Femeile ocupa unul din cinci posturi de sefi
Data publicarii: 29-08-2008 | HR/CariereFemeile detin unu din cinci posturi de director general la nivel national, principalele domenii cu cea mai mare pondere a persoanelor de sex feminin in pozitii de top fiind PR-ul, resursele umane si marketingul. Pe de alta parte, barbatii domina pozitiile de management din sectoarele IT & C, constructii si transporturi, potrivit specialistilor in recrutare.
"Femeile detin doar 22% din functiile de GM la nivel local. In domeniul PR, aproape 80% dintre pozitiile de management sunt detinute de femei, de asemenea, in HR si marketing functiile de conducere sunt ocupatein proportie de 70% si respectiv 59% de femei", spune Oana Botolan, country manager al firmei de recrutare Consulteam, partener local al firmei de consultanta Mercer.
In companiile de pe piata romaneasca, femeile pot ocupa o pozitie de director de HR la 35 de ani, in timp ce varsta medie in care acestea ajung sa detina o pozitie de top in marketing variaza intre 34 si 41 de ani. In ceea ce ii priveste pe barbati, acestia detin circa 80% din pozitiile de management din domeniile tehnice, iar varsta medie la care pot obtine un astfel de post este de 35-43 ani.
Potrivit studiului realizat de Perspective Group, ponderea cea mai mare a femeilor in functii de conducere este in PR, unde raportul este de 95% femei si doar 5% barbati, in timp ce barbatii predomina in domeniile tehnice, unde sunt prezenti in proportie de 80% la nivel de management. Mihai Moghior, managing partner la Brainspotting, firma de recrutare specializata in domeniul IT, spune ca, in acest domeniu, 70%-75% sunt barbati si restul femei.
"La nivel tehnic, procentajul femeilor este mai mic, undeva la 15%-20%. La barbati se manifesta o inclinatie mai mare catre sfera tehnica, femeile sunt mai sensibile la relatiile interumane - dupa cum vedem, in domeniul resurselor umane lucreaza foarte multe femei", spune acesta.
Datele studiului arata ca, in IT&C, ponderea in cazul functiilor de conducere este de 90% barbati si 10% femei, la fel stand lucrurile si in constructii si transporturi. De asemenea, numarul femeilor scade in cazul in care jobul presupune deplasari frecvente (90% barbati - 10% femei), intrucat femeile nu sunt foarte atrase de acest aspect, mai ales daca au copii. "Femeile au o pondere scazuta si in sectorul bancar, acesta fiind considerat un teritoriu al barbatilor, unde femeile in pozitii de top sunt mai degraba exceptii, desi, in ultimii ani, situatia este in schimbare, femeile nu mai sunt excluse din start", spune Alina Botezatu, managing partner al firmei de consultanta HR Perspective Group.
In opinia Cameliei Slivneanu, HR Supply Chain&Industrial Relation manager Coca-Cola HBC, sunt mai multe femei in resurse umane pentru ca multe persoane provin din fostele compartimente de personal ale firmelor. In plus, barbatii au mai putina rabdare, iar domeniul HR presupune la inceput hartii, discutii, timp petrecut cu oamenii, implementare de legislatie. "In acest domeniu este nevoie de empatie, de multa deschidere, sunt folosite mai mult abilitati de natura emotionala, specific feminine. Barbatii au tentatia sa fie implicati in actiuni cu rezultate vizibile rapid, in resurse umane, rezultatele se vad pe termen lung. Barbatii au nevoie sa demonstreze care le este statutul social, nu sunt dispusi sa astepte pana cand li se recunosc meritele", adauga Slivneanu. Gabriela Lungu, managing partner The Practice, agentie de PR din grupul Leo Burnett, spune ca PR-ul este vazut ca un domeniu al femeilor. "Este adevarat ca cele mai multe agentii de PR sunt conduse de femei. De altfel, in acest domeniu nu lucreaza aproape deloc barbati, desi cred ca ar fi foarte buni. Li se pare ca domeniul e al femeilor si il evita inca din studentie", spune Gabriela Lungu.
Procentajul reflecta structura acestei industrii, spune si Nora Marcovici, CEO al grupului de comunicare BBDO Group Romania. "Este totusi o cifra destul de echilibrata, mai ales daca facem comparatii cu domenii precum IT sau transporturi, in care numarul barbatilor manageri este evident mai mare. Pe de alta parte, este firesc ca intr-o industrie in care balanta inclina usor in favoarea femeilor, numarul GM-ilor femei sa fie ceva mai mare decat cel al barbatilor", adauga aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România