le intampina absolventii de studii superioare pentru a deveni experti in domeniul in care activeaza, acestia sub obligati sa fie flexibili pentru a-si asigura posibilitati de angajare pe parcursul intregii cariere.

Obiectivele Lisabonei impun capacitati de inovatie mai puternice in cadrul economiei europene, iar globalizarea economiei si a societatii cere absolventilor sa fie mai orientati pe plan international decat erau inainte, informeaza studiul.

Absolventii trebuie sa fie competenti in cel putin cinci domenii de expertiza profesionala: flexibilitate functionala, managementul inovatiei si al cunoasterii, mobilizarea resurselor umane si orientare internationala. Exista dovezi din 13 tari in care aceste cereri au fost mai mult sau mai putin universale si in care majoritatea absolventilor a parut pregatita adecvat pentru a le intruni, desi au existat unele diferente intre tari.

In general, studiul a gasit ca absolventii din majoritatea tarilor europene se descurca cu succes pe piata muncii, iar cei mai multi dintre acestia "ocupa functii care necesita niveluri de training general sau specializat". Insa mai mult de 25% dintre absolventii chestionati au spus ca aptitudinile lor sunt subapreciate in cadrul muncii lor, un raspuns des intalnit, mai ales in randul absolventilor de stiinte umane, al celor din tarile din Sud si, surprinzator, in randul celor din Marea Britanie.

Studiul incheie cu propuneri pentru politici orientate pe cele cinci parti interesate - Comisia Europeana, Guvernele, angajatorii, institutiile de studii superioare si studentii.

Recomandarile sale includ:

• mai multe masuri pentru imbunatatirea vorbirii de limbi straine printre studenti

• incurajari materializate prin credite si burse sau sisteme de creditare pentru studenti, in urma obtinerii joburilor "relevante" pentru studiile lor

• Angajatorii ar trebui sa fie constienti si sa se foloseasca de capitalul uman care le sta la dispozitie. De asemenea, acestia ar trebui sa introduca politici mai bune pentru acomodarea femeilor absolvente de studii superioare.

• Institutiile care ofera studii superioare ar trebui sa dezvolte programe de studiu mai pretentioase, care sa fie concentrate pe intarirea aptitudinilor profesionale

• Institutiile nu ar trebui sa supraestimeze efectul pozitiv al stagiilor interne si al plasarii fortei de munca; cercetatorii au descoperit ca aceste puncte confera mai degraba o tranzitie usoara catre angajarea prin contract decat o expertiza profesionala avansata.

• "Flexibilitatea externa" - absolventii care accepta un anumit numar de posturi - nu ar trebui privita ca un lucru nedorit, ci ca o viitoare sursa de dezvoltare a aptitudinilor.

Bloombiz