Cum au influentat mijloacele de comunicare lumea afacerilor
Data publicarii: 13-10-2008 | AfaceriIn afaceri, viteza de reactie conteaza. De aceea tehnologia comunicatiilor este atat de pretuita de cei implicati in variatele tipuri de business. Modul actual de a derula afacerile este puternic marcat de mijloacele de comunicatie. De altfel, intre cele doua a existat in intrega istorie o interactiune, pentru ca business-ul are la baza comunicarea.
Cea mai veche forma de comunicare si in acelasi timp si cea mai ineficienta, a fost institutia postei. Un afacerist dintr-o parte a tarii sau a lumii scria o scrisoare pe care o expedia prin posta celui interesat in alta parte a tarii sau lumii. De cele mai multe ori, pana ca scrisoarea sa ajunga, business-ul era consumat. Lucrurile s-au imbunatatit intr-o anumita masura odata cu aparitia trenurilor si a retelelor de cale ferata.
La mijlocul secolului XIX, intr-o perioada in care relatiile capitaliste erau in plina cristalizare, Samuel Morse vine cu o inventie care va duce la o prima globalizare a capitalului. Morse si-a licentiat in 1847 sistemul telegrafic, iar la scurt timp nu mai putin de 50 de firme s-au aratat interesate in dezvoltarea de retele, de regula, de-a lungul cailor ferate.
In ciuda marilor probleme legate de slaba acoperire teritoriala, in multe cazuri mesajele trebuind transmise de la un anumit punct prin posta clasica sau porumbei mesageri, primele care au profitat de aceasta inovatie au fost companiile financiare. Wall Street-ul si New York Stock Exchange (NYSE) erau cei mai mari clienti deoarece investitorii voiau informatii rapide.
In timp, multitudinea de companii specializate in transmiterea de informatii a inceput sa se filtreze dupa criteriul rapiditatii. In Europa, la acest capitol excela Paul Julius Reuters. El a reusit sa combine eficient metodele de transport de care dispunea la vremea aceea, porumbeii calatori si telegraful, pentru a transmite informatiile in timp util. Fondatorul agentiei a investit in perioada 1863-1866 in dezvoltarea tehnologiei, in special in constructia de linii telegrafice, una dintre acestea legand Anglia de Irlanda si oferind posibilitatea transmiterii datelor peste Canalul Manecii cu opt ore inaintea concurentei. Astazi, Reuters este una dintre agentiile de stiri cele mai respectate, informatiile financiare transmise de ea fiind vitale pentru multe afaceri.
Tot in aceeasi perioada apare un alt nume respectat pana astazi in industria transferului de bani, Western Union. In 1851, un grup de afaceristi puternici a inceput sa cumpere firmele de telegraf falimentare din Statele Unite. Ei le-au pus la punct si au pus astfel bazele celei mai extinse retele. Dupa ce s-au consolidat pe teritoriul american, devenind unul dintre primele monopoluri din istorie, s-au extins spre Europa, infiintand prima linie trans-continentala. Curand au intins linii spre Japonia si India.
Un pas urias in transmiterea informatiilor a fost adus de Alexander Graham Bell prin inventarea telefonului. Pentru prima data in istorie oamenii puteau sa efectueze convorbiri la distanta in timp real, primii beneficiari fiind brokerii si oamenii de afaceri.
In paralel a fost dezvoltat si telegraful si sub coordonarea American Telephone and Telegraph Company (AT&T) a devenit un predecesor al faxului. Doua sisteme rivale au functionat in acelasi timp: TWX al AT&T si Telex al Western Union. Ele constau intr-o imprimanta conectata la o linie telefonica si un telegraf.
Timp de 100 de ani telefonul si faxul au fost stalpii de rezistenta ai oricarei afaceri serioase. O companie fara cel putin un post telefonic nu putea supravietui. In anii '80 insa incepe sa iasa la lumina o noua inventie ce va revolutiona modul de diseminare si stocare al informatiei: calculatoarele legate in retea. Ideea s-a nascut in contextul Razboiului Rece, fiind dezvoltata de Departamentul de Aparare al SUA. ARPANet este strabunicul internetului de astazi. Reteua lega 200 de computere in scop militar.
In 1991 Tim Berners-Lee a facut ARPANEet-ul mai prietenos pentru utilizatorii obisnuiti, dezvoltand baza World Wide Web. Dintr-o data lumea incepea sa aiba acces la o baza de informatii uriasa, al carei volum se marea si se mareste in continuare de la o zi la alta. Entuziasmul investitorilor, capabili sa acceseze in timp real informatia necesara, a fost umbrita doar de probleme de securitate a informatiei.
Lumea financiara de astazi este intr-un mare grad dependenta de tehnologiile de comunicatie. Cu cat inchei mai repede un deal, cu atat poti trece mai repde la urmatorul si cu atat profiturile devin mai mari. Reversul este insa la fel de valabil. Informatia poate duce in doar cateva minute la evaporarea unei afaceri dezvoltata in zeci de ani.
George Trifu
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut